سلطان‌های فاسد؛ سند سخنان ظریف درباره پولشویی

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ۸:۴۱
    کد خبر :637613
ظریف

اظهارات آبان ماه سال گذشته وزیر خارجه درباره «پولشویی» او را دیروز به مجلس کشاند. او عصر دیرروز راهی بهارستان شد تا به منتقدان خود توضیح دهد که چرا در گفت‌وگوی سال قبل با خبرآنلاین گفته بود: «در ایران خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند و آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند حتماً آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور علیه قوانین ضدپولشویی ایجاد کنند.»

 

سال قبل این جملات وزیر خارجه حاشیه‌های زیادی برای او دست و پا کرد و در روزهایی که موضوع FATF به سر فصل اصلی خبرهای ایران تبدیل شده بود، وزیر خارجه را زیر بار فشارهای جدی آورد. مخالفان او می‌گفتند که وزیر خارجه برای گرفتن تأییدیه لوایح چهارگانه FATF در حال سیاه‌نمایی است. حالا یک سال پس از آن سخنان و در حالی که ایران در بازه زمانی آخرین مهلت چهارماهه کارگروه FATF قرار دارد، ظریف بابت همین موضوع در صحن مجلس با مخالفان خود چشم در چشم شد.

سؤال از ظریف بابت این مسأله را سال قبل محمدجواد ابطحی مطرح کرده بود که حالا دیروز وارد دستور کار شد. ابطحی معتقد بود که ظریف نظام را با سخنان خود متهم کرده است. همان طور که دیگر همفکران او نیز همین نظر را دارند. ظریف اما در عین اینکه توضیح داد سخنانش ربطی به نظام نداشته برای اثبات واقعی بودن پولشویی در کشور یک سؤال اساسی پیش روی ابطحی و دیگر مخالفان خود گذاشت؛ «در دادگاه سلطان سکه درخصوص روش‌های پولشویی چه گفتند»؟ او البته سؤال دیگری هم داشت؛ «حضرت آقا فرمودند اگر در مقابله با فساد اقدام کنید صدای خیلی‌ها درخواهد آمد، این خیلی‌ها چه کسانی هستند؟»

ایران نوشت:دیروز البته جلسه سؤال از وزیر خارجه در مجلس نیمه کاره ماند. ظریف که قرار بود در همان ساعت در جلسه شورای عالی امنیت ملی شرکت کند، قبل از شنیدن بخش دوم سخنان ابطحی، صحن مجلس را ترک کرد و نماینده خمینی‌شهر هم گفت که در اعتراض به این کار ادامه سخنان خود را انجام نمی‌دهد. این در حالی بود که ظریف خود نیز در سخنانش تأکید کرد باید سریعاً به جلسه شورای عالی امنیت ملی برود.

 

امنیت ملی برای ما مهم‌تر از بحث‌های جناحی است

وزیر امور خارجه در توضیحات خود با تأکید بر اینکه مسائل امنیت ملی ما مهم‌تر از آن است که با بحث‌های جناحی مورد توجه قرار گیرد، گفت: جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه بیشترین تلاش را برای مقابله با حرکت‌های غربی‌ها در مورد پولشویی، انجام داده است. به گزارش ایرنا، وی افزود: صحبتی که قبلاً در مورد پولشویی کردم، صحبت بنده نبود بلکه اظهاراتی بود که مقامات مختلف کشور مطرح کرده بودند. وظیفه من حمایت و دفاع از جمهوری اسلامی است و حتماً یک مقداری و شاید عقل داشته باشم که صحبتی نکنم که در خارج مجبور شوم خودم از آن دفاع کنم. ظریف گفت: اتهاماتی که به جمهوری اسلامی وارد می‌کنند، این است که به این کنوانسیون‌ها نمی‌پیوندد چراکه نمی‌خواهد با تروریسم و پولشویی مقابله کند ولی آنچه من عرض کردم، این بود که گروه‌های فشاری هستند که آنها منافع مالی شخصی دارند. حالا شما می‌توانید در تلویزیون ببینید که در دادگاه سلطان سکه درخصوص روش‌های پولشویی چه گفتند. وزیر امور خارجه افزود: دامن نظام جمهوری اسلامی از این حرف‌ها مبراست، آنچه بنده عرض کردم، در جهت حرف‌هایی است که در خارج از کشور در حمایت از جمهوری اسلامی زده می‌شوند و آن این است که منافعی که باعث می‌شود با این حرکت‌ها مخالفت باشد، منافع دارنده پول هستند و مواردی هست که هزار-هزار میلیارد تومان پولشویی توسط باندهای قاچاق سکه و ارز رد و بدل می‌شود که امروز در دادگاه‌های جرایم اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

بیگانگان برای سخنان من جشن گرفتند یا کیهان؟

وزیر امور خارجه گفت: آنچه من در آن جلسه عرض کردم و هنوز می‌گویم، این است که منابع جدیدی برای جلوگیری از مقابله جمهوری اسلامی ایران با پولشویی در کشور وجود دارد. همان که حضرت آقا فرمودند اگر در مقابله در فساد اقدام کنید، صدای خیلی‌ها درخواهد آمد، این خیلی‌ها چه کسانی هستند؟این را برای کشور و مردم معین کنید. رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: آقای ابطحی شما فرصت می‌کنید که صحبت کنید اما من بعد از صحبت‌های شما فرصت پاسخگویی ندارم؛ اگر می‌خواهید به صحبت‌های صداهای بیگانه توجه کنید، دقت کنید که از من نقل کردند یا از آقای حسین شریعتمداری که به بنده حمله کرده بود، ببینید از چه کسی نقل کردند و برای چه کسی جشن گرفتند؟

 

اگر پولشویی در کشور نیست، سلطان سکه را به چه جرمی اعدام کردید؟

وی ادامه داد: یک گروه‌های فشاری هستند که از پولشویی منافع دارند و هزاران میلیارد تومان از پولشویی منفعت می‌برند که اگر این نبود، نیاز نبود که قوه قضائیه و دولت ۶۰ صفحه آیین‌نامه برای مبارزه با پولشویی تصویب کند. اگر پولشویی در ایران نیست و گروه‌های فاسدی پولشویی نمی‌کنند، سلطان سکه را به چه جرمی اعدام کردید؟ چرا صحبتی که در دفاع از جمهوری اسلامی صورت گرفته و صحبتی را که در رد اتهامات منافقین و بیگانگان علیه نظام مقدس جمهوی اسلامی ایراد شده است، به صحبت علیه نظام تبدیل کردید؟ وزیر امور خارجه افزود: چرا آقای شریعتمداری آن کار را کرد، چرا کیهان آن مقاله‌ها را نوشت؟ آن مقاله‌ها بود که اسباب دست روزنامه‌های غربی شد یا عرایض بنده؟

بنده که در دنیا معروف هستم به اینکه برای دفاع از منافع این مردم و جمهوری اسلامی سینه چاک می‌کنم، شما عنوانی که وزیر امور خارجه امریکا به من داده و من به آن افتخار می‌کنم شنیدید؛ من علیه منافع نظام صحبت می‌کنم یا آنان که از صحبت‌های دلسوزانه من به خاطر منافع جناحی سوء استفاده می‌کنند.

 

مقامات عالی نظام هم نگفتند برجام به تاریخ پیوست

ظریف در مورد برخورد با ۱+۵ نیز گفت: دور گذشته که ما ناگزیر از مذاکره با امریکا شدیم، اگر ما به امریکا اعتماد داشتیم، ۱۵۰ صفحه توافق نمی‌نوشتیم-همان را با کره شمالی امضا کردند. وزیر امور خارجه افزود: اقداماتی که قبل از ورود ما به مسئولیت شکل گرفته بود، جمهوی اسلامی را با ۶ قطعنامه شورای امنیت مواجه کرده بود، ۶ قطعنامه شورای امنیت تنها در صورتی لغو می‌شود که ۵ عضو دائم با آن موافقت کنند. وی ادامه داد: ما نمی‌خواستیم با امریکا مذاکره کنیم؛ من بعد از سال‌ها زندگی در غرب، عاشق و شیفته مذاکره با غربی‌ها نیستم، فشارها را بیش از هرکس من تحمل کردم، سختی مذاکرات و فشارها و توهین‌هایی که شد و الحمدلله از سوی امریکایی‌ها تحریم شدم، برای این انجام دادیم که بتوانیم ۶ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را لغو کنیم و کردیم. ظریف گفت: بدون اینکه حتی یک دقیقه ما این قطعنامه‌ها را اجرا کرده باشیم، ۶ قطعنامه شورای امنیت را لغو کردیم؛ حالا می‌خواهیم این قطعنامه‌ها باز گردد تا دوباره برای لغو آن گروهی مجبور به مذاکره با امریکا باشند! «یاالله، بفرمایید»، بالاخره مقامات عالی نظام صلاح کشور را می‌فهمند که می‌فرمایند امریکا تنها در صورتی می‌تواند به میز مذاکره بازگردد که برجام را بپذیرد و نمی‌گویند برجام به تاریخ پیوست. نمایندگان مجلس در هنگام ایراد سخنان ظریف پیوسته «احسنت» می‌گفتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید