زورگیری اپراتورهای تلفن همراه از مردم و ناتوانی مسئولان در مقابله / از سایت بخرید؛ اوج حمایت وزیر از مردم درماجرای گرانفروشی اینترنت همراه

    کد خبر :737295

مدتی است که گرانفروشی و کم فروشی دو شرکت بزرگ اپراتور تلفن همراه کشور یعنی ایرانسل و همراه اول در زمینه فروش بسته های اینترنتی، زمینه ساز بروز اعتراضات فراوانی به ویژه در شبکه های اجتماعی شده است؛ روندی مغایر با منافع و مصالح مشترکان و حتی قانون که علی رغم تأیید مشکل توسط مسئولان ارشد دولتی همچنان ادامه دارد و گویا کاری از دست کسی برای مقابله با این روند ناعادلانه بر نمی آید.

به گزارش «بازتاب»، اپراتورهای همراه اول و ایرانسل چند هفته ای است که علاوه بر گران کردن محسوس بسته های اینترنتی خود، همچنین بسته های بلند مدت و مقرون به صرفه خود که بیشتر مورد استقبال مشترکان هستند را از بخش اپلیکیشن و کد USSD حذف کرده است؛ شرایطی که سبب شده است تا بسیاری از مشترکان به گمان حذف بسته های بلند مدت اقدام به خرید بسته های کوتاه مدت و پر هزینه کنند.

این اتفاق در حالی است که در سایت دو اپراتور امکان مشاهده و خرید بسته های بلند مدت که امکان بهتری برای مدیریت مصرف ایجاد می کنند وجود دارد، اما بسیاری از مشترکان از این مهم اطلاعی ندارند.

این البته همه اشکال هفته های اخیر دو شرکت مورد اشاره در گرانفروشی و کم فروشی نیست و اشکال دیگری که رویه فعلی ایجاد کرده است، حذف امکان خرید بسته های بلند مدت اینترنت از طریق اعتبار سیم کارت اعتباری و نیز قبض آینده سیم کارت های دائمی (خرید نسیه) است.

شرایطی که تنها سبب شده تا مشترکان با گران فروشی و کم فروشی دو اپراتور ایرانسل و همراه اول  رو به رو شوند، همچنین باعث شده است که مشترکان ناچار شوند هزینه خرید بسته های اینترنت بلند مدت خود را به صورت نقدی در همان لحظه جدا از اعتباری که برای مکالمه خود در نظر گرفته اند بپردازند. به این مهم باید اضافه کرد که دیگر بسته های تشویقی اپراتورها نیز شامل حال بسته های بلند مدت نمی شود و صرفاً بسته های کوتاه مدت غیرجذاب را پوشش خواهد داد.

جالب است بدانید قانون گریزی و گرانفروشی های اخیر مورد تأیید مسئولان ارشد دولتی نظیر وزیر ارتباطات قرار دارد و آذری جهرمی پیشتر از اعمال جریمه 2 میلیارد تومانی برای این دو اپراتور سخن گفته بود. این جریمه البته به قول وزیر ارتباطات بازدارنده نبوده است و شرایط اخیر همچنان به قوت خود باقیست.

اخذ جریمه 2 میلیارد تومانی دولت از اپراتورهای تلفن همراه و استقبال این دو شرکت از پرداخت جریمه و نه اصلاح رویه در پیش گرفته شده، حکایت از یک بازی برد-برد میان دولت و اپراتورها داشت که مردم و مشترکان در این بازی زیان دیدگان اصلی هستند و در واقع اپراتورها جریمه پرداختی خود را با گرانفروشی از مشترکان اخذ کرده و به دولت پرداخت می کنند.

موثر نبودن رویه پیشین در برخورد با اپراتورها البته به اخذ جریمه محدود نشده و از قرار معلوم پرونده این دو اپراتور برای اعمال جریمه های سنگین تر به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است که البته به نظر نمی رسد به دلیل محدودیت های قانونی و سازمانی تصمیم های موثر دیگری در این زمینه اخذ شود.

این را از آنجایی ذکر می کنیم که می دانیم، آذری جهرمی –وزیر ارتباطات در روزهای گذشته با تکرار صحبت های پیشین خود مبنی بر تخلف اپراتورهای تلفن همراه و اعمال جریمه 2 میلیارد تومانی از مشترکان خواست برای خرید بسته های اینترنتی به سایت همراه اول و ایرنسل مراجعه کنند!

جهرمی در همین رابطه به رسانه ها گفت: بسته‌های قدیمی و ارزان قیمت اپراتورها، از طریق سایت آنها در دسترس است. صرفاً از سایت، بسته بخرید.

وزیر ارتباطات همچنین افزود: پرونده تخلف اپراتورها در تعزیرات در حال رسیدگی است و با اختیاری که دولت به رگولاتوری داد، از این هفته جرایم بسیار سنگینی وضع می‌کنیم تا متخلفان به تبعیت از مقررات بازگردند.

همانطور که مشاهده می شود، در حال حاضر اوج حمایت مسئولان و به ویژه وزیر ارتباطات از مردم در برابر قانون گریزی شرکت های خدمات ارتباطی تشویق مردم به خرید از سایت و نیز اعمال جریمه های سنگین تر برای اپراتورهاست که البته سودی برای مردم ندارد.

این شرایط به خوبی نشان می دهد که تا چه میزان اپراتورهای تلفن همراه در اعمال فشار بر مشترکان و کسب منافع حداکثری آزاد هستند و از سویی بیان کننده این حقیقت است که حتی مقام ارشد وزارت ارتباطات نیز توان حمایت از مشترکان و مردم را در برابر چنین زورگیری و قانون گریزی آشکاری ندارد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید