رقابت میان مردم و مسئولان برای تشدید بحران کرونا در کشور/ گیریم مسافران شمال کشور اشتباه کردند، مسئولان چرا مانع سفر نشدند؟

    کد خبر :742237

همزمان با فرا رسیدن تعطیلات آخر هفته گذشته که به تاسوعا و عاشورای حسینی سنجاق شده و یک فرصت چهار روزه مسافرت را فراهم کرده بود، قابل پیش بینی بود که در صورت عدم ممانعت جدی مسئولان شاهد موج جدیدی از مسافرت ها باشیم؛ رخداد نگران کننده ای که بدون هیچ مانع موثری اتفاق افتاد و حالا باید مناظر پیامدهای مخرب آن بمانیم.

به گزارش «بازتاب»، با نزدیک شدن به دهه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان این نگرانی وجود داشت که تجمع عزاداران حسینی در حسینه و مساجد منجر به افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا شود. این نگرانی در حالی با صدور دستورالعمل و پروتکل های بهداشتی از سوی متولیان بهداشت و درمان کشور بر طرف شد که از آن سو اساساً تدبیری برای مدیریت سفرهای تعطیلات آخر هفته و تاسوعا و عاشورا اندیشیده نشد.

سختگیری بر دسته و هیأت های عزاداری آنقدر جدی و با جزئیات پیگیری شد که شاهد بودیم در روزهای منتهی به آغاز دهه محرم، ستاد ملی کرونا برخی پروتکل های تصویب شده قبلی خود همانند برگزاری مراسم ها به صورت مشروط در مراکز مسقف را باطل کرد و عملاً اجازه هیچگونه مراسم عزاداری در مساجد را به هیأت ها نداد.
در حالی که این پروتکل ها سبب شد تا دسته و هیأت های عزاداری مراسم خود را به فضاهای باز نظیر پارک ها، حیاط دانشگاه ها و پادگان ها منتقل کنند و با رعایت دستور العمل های دیگر نظیر حفظ فاصله فیزیکی و… رضایت نسبی متولیان بهداشت و درمان کشور را جلب کنند، اما از آن سو با فرا رسیدن تعطیلات آخر هفته یعنی پنجشنبه و جمعه (6 و 7 شهریور) که به تعطیلات شنبه و یکشنبه (تاسوعا و عاشور-8 و 9 شهریور) پیوست شده بود، شاهد آغاز سفرهای گسترده ای به ویژه به شمال کشور بودیم که به موجی از نگرانی در مورد شیوع ویروس کرونا در کشور دامن زد.

تصویر دست به دست شده در شبکه های اجتماعی که گفته می شود مربوط به وضعیت دیروز سواحل بابلسر است 

 

پیشتر و در همین رابطه شاهد آن بودیم که برخی مدیران و مسئولان محلی اعم از استانی و شهرستانی بر آن شدند تا به صورت مستقل و با اتخاذ تصمیم های جزیره ای ضمن ممانعت از سفر افراد غیر بومی به شهرستانشان از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری کنند، اما ورود قاطع برخی مسئولان کشوری به این مسئله اجازه پیشبرد چنین طرح هایی را از آنها گرفت.

به طور مثال پیش از آغاز سفرهای آخر هفته که پیش بینی می شد تا پایان روز یک شنبه نهم شهریور ادامه داشته باشد، برخی مدیران محلی استان مازندران از اتخاذ تدابیری برای ممانعت از ورود افراد غیر بومی به این استان خبر دادند.

ممنوعیت سفر به استان مازندران و دیگر گمانه زنی و خبرها که به نظر تحققشان می توانست به حذف بخش زیادی از نگرانی ها منجر شود، در حالی مطرح شد که بلافاصله سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور ناجا نسبت به آنها واکنش نشان داد و گفت: تمهیدات پیش‌بینی شده برای تسهیل در تردد شهروندان در جاده های بین شهری مانند تعطیلات گذشته بوده و هیچ تغییری نداشته است.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: خبری که در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر ممنوعیت تردد به استان مازندران اعلام شده نادرست است چرا که پلیس همواره در تعطیلات برای شهرهای شمالی محدودیت‌های تردد را اعمال می‌کند تا شهروندان کمتر در ترافیک باقی بمانند.

جدا از این مورد ما شاهد آن بودیم که ستاد ملی کرونا و دیگر متولیان امر نیز نسبت به این مسئله مهم چندان با حساسیت و اقتدار ورود نکردند و به طور مشخص ستاد ملی کرونا در این رابطه صرفاً به صدور یک اطلاعیه و یک درخواست ساده مبنی بر پرهیز از سفر در ایام تاسوعا و عاشورا خطاب به عموم مردم اکتفا کرد.

این سهل انگاری های غیر قابل بخشش موجب شد تا موجی از مسافر از مناطق مختلف کشور به ویژه شهر تهران خود را به سواحل دریای خزر و استان های شمالی کشور به ویژه استان مازندران برسانند و در همین زمینه گزارش های تصویری متعدد نشان داد که مسافران بدون هراس از آنچه کرونا ممکن است بر سر خود و عزیزانشان بیاورد، بیشتر به فکر خوش گذرانی بودند؛ شرایطی که یکی از مسافران در پاسخ به چرایی وقوعش به خبرنگار «همشهری» گفته بود: «آمدیم و کرونا تا دو سال دیگر هم نرفت، ما باید بمانیم خانه و بپوسیم؟».

نابسامانی در سواحل دریای خزر و خطری که به دلیل ازدیاد جمعیت در استان های شمالی کشور رقم خورد، حالا و در حالی که دیگر کار از کار گذشته با انتقاد مقام های مسئولی نظیر یکی از معاونان وزیر بهداشت مواجه شده است.

به طور مثال قاسم جان‌بابایی – معاون وزیر بهداشت در بازدید از مراکز درمانی مازندران، با نگرانی از افزایش سفرها به این استان، گفت: از تمامی مردمی که در این تعطیلات به مازندران سفر کردند گلایه داریم.

وی با اشاره به اینکه ما نگران افزایش آمارهای ابتلا به کرونا پس از این سفرها هستیم، خاطرنشان کرد: کادر درمانی با تمام توان مشغول خدمت رسانی به مردم هستند اما با بی توجهی عده‌ای از مردم، آن‌ها هم خسته می‌شوند.

جانبابایی همچنین تاکید کرد: باید برای افرادی که پروتکل‌ها رو رعایت نمی‌کنند و مسافرت انجام می‌دهند، مداخلات جدی‌تری صورت بگیرد.
به هر صورت آنچه در رابطه با سفرهای پرشمار در تعطیلات اخیر به مناطق شمالی کشور رخ داد را می توان از چند بعد بررسی و مورد نقد قرار داد.

نخست اینکه در این رابطه علی رغم مشخص بودن نتایج و پیامدها، مقام های اجرایی و مسئول دچار یک خطای راهبردی و یک سهل انگاری غیرقابل بخشش شدند. آنها در حالی که می توانستند سیاست های بازدارنده ای را در این رابطه به اجرا بگذارند، نه تنها چنین نکردند بلکه حتی سیاست هایی را در مقام تسهیل سفر در پیش گرفتند.

دیگر اینکه واکنش ها و گلایه های مقام های مسئول و نیز گزارش های دریافتی از سواحل دریای خزر و استان های شمالی کشور به خوبی نشان می دهد که جمع کثیری از شهروندان بدون توجه به آسیب های سفر در شرایط کرونایی به این عمل مبادرت کرده اند؛ وضعیتی که ما را مجاب می کند بگوییم میان این دسته از شهروندان و برخی مسئولان سهل انگار در تشدید شرایط کرونایی کشور نوعی رقابت به وجود آمده است.

همچنین مستند به همین رویه ها و با فرض خطا بودن سفر شهروندان به شمال کشور در تعطیلات اخیر، باید از مقام های مسئول پرسید، اگر بنا باشد شما نیز خطا و اشتباهاتی که گروه های از مردم مرتکب می شوند را تکرار کنید، پس اساساً تفاوت شما با عموم مردم چیست و فایده مدیریتی شما چه خواهد بود؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید