سعید نمکی: مخالف سفر هستیم/ دوستان درباره سفرهای نوروزی رنگ‌بندی شادتر را پذیرفتند

    کد خبر :794465

وزیر بهداشت گفت: ما دو رنگ بندی از وضع کشور به مسوولان دادیم دوستان آن رنگ بندی شادتر را پذیرفتند که آبی و زرد بیشتر و زرد و نارنجی کمتر دارد و بر اساس آن شاخص‌ها و بدون مداخله ویروس جهش یافته، نقشه انتخاب شد.

«سعید نمکی» وزیر بهداشت با تشکر از افرادی که در این یک سال برای کنترل و کاهش اپیدمی کرونا در تلاش بودند و همچنین حماسه آفرینی‌های کادر درمان بیان کرد: با لطف خدا و همکارانمان در هر ماه توانستیم هزار تخت به تخت‌های کشور اضافه کنیم که این آمار را قبل و بعد از انقلاب نداشتیم و همچنین حدود هزار و ۴۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی در نقاط مختلف کشور اردیبهشت آینده افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین ۱۳ هزار تخت به تخت‌های کشور افزوده خواهد شد و ما امسال توانستیم ۲۵۰۰ تخت آی‌سی‌یو اضافه کنیم.

به گزارش ایلنا، نمکی گفت: اما دو نکته مهم را خدمت مردم عزیز در رابطه با بحث نوروز و سفرها دارم، وزارت بهداشت از روز اول موضعش مشخص بوده است و گفتیم مطلقاً با مسافرت موافق نبودیم، نیستیم و نخواهیم بود و این را بارها خدمت مردم شریف کشور گفتیم. من خواهشم این است که عزیزان مطالعه کنند که این ویروس در کشورهایی مثل انگلیس، آلمان ایتالیا و بقیه کشورهای اروپایی چه قتل عامی کرده است.

وی افزود: الان یک ماه و اندی است که ویروس در کشور ما می‌چرخد و ما هنوز مرگ های دورقمی و به ندرت با مرگ‌های سه رقمی مواجه هستیم، فکر نکنیم نظام بهداشت و درمان انگلیس نظام ضعیفی است که این حجم مرگ را تجربه کرده، آهنگ گرفتار کننده این ویروس به شدت بیشتر از گام‌هایی است که مقتدرترین نظام‌های بهداشتی درمانی می‌توانند داشته باشند و ببینید که این عزیزان ما در سراسر کشور چه حماسه‌ای خلق کردند که هنوز بعد از یک ماه گردش ویروس جهش یافته در کشور این قتل عام را خوشبختانه نداریم.

وزیر بهداشت ادامه داد: خوزستان به عنوان اولین پایگاه هجمه این ویروس با افتخار به لطف خدا و با همدلی روزهای ملایم‌تری را طی می‌کند و الان در سراشیبی کنترل بیماری در خوزستان هستیم، اما کماکان نگران اوضاع استان‌های دیگر که همجوار این استان و یا استان‌های مرکزی که موارد متعددی ویروس جهش یافته در آنجا گزارش شده، هستیم.

وی گفت: یک مولفه ما ویروس جهش یافته بود و مولفه‌ی دیگر نقل و انتقال آن از نقاط آلوده به نقاط کمتر آلوده و یا غیر آلوده بوده است که این می‌تواند تشدید کننده باشد، سیاست ما این بود که مهلتی پیدا کنیم تا طرح تشدید بیماری یابی در استمرار طرح قاسم سلیمانی را به خوبی اداره کنیم که سفر یعنی جمعیت سیار و ما نمی‌توانیم آن طرح محل محور خانه‌به‌خانه را در طرح شهید سلیمانی برای استمرار کار دنبال کنیم چون جمعیت دیگر در دسترس ما نیست و همین باعث لطمه ما خواهد شد.

نمکی بیان کرد: به همین دلیل ما موافق سفر نبودیم و مهلتی می‌خواستیم تا در این مهلت مثل سال گذشته بتوانیم یک ماه بیماری یابی را تشدید کنیم و این ویروس جهش یافته را مثل ویروس ووهان زمین گیر کنیم، البته می‌دانیم که مردم خسته شدند و تاب آوری مردم در بعد از یک سال بسیار کمتر شده است اما این را هم می‌دانیم که خط مقدم این جبهه برای مبارزه با ویروس به مراتب امکان دارد تاب‌آوری اش کمتر شده باشد من نمی‌توانم از منطقه‌ای که وضعیت حادی ندارد به منطقه‌ای که وضعیت حادی دارد پرستار اعزام کنم، پس در کنار تاب آوری مردم عزیز تاب آوری خط مقدم جبهه سلامت برای بنده بسیار مهم‌تر خواهد بود.

وی گفت: دو دقیقه در یکی از بیمارستان‌های خوزستان برق قطع شد و تا رفتند موتور را وصل کنند در ۲ دقیقه ۷۰ مریض داشت از بین می‌رفت یعنی دو دقیقه عدم‌کارکرد در نظام سلامت فاجعه خواهد آفرید.

وزیر بهداشت افزود: قرار شد ما رنگ بندی بدهیم و سفرها بر اساس آن رنگ بندی صورت بگیرد، اما رنگ بندی را هم اعلام کردیم دو گزینه خدمت عزیزان دادیم یعنی رنگ بندی بر اساس وضع موجود و رنگ بندی بر اساس مولفه مداخله‌گر و مهم ویروس جهش یافته، از عزیزان در ستاد ملی تقاضا کردیم اگر یکی از این نقش‌ها را بپذیریم چه عواقب و چه فوایدی خواهد داشت که دوستان آن رنگ بندی شادتر را پذیرفتند که آبی و زرد بیشتر و زرد و نارنجی کمتر دارد و بر اساس آن شاخص‌ها و بدون مداخله ویروس جهش یافته انتخاب شد و چون ما قرارمان تبعیت از فرمایشات در ستاد و اعلام تک‌صدایی است، به هر ترتیب خواستیم اعلام کنیم گرچه طبق فرمایش مقام معظم رهبری حد و حدود و محدودیت و اعلام محدودیت با ماست، ولی ما این وضع را پذیرفتیم.

وزیر بهداشت گفت: دقیقا کار ما مانند کار سازمان هواشناسی است، ما نمی‌گوییم امروز آفتاب است چون این موضوع برای همه محرز است نقش هواشناسی این است که بگوید در آینده هوا چگونه است و نقش ما هم این است که بگوییم در روزهای آتی بر این نقشه چه خواهد گذشت وگرنه در حین بلا و گرفتاری چندان قدرت مانور نداریم، اما آنچه که امروز به عنوان نقشه و نقاط زرد و آبی و قرمز اعلام کردیم چیزی است که ممکن است در روزهای آتی و ماه آینده متفاوت شود.

وی ادامه داد: برای اینکه این اتفاق نیفتد و نوروز بهتری داشته باشیم از مردم تقاضا می‌کنم رعایت کنند و فکر کنند خیلی از نقاط کشور قرمز است یا قرمز خواهد شد تا وسط سفر اوضاع برایشان تلخ نشود.

نمکی تاکید کرد: اینکه برویم اقواممان را در شهر زرد یا آبی آلوده کنیم و برگردیم نه صله رحم است و نه محبت به آنها، در مورد دید و بازدیدهای نوروزی هم لطفا مانند سال قبل به دیدار مجازی و از راه دور بسنده کنید تا پروتکل‌ها رعایت شود.

نمکی در مورد وضعیت واکسن کرونا بیان کرد: ما از روز نخست بیماری می‌دانستیم تامین واکسن برای همه دنیا مشکل عمده‌ای است و سعی کردیم ساخت واکسن داخلی را راه اندازی کنیم و از عزیزانی که در این عرصه می‌توانستند موثر باشند دعوت کردم، شهید فخری‌زاده، دکتر کریمی، عزیزان بنیاد برکت و دیگر افراد موثر را فراخواندم تا در عرصه واکسن ورود کنند، زیرا می‌دانستم کسی به ما و هیچ کس واکسن نخواهد داد، دنیای سرمایه داری دنیای خودخواهی است که اگر سیر شد و ته سفره چیزی ماند و اگر اطرافش هم پیمان قسم خورده نداشت، آن وقت شاید به نقاط دیگر دنیا واکسن بدهد.

وی افزود: آمریکایی‌ها تازه دو هفته است که واکسن به هم پیمانان قدیمی خود یعنی ژاپن داده‌اند و تقریبا ۸۰ درصد واکسن دنیا در ۶ یا ۷ کشور مصرف می‌شود و امروز زیرساخت‌های مغتنمی در این رابطه تهیه کردیم و در بهار و از اردیبهشت به بعد واکسن‌های ایرانی پاستور، برکت، رازی و واکسن جدیدی که دیروز رونمایی کردیم به عرصه مصرف خواهند آمد و یک تحول بنیادین در واکسن سازی ایران ایجاد می‌شود.

نمکی ادامه داد: پیش از این امر اما مجبوریم واکسن وارد کنیم و عده‌ای شعارهایی می‌دهند و حرف‌هایی می‌زنند، من از هرکس که دلش برای مملکت سوخته و می‌تواند توانمندتر از ما واکسن وارد کند، می‌خواهم که برود و بیاورد ما هم ارز و ریالش را تامین می‌کنیم، اما بدانند ما به دلالی و کاسبان تحریم میدان نمی‌دهیم، حداقل تا زمانی که من اینجا هستم اما اگر کسی می‌تواند بهتر از ما واکسن بیاورد و فکر می‌کند پشت دروازه‌های این مملکت کانتیتر یخچال دار پر از واکسن ایستاده و چوب حراج به واکسن خود زدند و ما نمی‌خریم، آنها بروند و واکسن بخرند.

وزیر بهداشت گفت: اینگونه نیست، بنده توانمند‌ترین تیم را برای تهیه واکسن گذاشتم و واکسن‌هایی به دستمان می‌رسد که واکسیناسیون کادر درمان را آغاز کردیم و به سرعت پیش می‌رویم و از منابع معتبر هم وارد خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید