سود و مهلت بازپرداخت پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی ازدواج در سال ۹۹ /‌ماجرای اتاق‌های عقد رایگان | وام ازدواج محدودیت سنی دارد؟

    کد خبر :733408

او با بیان اینکه امسال میزان وام هر نفر ۵۰ میلیون تومان است، افزود: زوجین ۱۰۰ میلیون تومان وام با بازپرداخت ۷ ساله و سود ۴ درصد دریافت می‌کنند.
تندگویان گفت: تا پایان خرداد ماه جمع متقاضیان وام در کل کشور ۴۲۰ هزار و ۳۵۰ نفر متقاضی بوده است که ۱۲۲ هزار و ۸۹ نفر وام دریافت کردند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: این رقم به این معنی است که ۴۰ درصد از متقاضیان وام خود را دریافت کردند.

او با بیان اینکه در سال گذشته ۴۱۴ هزار و ۱۷۷ نفر از متقاضیان در این بازه زمانی متقاضی بودند که ۱۸۲ هزار و ۵۱۱ نفر دریافت کردند، افزود: امسال حدود ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از طریق شبکه بانکی وام ازدواج پرداخت شده است که نشان می‌دهد با همه مشکلاتی که وجود دارد وام ازدواج به موقع پرداخت می‌شود.

تندگویان افزود: خیرین ازدواج تا کنون ۱۵ هزار جهیزیه، ۵ هزار مراسم ازدواج، ۳۶۰۰ وام ازدواج، ۳۲۰۰ وام مسکن ، ۳۵۰۰ وام اشتغال، ۲۸۰۰ تهیه مسکن برای زوجین در آستانه ازدواج و ۴ هزار شغل برای زوجین جوان نیازمند ارائه کرده اند.

او با بیان اینکه در حوزه اشتغال جوانان با اندک کمک‌های فنی، اعتباری داشتیم، گفت: از طریق صندوق کارآفرینی امید و یکی از بانک‌ها حدود ۷ هزار شغل مستقیم ایجاد کردیم.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه حاضریم طرح (وام تجمیعی جوانان) را به مجلس ارائه کنیم، تصریح کرد: با تجمیع تمام اعتبارات در حوزه جوانان، مسکن، اشتغال و تجمیع وام‌های بانکی، با یک مدیریت جامع گام بزرگی در زمینه کمک به جوانان برداشته خواهد شد.

تندگویان افزود: ازدواج در سال‌های گذشته روند نزولی داشته و این روند به چند عامل بستگی دارد.

او گفت: بعضی از این عوامل طبیعی هستند و از این به بعد باید این کاهش را به خاطر کاهش جمعیت کشور شاهد باشیم، از طرفی در عرض دو دهه گذشته کاهش فرزندآوری در کشور به وجود آمده است که اثر این موضوع در دهه‌های آینده خود را نشان می‌دهد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه تعویق فرزندآوری زوجین هم از دیگر موضوعات است که متأسفانه فرهنگ خوبی نیست، ادامه داد: به هر حال کاهش اولاد و فرزندآوری آثارش را کم کم در هرم جمعیتی نشان می‌دهد که بخش‌هایی از این موضوع به موضوعاتی مثل اقتصاد، مسکن و اشتغال مربوط است و این عوامل در مجموع موجب شیب کاهشی ازدواج شده است.

تندگویان افزود: در سال جاری کرونا هم مشکل را مضاعف کرده است و بسیاری از افرادی که قصد ازدواج داشتند، این موضوع را به تأخیر انداختند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: امسال با توجه به مشکلات اقتصادی و موضوعات مربوط به کرونا شعار ما استفاده از ظرفیت خیران است، به همین دلیل همراهی خیران را شعار خودمان قرار می‌دهیم.

او با بیان اینکه امسال اولین بار مجمع خیرین ازدواج را تشکیل دادیم و در همه استان‌ها این مجمع شکل گرفته است، ادامه داد: مجمع ملی خیرین ازدواج را هم شکل دادیم و اساسنامه آن و دفتری نیز در وزارتخانه تشکیل شده که با این مجمع ظرفیت خیرین در حوزه ازدواج هدفمند شده است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه زوجینی که در خصوص تهیه جهیزیه، اشتغال، مسکن و … دچار مشکل هستند می‌توانند به مجمع خیرین ازدواج استان مراجعه کنند، گفت: ادرات کل ورزش و جوانان متقاضایان را راهنمایی می‌کنند که براساس پایش خود خیرین، افراد نیازمند در یک طرح مشخص ملی با وحدت رویه از کمک‌ها بهره‌مند می‌شوند.

تندگویان با بیان اینکه کمک خیرین در کنار تسهیلات دولت در وام ازدواج است، تصریح کرد: این کار موجب وحدت رویه در توزیع کمک می‌شود تا این طور نباشد که یک خانواده چند بار کمک دریافت کند و یک خانواده اصلا کمکی دریافت نکند.

او ادامه داد: از خیرین دعوت می‌کنم به این جمع بپیوندند و ما تلاش می‌کنیم معافیت‌های مالی خوبی برای خیرین در ساخت و تهیه امکانات در بخش اقدامات خیریه‌ای فراهم کنیم که فقط با عضویت در مجمع امکان پذیر است.

تندگویان درباره فراهم شدن اتاق‌های عقد رایگان از سال گذشته در استان‌ها گفت: افراد می‌توانند به شکل رایگان کل عقدکنان از برگزاری مراسم تا ثبت آن را به شکل رایگان انجام دهند، البته متقاضیان باید ثبت نام کنند و اگر نیازمند باشند می‌توانند از این امکانات بهره‌مند شوند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: موضوعاتی مانند فرزندآوری هم در دستور کار ماست.

او تاکید کرد: در خصوص هدف گذاری سن وام ازدواج منظور ما این نبود که حق دریافت وام از برخی سلب شود یا می‌خواهیم حقوق افراد را محدود کنیم، بلکه هدف اصلی تعیین دستورالعمل برای جلوگیری از سوءاستفاده از این وام و بهره مندی جوانان بود.

تندگویان با بیان اینکه عده‌ای مطرح می‌کردند که تعیین شرط سنی دریافت وام ازدواج و حفظ این حق برای افرادی که قصد دریافت آن را دارند به معنی ضایع کردن حقوق آن‌هاست، ادامه داد: باید از این افراد پرسید وقتی فرد زیر ۱۸ سال اجازه افتتاح حساب بانکی ندارد یا نمی‌تواند گواهینامه بگیرد چرا کسی معترض نمی‌شود که حقوق کسی تضییع شده است؟ اما در مورد امر زندگی مشترک که یک امر جدی است، این موضوع طرح می‌شود.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: هدف ما از مطرح کردن این پیشنهاد این بود که باید دستور العملی در این خصوص باشد.

او با بیان اینکه به هر حال هر جوانی در هر سن شرعی که هست می‌تواند ازدواج کند، ادامه داد: سوال من از قانونگذار این است که اگر دختری در سن ۱۳ یا ۱۵ سالگی به هر دلیلی ازدواج کرد، آیا واقعا در آن سنین مادر خوبی هم می‌تواند باشد؟ آیا منظور ما از تشکیل خانواده و فرزندآوری، تشکلیل خانواده خوب نیست؟ آیا در این سنین فرد می‌تواند وامش را بازپرداخت کند.

تندگویان با بیان اینکه موضوع ما کودک همسری یا حتی ازدواج در سنین بالا برای دریافت وام نیست، ادامه داد: در کشور وقتی تسهیلاتی به مردم داده می‌شود و این تسهیلات ارزشمند است، ممکن است سوءاستفاده‌هایی نیز همزمان به وجود بیاید.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه امسال با تصمیم مجلس و افزایش رقم وام ازدواج عدد پرداختی و مدل بازپرداخت آن ارزشمند شده است، افزود: آیا برای این تسهیلات ارزشمند نباید یک دستورالعمل داشته باشیم؟ این هشدار ما به قانونگذار است.

او با بیان اینکه برای مثال وام مسکن یک دستورالعمل مشخص دارد، گفت: اکنون در صندوق کارآفرینی امید هم تضامین خاصی است که مشخص است وام به جامعه هدف می‌رسد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: در حوزه ازدواج سوال من این است که اگر زوجی به شکل صوری ۱۰۰ میلیون وام گرفتند، اما وارد زندگی نشدند، این مشکل کجا رصد می‌شود؟

تندگویان با بیان اینکه این از دست دادن منابع کشور است، گفت: بحث ما این است که وام ازدواج در حال افزایش است، اما هیج دستورالعملی وجود ندارد.

او ادامه داد: صرفا با یک عقدنامه ساده هم می‌توان وام ازدواج گرفت، بحث ما سد کردن راه جوانان نیست، بلکه مدل پرداخت باید برای جوانان راحت‌ترین مدل با کمترین تضامین باشد، اما باید روی مدل دریافت نظارت داشته باشیم که حتما صرف امر ازدواج شود، چون اکنون نظارت نیست، نگرانی نیز ایجاد شده است.

تندگویان تصریح کرد: از سال گذشته شاهد فعالیت سایت‌هایی هستیم که مشغول خرید و فروش وام یا انجام ازدواج و طلاق صوری هستند.

او گفت: این سایت‌ها قبلا وجود نداشتند، اما از سال گذشه که وام ۳۰ میلیون تومان شد ایجاد شده است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در حال حاضر ازدواج و طلاق صوری ایجاد شده است، ادامه داد: زوجینی که سال‌هاست ازواج کرده‌اند ممکن است برای دریافت وام، طلاق صوری بگیرند، چون دستورالعملی برای نظارت وجود ندارد.

تندگویان بیان کرد: موضوع درخواست ما از رئیس جمهور این بود که با توجه به آسیب‌های به وجود آمده دریافت وام زیر ۱۸ سال و بالای ۵۰ سال باید دستورالعملی ایجاد شود که نه حقوق زیر ۱۸ ساله‌ها از بین برود و نه وام صرف افرادی شود که در محدوده سن جوانی و فرزندآوری نیستند.

به گزارش جوان،معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه درخواست ما از قانونگذار به دختران کمک می‌کند حقوق آن‌ها در دریافت وام رعایت شود، ادامه داد: حتی اگر وام ۱۰ درصد منجر به ازدواج اجباری شود یعنی خانواده به دنبال مشکلات اقتصادی دختر را مجبور به ازدواج کند، عملا دولت ۱۰۰ میلیون را برای ازدواج اجباری پرداخت کرده است، حتی اگر ۱۰ درصد ازدواج این افراد اجباری باشد، چه کسی پاسخگو است؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید