سهم یک شانزدهمی معلولان از بودجه سال 99

    کد خبر :661821
سهم یک شانزدهمی معلولان از بودجه سال 99

کمپین پیگیری حقوق معلولان در واکنش به کاهش بودجه‌ مورد نیاز اجرای «قانون حمایت از معلولان»، با ارسال نامه‌ای به نمایندگان مجلس خواستار افزایش این بودجه شدند.

کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت (کمپین معلولان) در اعتراض به اینکه سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه ۹۹ از ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز اجرای قانون حمایت از معلولان، تنها ۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته که با توجه به شرایط فعلی و تورم افسار گسیخته و پیش‌بینی شرایط سخت‌تر سال آینده، وضعیت معیشتی، درمانی، توانبخشی، مراقبتی، تردد، بیکاری و … افراد دارای معلولیت به مراتب دشوارتر از هر زمان دیگری شده و باعث بحرانی‌تر شدن زندگی آنان و خانواده‌هایشان خواهد شد، نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس سراسر کشور نوشته و خواستار افزایش این بودجه ناچیز شده است.

متن این نامه که قرار است توسط نماینده معلولان در سراسر کشور به دست نمایندگان مجلس شهرهای مختلف برسد در ادامه خواهد آمد:

 

«همان‌گونه که مستحضرید؛ قانون حمایت از حقوق معلولان توسط شما نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در اسفند ۹۶ تصویب و از اردیبهشت ۹۷ توسط رئیس جمهور به کلیه وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

 

متاسفانه با گذشت نزدیک به ۲۰ ماه از ابلاغ آن، بخش‌های بسیاری از این قانون به دلیل تمرد دستگاه‌ها اجرا نمی‌شوند.

 

سازمان برنامه‌ و بودجه اعتبار مورد نیاز اجرای آن را تخصیص نمی‌دهد و همان مبالغ ناچیز تخصیص یافته را هم به موقع پرداخت نمی‌کند یا به عناوین دیگر بخشی از همان بودجه ناچیز را حذف ‌می‌کند.

 

برای مثال؛ سازمان برنامه و بودجه در قانون بودجه ۹۷، مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اجرای قانون معلولان اختصاص داد که متاسفانه هیچ مبلغی از آن را پرداخت نکرد!

 

در قانون بودجه سال ۹۸ مبلغ ۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از بودجه ۱۲ هزار و پانصد میلیارد تومانی مورد نیاز را به اجرای قانون معلولان اختصاص داد.

 

نخست آنکه از این مبلغ تا آخر آذرماه تنها ۱۷۸ میلیارد تومان از این بودجه را پرداخت کرده است و دوما ۳۳ میلیارد تومان معادل ۳ درصد از این بودجه را با استناد به قانون استفاده متوازن از امکانات کشور از کل آن کسر شده است. در حالی که طبق ماده ۶۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) بودجه کمیته امداد و سازمان بهزیستی مشمول قانون استفاده متوازن از امکانات کشور نمی‌شوند، ولی سازمان برنامه ‌و بودجه با تفسیر به رای خود هر سال بخش قابل توجهی از بودجه ناچیز محروم‌ترین اقشار جامعه را کسر می‌کند، سوما هیچ تضمینی برای پرداخت کل بودجه تا پایان سال وجود ندارد.

 

همچنین مستمری مددجویان طبق ماده ۷۹ برنامه ششم توسعه تاکنون محقق نشده و نیز افزایش ۲۰ درصدی مستمری ناچیز سال ۹۸ مددجویان از محل هدفمندی یارانه‌ها تاکنون ‌صورت نگرفته است.

 

به گزارش فارس، هم‌اکنون نیز سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه ۹۹ از ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز اجرای قانون معلولان، تنها ۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته که با توجه به شرایط فعلی و تورم افسار گسیخته و پیش‌بینی شرایط سخت‌تر سال آینده، وضعیت معیشتی، درمانی، توانبخشی، مراقبتی، تردد، بیکاری و … افراد دارای معلولیت به مراتب دشوارتر از هر زمان دیگری شده و باعث بحرانی‌تر شدن زندگی آنان و خانواده‌هایشان خواهد شد.

 

به همین ترتیب موادی از جمله ۲,۴,۵,۶,۷,۱۰,۲۰,۲۱,۲۷,۲۸ قانون معلولان همچنان مورد غفلت واقع شده و اجرا نمی‌‌شوند.

 

لذا بدین‌وسیله از شما نماینده محترم درخواست دارد ضمن تجدیدنظر در لایحه بودجه ۹۹ و تعیین منابع کافی برای ردیف اعتباری بودجه اجرای قانون معلولان، نسبت به تصویب طرحی با هدف تعیین پرداخت به موقع و کامل بودجه قانون معلولان و سازمان بهزیستی اقدام فرمائید.

 

بی‌شک در صورت تحقق موارد مذکور، کارنامه مجلس دهم با تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان و تعیین بودجه مورد نیاز و نظارت بر حُسن اجرای قانون معلولان، درخشان‌ترین کارنامه در ادوار گذشته و الگویی برای ادوار آینده مجلس در استیفاء و ارتقاء حقوق افراد دارای معلولیت خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید