شرط عربستان برای نوع واکسن زائران عمره/ کدام واکسن کرونا در ایران مجوز عمره را می‌گیرد؟

    کد خبر :834568
شرط عربستان برای نوع واکسن زائران عمره

براساس مقررات عربستان، مسافران خارجی باید دو دوز کامل واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت این کشور را تزریق کرده و گواهی واکسینه بودن تأییدشده توسط مقام‌های بهداشتی رسمی در کشور صادرکننده را همراه داشته باشند.

مقام‌های عربستان سعودی اعلام کرده‌اند پس از یک سال وقفه، مراسم عمره را به صورت محدود و با حضور زائران خارجی واکسینه‌شده برگزار می‌کنند. قرار است ثبت‌نام این زائران از امروز دوشنبه ۱۸ مردادماه آغاز شود.

عربستان اعلام کرده که مجوز عمره در ابتدا به ۶۰هزار زائر در هر ماه داده می‌شود و در ادامه و تدریجی، این تعداد به ۲ میلیون زائر در هر ماه افزایش خواهد یافت.

ایران هنوز درباره حضور در عمره امسال اعلام برنامه نکرده است. با این حال، اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت، قبلا گفته بود که با پایان مراسم حج، عربستان دستورالعمل برگزاری عمره و مجوز ورود عمره‌گزاران را صادر کرده است.

چندی پیش نیز حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفته بود: کشور میزبان (عربستان) پیام مثبتی مبنی بر پذیرش زائران ایرانی برای عمره داده است.

علیرضا رشیدیان، رییس سازمان حج و زیارت هم به تازگی ابراز امیدواری کرده که با احیای روابط بین دو کشور، زمینه اعزام عمره‌گزاران ایرانی به سرزمین وحی فراهم شود.

واکسن‌های مورد تایید عربستان برای ورود مسافران خارجی به این کشور

عربستان از اول ماه آگوست، یعنی حدود یک هفته پیش مرزهایش را به روی اتباع خارجی باز کرده است. براساس مقررات این کشور، مسافران خارجی باید دو دوز کامل واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت این کشور را تزریق کرده و گواهی واکسینه بودن تأییدشده توسط مقام‌های بهداشتی رسمی در کشور صادرکننده را همراه داشته باشند. فایزر/ بیون‌تک، آکسفورد/ آسترازنکا، مدرنا و جانسون و جانسون چهار واکسنی هستند که عربستان تاکنون برای ورود مسافران خارجی به این کشور تایید کرده است.

همچنین در مقررات سفر به این کشور آمده است؛ مسافرانی که دو دوز واکسن سینوفارم و سینوواک را کامل تزریق کرده باشند، در صورت دریافت دوز اضافیِ یکی از آن چهار واکسن ِ تاییدشده در عربستان پذیرفته می‌شوند.

البته این کشور هنوز درباره نوع واکسن‌های مورد تایید برای عمره اظهارنظر رسمی نکرده است، اما بین واکسن‌هایی که برای ورود مسافران خارجی به عربستان تایید شده، فقط دو واکسن آسترازنکا و سینوفارم در ایران موجود است که در صورت حضور زائران ایرانی در عمره، برای صدور مجوز ورود با واکسن سینوفارم نیز شرط تعیین شده است.

رییس سازمان حج و زیارت در دی‌ ۹۹ که هنوز واکسیناسیون در ایران عمومی و فراگیر نشده بود، اعلام کرد که «در صورت برگزاری مراسم حج تمتع، واکسن کرونای مورد نیاز زائران با قول مساعد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تامین می‌شود.» آن زمان هم درباره نوع واکسنی که قرار بود برای حج تهیه شود، صحبتی نشده بود.

شرط سنی برای حضور در مراسم‌ حج

وزارت حج و عمره عربستان برای حاضران در مراسم‌های حج که در دو نوبت گذشته به صورت محدود برگزار شد، شرط سنی تعیین کرده بود؛ بر این اساس افرادی بین ۱۸ تا ۶۵ سال که واکسینه شده و بیماری مزمن هم نداشتند، اجازه شرکت در مراسم حج تمتع را گرفته بودند. پیش‌بینی می‌شود این مقررات در عمره نیز برقرار شود.

ایران بعد از سال ۱۳۹۴ به دنبال بی‌احترامی و تعرض دو مامور فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی، شرکت در مراسم «عمره» را تعلیق کرد. پیش از همه‌گیری ویروس کرونا، مقام‌های حج ایران از مذاکره با عربستان برای حضور دوباره زائران ایرانی در مراسم عمره سخن گفته بودند که شیوع این ویروس، روند مذاکرات دو کشور را متوقف کرد.

به گزارش ایسنا، آمارهای سازمان حج و زیارت نشان می‌دهد که نزدیک به ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ایرانی در نوبت عمره هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید