سامسونگ به کاهش سرعت گوشی هایش متهم شد

    کد خبر :892596

سامسونگ بی‌سروصدا برنامه‌ای را در گوشی‌های گلکسی خود در پس‌زمینه اجرا می‌کند که سرعت گوشی را محدود می‌کند. این برنامه «سرویس بهینه‌سازی بازی» یا GOS نام دارد. ظاهراً GOS عملکرد گوشی در بیش از ۱۰ هزار اپلیکیشن محدود را کاهش می‌ٔدهد.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_جالب است بدانید بسیاری از این اپلیکیشن‌ها اصلاً بازی نیستند. اپ‌های محبوبی مثل اینستاگرام، نت‌فلیکس، تیک‌تاک و حتی برخی اپ‌های خود سامسونگ مثل Secure Folder و Samsung Pay. خوب است بدانید در این لیست محدودیت، نامی از اپلیکیشن‌های بنچمارک به چشم نمی‌خورد. به این ترتیب گوشی در بنچمارک‌هایی مثل 3DMark و Geekbench نهایت قدرت خود را نشان می‌دهد؛ قدرتی که در اکثر اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها در دسترس کاربر نیست. به این ترتیب در مقایسه یک گوشی گلکسی با گوشی رقیب شاید عملکرد مشابهی را شاهد باشید، اما در استفاده واقعی گوشی سامسونگ ضعیف‌تر عمل می‌کند.

یک یوتیوبر کره‌ای نشان داده GOS تا چه حد می‌تواند باعث کند شدن گوشی‌های سامسونگ شود. به‌طور مثال این یوتیوبر نام پکیج 3DMark را به بازی Genshin Impact تغییر داده است. به این ترتیب GOS وارد عمل شده و عملکرد اپلیکیشن بنچمارک را نیز مانند آن ۱۰ هزار اپلیکیشن محدود کرده است. نتیجه این‌که امتیاز بنچمارک گلکسی S22 اولترا از ۲۶۱۸ به ۱۱۴۱ کاهش یافته است. به این ترتیب GOS عملکرد گوشی را بیش از ۵۰ درصد کند می‌کند.

خوب است بدانید حتی بدون کند کردن عمدی هم، تراشه اسنپ‌دراگون و اکسینوس در گلکسی S22 بین ۳۰ تا ۴۰ درصد عملکرد خود را پس از گرم شدن گوشی در بنچمارک‌ها از دست می‌دهند. هنوز مشخص نیست چه گوشی‌هایی با سرویس GOS سامسونگ همراه هستند. برخی کاربران می‌گویند در گلکسی S22 یا گلکسی S20 FE خبری از GOS نیست. کاربران دیگر اما این سرویس را هم در گلکسی S22 و هم گلکسی S21 پیدا کرده‌اند.

خوب است بدانید سامسونگ تنها شرکتی نیست که به عمد عملکرد گوشی‌هایش را به‌جز در بنچمارک‌ها کاهش می‌دهد. وان پلاس نیز در سری وان پلاس ۹ به تقلب و کند کردن گوشی‌هایش متهم شده بود. این شرکت در پاسخ گفته بود عملکرد پردازنده در اپلیکیشن‌های مختلف را طوری تنظیم می‌کند که تجربه روان کاربری حفظ شود اما دوام شارژ‌نیز افزایش یابد.

سامسونگ هنوز در این زمینه اظهار نظری نکرده است. با این‌حال متأسفانه فعلاً راهی برای غیرفعال کردن GOS در گوشی‌های گلکسی سامسونگ وجود ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید