پشت پرده ادعای افزایش جمعیت وحوش در قرق های اختصاصی

شبکه خبر تنها روی خوش قرق شکار کرمان را به مخاطبان نشان داد/ فیلم و عکس

    کد خبر :757772

در گزارشی که اخیرا از شبکه خبر پخش شد قرق شکار منصورآباد تحت عنوان حفاظتگاه مردمی معرفی شد و تصاویری زیبا از حیات وحش این منطقه به نمایش گذاشته شد. چهارپایان و پرندگان در امنیت و آرامش کامل بودند و قرق‌بان‌ها به وضعیت آبشخورها رسیدگی می‌کردند. منطقه‌ای که عنوان بهشت حیات وحش برای آن برازنده است.

در این گزارش، افزایش چشمگیر جمعیت حیات وحش در قرق‌ اختصاصی منصورآباد حاصل همکاری جوامع محلی و شکارچیان نادم عنوان شد. اما بخش مهمی از کارکرد این قرق اختصاصی در گزارش شبکه خبر مطرح نشد و پشت پرده قرق‌های اختصاصی که همان شکارفروشی به ویژه به اتباع خارجی است از مخاطبان پنهان ماند.

قرق‌های اختصاصی چگونه مناطقی هستند؟

به گزارش «بازتاب»، قرق‌های اختصاصی از جمله قرق منصورآباد رفسنجان، اراضی ملی کشورمان هستند که با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و موافقت وزارت جهاد کشاورزی به متقاضیان واگذار شده‌اند.

این متقاضیان عموما شکارچی هستند که حالا دیگر قرقدار نامیده می‌شوند و طبق دستورالعمل، باید از حیات وحش منطقه حفاظت کنند و اگر توانستند با تکثیر و پرورش، جمعیت وحوش را افزایش دهند حق برداشت (فروش مجوز شکار) دارند. اما آیا آن گونه که در گزارش شبکه خبر اعلام شد در قرق منصورآباد جمعیت حیات وحش بر اثر تکثیر و پرورش به هزار راس رسیده است؟

پاسخ منفی است. تامین آب و علوفه در قرق‌های اختصاصی از جمله قرق منصورآباد سبب می‌شود وحوشی که در زیستگاه‌های مجاور با کمبود آب و علوفه دست و پنجه نرم می‌کنند رفته رفته به سوی قرق‌ها جذب شوند. در حقیقت قرق‌ها مانند یک دام بزرگ عمل می‌کنند.

بنابراین افزایش جمعیت در قرق‌های اختصاصی نه تنها حاصل تکثیر و پرورش موفق قرقداران نیست بلکه به معنای خالی شدن زیستگاه‌های مجاور از وحوش است. وحوشی که به دنبال آب و علوفه وارد قرق می‌شوند و جمعیت حیات وحش در قرق را افزایش می‌دهند.

این افزایش جمعیت را قرق‌بانان به پای تکثیر و پرورش خودشان گذاشته و آمار افزایش جمعیت را به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می‌کند. سازمان حفاظت محیط زیست هم در ازای موفقیت کاذب قرقداران در پرورش حیات وحش در این قرق‌ها برای آنها مجوز شکار صادر می‌کند. مجوزهایی که شکارچیان خارجی که عموما از روسیه به کشور وارد می‌شوند بابت آنها دستکم۲۰ هزار دلار پرداخت می‌کنند.

 

طرح راه‌اندازی قرق‌های اختصاصی در زمان ریاست معصومه ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست در دست اجرا قرار گرفت. بر اساس این طرح تا کنون ۳ قرق اختصاصی در استان یزد، یکی در کرمان و یکی در سمنان واگذار شده‌اند اما درآمد قابل توجه این قرق‌ها سبب شده متقاضیان بسیاری در صف قرقهای اختصاصی قرار بگیرند چرا که واگذاری قرق‌ها مستلزم تایید شورای عالی حفاظت محیط زیست است و از آنجا که این شورا مدتی است تشکیل نشده و در نتیجه متقاضیان پروانه قرق‌های اختصاصی را دریافت نکرده‌اند پرونده‌های بسیاری در نوبت رسیدگی قرار دارند.

درآمد حاصل از فروش مجوز شکار در قرق‌های اختصاصی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار بسته به نوع گونه جانوری متغیر است. از این مبلغ چیزی حدود ۷۵۰ دلار آن (یک سوم بهای دولتی مجوز شکار که ۳۵۰۰ دلار است) توسط سازمان حفاظت محیط زیست به خزانه دولت واریز شده و باقی مبلغ بین قرقداران و شرکت‌های برگزارکننده تورهای شکار تقسیم می‌شود.

 

تا کنون بسیاری از دانشگاهیان و متخصصان صاحب‌نام حوزه محیط زیست، راه‌اندازی قرق‌های اختصاصی را آسیبی جبران‌ناپذیر برای محیط زیست کشور دانسته‌ و خواهان توقف واگذاری قرق‌های جدید شده‌اند. به اعتقاد آنها قرق‌های اختصاصی با جذب حیات وحش از سایر زیستگاه‌ها، زیستگاه‌های حیات وحش را جزیره‌ای کرده و اکوسیستم منطقه را به طور کامل تغییر می‌دهند.

به علاوه، بر خلاف توضیحاتی که در گزارش شبکه خبر مطرح شد، قرق منصورآباد رفسنجان نه تنها همکاری جوامع محلی را به نمایش نمی‌گذارد بلکه پیشتر شکایت جوامع محلی را سبب شده بود. این شکایت را بومیان منطقه منصورآباد با امضای طوماری اعلام کردند که در رسانه‌ها هم به آن اشاره شد.جزئیات فروش مجوزهای شکار در قرق‌های اختصاصی از قبیل تعداد پروانه‌های صادر شده و گونه‌های شکار شده را سازمان حفاظت محیط زیست تا به امروز اعلام نکرده است.

 

پخش گزارشی مشابه آنچه از شبکه خبر پخش شد، پیشتر هم در دیگر برنامه‌های صدا و سیما در تعریف و تمجید از قرق منصورآباد مسبوق به سابقه است. این پرسش که چرا رسانه ملی کشورمان به تریبونی برای تبلیغات شکارفروشان تبدیل شده قابل تامل است. آن هم در حالی که طی سه سال گذشته، اغلب رسانه‌ها به موضوع صدور مجوزهای شکار در داخل قرق‌های اختصاصی و خارج از آنها پرداخته و تصاویر و فیلم‌های کشتار حیات وحش به دست شکارچیان خارجی را به مخاطبان خود ارائه کرده‌اند؛ اما رسانه ملی کشور، پخش خبر فروش فله‌ای مجوزهای شکار به اتباع خارجی و تصاویر و فیلم‌های شکار آنها در زیستگاه‌های کشور را از مخاطبان خود دریغ داشته و تا به حال حتی یک بار در قالب یک خبر ساده هم به این موضوع جنجال‌برانگیز نپرداخته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید