تعهدات طرف‌های برجامی تا هفته اول اسفند انجام نشود، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند

    کد خبر :785569

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز تصریح کرد: اگر تعهدات طرف‌های برجامی تا هفته اول اسفند انجام نشود، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی قطعا متوقف خواهد شد.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

خطیب‌زاده در ابتدای این نشست ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب، شهادت امام هادی (ع) را تسلیت گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه به سفر «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به تهران اشاره و بیان کرد: امیدواریم نتایج این سفر به حل و فصل بهتر موضوع یمن که غم بزرگی برای منطقه است، کمک کند.

وی سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه را جزو سفرهای موفق خارجی برشمرد و گفت: ایشان در چهار حوزه پیگیری روابط را داشتند پیگیری شهادت سردار سلیمانی، مراودات سیاسی، مسائل قضایی و کنسولی و ملاقات‌ها در بهترین شرایط برگزار شد و یکی از موفق‌ترین سفرهایی بود که انجام شده است.

خطیب‌زاده به سفر خاجی به دمشق و ملاقات با بشار اسد درباره ادامه پیگیری حل و فصل بحران سوریه اشاره کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نامه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص محرمانگی اطلاعات عنوان کرد: در خصوص همکاری‌ها با آژانس به عنوان نهاد فنی موضوع نهایت همکاری را داشتیم. در گذشته چندین بار درز اطلاعات صورت گرفته است. آژانس مسؤولیت در حفظ محرمانگی اسناد دارد.

خطیب‌زاده افزود: متاسفیم برخی سهل انگاری‌های جدی در اطلاعاتی که به آژانس داده شده در گذشته رخ داده شده است.

سخنگوی وزرات امور خارجه در خصوص توئیت بلینکن وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه دیپلماسی اصولی تنها راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، اظهار داشت: تفسیر توئیت وزیر خارجه آمریکا با خودشان است. آمریکا متاسفانه همچنان بر رویه غلط دولت قبلی حرکت می‌کند و آنچه امروز اتفاق می‌افتد با قبل ۲۰ ژانویه هیچ فرقی نکرده و فشار حداکثری و جنایت علیه ملت ایران و در نظر نگرفتن حقوق بین‌الملل امروز هم ادامه دارد.

وی گفت: این حرف نیست که ملاک نظر ماست. آمریکا همچنان هیچ فرقی با دوران ترامپ در خصوص اعمال تحریم‌ها نکرده است. اگر سیاست اصولی یعنی بازگشت به چندجانبه‌گرایی، اصلاح مسیر غلط را پیشه کنند ایران هم پاسخ مناسب را به اصلاح سیاست‌های آمریکا خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اجرای مصوبه مجلس در خصوص توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در سوم اسفند ماه اظهار داشت: مسائل ریز فنی را از سخنگوی سازمان انرژی اتمی پرسیده شود. در هفته اول اسفند مطابق بررسی‌های فنی قطعا ایران اگر تا آن روز تعهدات طرف‌های مقابل انجام نپذیرفته باشد دولت مکلف است براساس قانون مصوب مجلس اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. این زمانبر نیست و هر روزی فرا برسد می‌تواند اجرا شود.

خطیب‌زاده بیان کرد: نظارت‌های فراپادمانی متوقف می‌شود که نظارت‌هایی است که ایران در چارچوب پروتکل پذیرفته و به معنی توقف تمامی نظارت‌ها نیست. ایران بخشی از نظارت‌ها را نگه خواهد داشت. پروتکل الحاقی قطعا متوقف خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: همکاری ایران با آژانس ادامه خواهد داشت و ایران طی نامه‌ای همه موارد را به اطلاع آژانس خواهد رساند و همه این اقدامات ایران به سادگی برگشت پذیر هستند به شرطی که طرف‌های مقابل به تعهداتشان برگردند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات علوی وزیر اطلاعات تصریح کرد: موضع ایران تغییر نکرده است وبر صلح آمیز بودن همه فعالیت‌های هسته‌ای است و این موضع تغییر نکرده است و فتوای مقام معظم رهبری در حرمت سلاح‌های هسته‌ای در جای خود باقی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: هیچ کشوری در دنیا نیست که درباره مصالح ملی و امنیت ملی خود مصالحه کند. ایران به عنوان کنشگر شناخته شده در صحنه بین‌المللی در مورد منافع ملی خود با کسی مصالحه نمی‌کند. برنامه موشکی ایران دفاعی و تدافعی است. برجام برای حل و فصل بحران ساختگی در مسیر پیگیری است.

وی درباره اظهارات فرهنگی در خصوص سفر قالیباف به مسکو با رد این اظهارات و با اشاره به اظهارات دستیار مجلس در این خصوص عنوان کرد: وزارت خارجه و خود آقای قالیباف می‌دانند وزارت امور خارجه در چه ابعاد و سطحی و با چه تلاشی برای این سفر هماهنگی داشته است. خوب نیست از تریبون سخنگویی ریاست مجلس حرفی زده بشود که درست نیست. اگر مصالح ملی اجازه نمی‌دهد وزارت خارجه بیش از این ورود کند به این معنا نیست ادعاهای پراکنده مطرح شده درست است. اگر دوستان اصرار دارند مباحث در فضای عمومی گفته شود می‌توان در صحن بیان کرد. سفر خوبی بود و پیام رهبر انقلاب به جایی که می‌باید رفته و ان‌شاءالله برکات و اثرات خود را خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای مطرح شده در رسانه‌های ترکیه درباره بازداشت یکی از کارمندان سرکنسولگری ایران در استانبول گفت:‌ هیچ کارمند سرکنسولگری ایران بازداشت نشده است و آنچه رخ داده بازداشت یکی از اتباع ایرانی در هنگام ورود است با دولت ترکیه در تماس هستیم و نتیجه را خواهیم گفت. این موضوع باید در مسیر خود حل شود.

وی درباره بیانیه اخیر سه کشور اروپایی در برجام عنوان کرد: سه کشور اروپایی راه ساده‌تری را دارند که به همه تنش‌ها پایان دهند. به تعهدات برجامی برگردند و این راه ساده‌تر است. برجام در شرایط حساسی است و این گونه تنش آفرینی‌ها به برجام کمکی نمی‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ابراز نگرانی‌های سه کشور اروپایی در خصوص تولید اورانیوم فلزی بیان کرد:بحث سوخت پیشرفته راکتورها یک موضوع قدیمی است و ایران در حوزه تحقیق و گسترش دانش صلح آمیز هسته‌ای خود همواره این را مدنظر داشت و این را به خاطر برجام متوقف کرده بود. اورانیوم فلزی ضرورت رسیدن به این سوخت پیشرفته است. ایران کاری نکرده الا تحقیق و توسعه خود را برای سوخت انجام داده است. اگر اروپایی‌ها به تعهداتشان برگردند ایران هم فردای آن روز به تعهداتش برمی گردد.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق باید مورد احترام قرار بگیرد. چندین نفر از اتباع غیرنظامی ترکیه کشته شدند که این قابل قبول نیست. امیدواریم شاهد چنین خشونت‌ها و تروریسم منزجر کننده در منطقه نباشیم.

خطیب‌زاده درباره آمادگی کشورها برای میانجیگری بین ایران و آمریکا گفت: ما از کمک همه استقبال می‌کنیم و با قطر در بین دوستان و همکاران نزدیک منطقه‌ای ایران قرار دارد و همواره رایزنی‌های نزدیکی بین دو کشور در سطوح مختلف برقرار بوده است. اجرای تعهدات آمریکا خیلی نیازمند پیام بردن نیست. آمریکا فردای روزی که بخواهد از مسیر شکست خورده دولت قبلی فاصله بگیرد راهش باز است و به سادگی می‌تواند چنین کند. تاسف اینجاست که دولت فعلی شریک نقض و گردنکشی دولت قبلی علیه ایران شده و این روند سازنده‌ای نیست و امیدواریم متوقف شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که هیچ اتفاقی در خصوص اجرای تعهدات توسط آمریکا رخ نداده است. سیاست‌های آمریکا شکست خورده است و این سیاست‌ها نمی‌تواند به این صورت ادامه یابد و خودشان می‌دانند و هر چه زودتر تحریم‌ها را به صورت موثر بردارند مسیر آینده بهتر خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه بیان کرد: نگاه جمهوری اسلامی کمک به مهار آتش سوزی بود و تصمیم گرفته شد که بلافاصله مرزها ایران باز شود. نماینده‌های ما بلافاصله به مرز رفتند و هیچ گزارش مبنی بر خسارت جانی اتباع ایرانی نداشتیم.

وی اضافه کرد: جای شکر دارد که با همکاری افغانستان توانستیم این آتش سوزی را مهار کنیم و با افغانستان ابراز همدردی می‌کنیم و در همکاری با افغانستان هستیم که این موضوع را هر چه سریع‌تر حل کنیم.

* بحث حذف روادید بین ایران و عراق از جمله موضوعات مورد مذاکراتی دو طرف است

سخنگوی وزارت خارجه درباره لغو روادید بین ایران و عراق که سؤال خبرنگاری بود، گفت: آنچه در بحث روادید بین ایران و عراق است موضوع شناخته شده‌ای است که بعد از سفر نخست‌وزیر عراق به ایران توافق صورت گرفت که این روادید رایگان شود که تا امروز ادامه دارد.

خطیب‌زاده یادآور شد: بحث حذف روادید از جمله موضوعات مورد مذاکراتی دو طرف است که باید شرایط آن فراهم شود.

* راهزنی دریایی آمریکا

وی درباره فروش نفت ایران و اقدامات تخریبی آمریکا در این مسیر که سؤال خبرنگاری بود، اظهار داشت: راهزنی آشکار آمریکا در آب‌هاست و جای شرم بسیار زیادی برای آمریکا دارد که به بهانه‌های واهی راهزنی دریایی انجام می‌دهد.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده همچنین گفت: آنچه این روزها درباره یک نفتکش گفته می‌شود محموله آن متعلق به دولت ایران نیست متعلق به بخش خصوصی است و این در دوران بایدن صورت گرفته که قرار بود از گردنکشی دولت قبلی فاصله و مسیر قبلی را اصلاح کند. رایزنی دریایی از عهد باستان بوده و هنوز ادامه دارد. از جامعه بین‌المللی می‌خواهم به این وضعیت رسیدگی کند.

* ظریف کرونا ندارد/ تست دیروز و صبح امروز منفی بود

وی در پاسخ به سوالی درباره کسالت محمدجواد ظریف بیان کرد: آقای ظریف کسالت مختصری داشت که هم تست دیروز و هم تست امروز صبح منفی بود. آن کسالت را باید از طرق دیگری پیگیری کنند. الحمدالله کرونا نبوده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید