روسیه خواستار اخراج اوکراین از شورای اروپا شد

    کد خبر :798321

در پی کشته و مجروح شدن دو نفر در حمله پهباد اوکراینی به منطقه ای در دونباس در شرق اوکراین، ویچسلاو والودین رئیس دومای روسیه خواستار اخراج اوکراین از شورای اروپا شد.

والودین در کانال تلگرام خود با اشاره به کشته شدن کودکی در جریان حمله پهباد اوکراین به منطقه الکساندروفکا در حومه شهر دونتسک در شرق اوکراین آن را تراژدی خواند و نوشت: در شرق اوکراین بک تراژدی دیگر به وقوع پیوست اما رسانه های اروپایی هیچ خبری از آن نمی دهند.

وی با بیان اینکه پارلمان اروپا و وزارت خارجه آمریکا هم در مورد کشته شدن کودک در جریان حمله پهباد اوکراینی نوشت: وزیران خارجه کشورهای اروپا در این باره هیچ سخنی نمی گویند و تصمیمی برای اخراج دیپلمات ها گرفته نمی شود.

رئیس دومای روسیه خاطرنشان کرد: این اقدام اوکراین با هماهنگی و موافقت اربابان آمریکایی و سکوت تایید کننده کشورهای اروپایی انجام گرفت.

والودین کشورهای غربی را به اعمال معیارهای دوگانه در مساله اوکراین متهم کرد که نسبت به حملات ارتش اوکراین به مناطق مسکونی شرق این کشور واکنشی از خود نشان نمی دهند.

روز گذشته سازمان پلیس جمهوری خودخوانده دونتسک از حمله یک پهباد ارتش اوکراین به منطقه الکساندروفکا در حومه شهر دونتسک مرکز این منطقه خبر داد که بر اثر آن کودکی ۵ ساله جان خود را ازدست داد و یک نفر هم مجروح شد.

سازمان پلیس جمهوری خودخوانده لوگانسک در شرق اوکراین نیز روز گذشته از گلوله باران مواضع نیروهای این منطقه توسط ارتش اوکراین با توپخانه سنگین خبر داد.

بر اساس گزارش ریانووستی، مواضع جدایی طلبان لوگانسک در منطقه کالینوو- بورشواتی مورد حمله توپخانه ای قرار گرفته است.

ارتش اوکراین با ناتو رزمایش برگزار می کند

در همین حال برخی رسانه های روسی از جمله شبکه تلویزیونی ار. ب.کا به نقل از الکسی آرستوویچ نماینده اوکراین در مذاکرات سه جانبه برای حل مساله دونباس موسوم به مذاکرات مینسک اعلام کردند که اوکراین رزمایشی با عنوان Defender Europe ۲۰۲۱ با مشارکت ناتو برای آماده شدن برای جنگ با روسیه برگزار می کند.

به گزارش شبکه رن. تی. وی روسیه، این رزمایش در ماههای می و ژوئن(اردیبهشت و خرداد) برگزار می شود و بزرگترین رزمایش ناتو پس از پایان جنگ سرد است و در آن سناریوی برخورد با روسیه از دریای بالتیک تا دریای سیاه و منطقه کریمه تمرین می شود.

به دنبال تشدید تنش ها در شرق اوکراین و ادعای مقام های آمریکایی مبنی بر تجمع نیروهای روسیه در مجاورت مرزهای این کشور، روسای ستاد ارتش روسیه و آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته درباره این مساله گفت و گوی تلفنی کردند.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش این کشور و «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در گفت و گویی تلفنی درخصوص مسائل مورد علاقه دو طرف مذاکره و تبادل نظر کردند.

باتوجه به ادعای نظامیان اوکراینی مبنی بر تمرکز نیروهای روسیه در مجاورت مرزهای شرقی این کشور، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در تماس با همتای روس خود تلاش کرد تا در این مورد کسب اطلاع کند.

گراسیموف در این مکالمه تلفنی در مورد ادعای طرف اوکراینی توضیحاتی به همتای آمریکایی خود ارایه کرده است.

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با «روسلان خومچاک» فرمانده کل قوای اوکراین نیز گفت و گو کرده است.

خومچاک سه روز پیش در صحن پارلمان اوکراین آنهایی را که “جدایی طلبان تحت حمایت روسیه” خواند، متهم به نقض آتش بس مورد توافق در ژوئیه ۲۰۲۰ در شرق اوکراین کرد.

وی مدعی شد که ۲۶ سرباز این کشور از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون توسط جدایی طلبان کشته شدند که ۴ تن از آنها در هفته گذشته با گلوله تک تیرانداز به قتل رسیده اند.

خومچاک گفت که فدراسیون روسیه به سیاست تهاجمی علیه اوکراین ادامه می دهد.

طبق ادعای وی، نیروهای مسلح روسیه از مناطق مختلف در نزدیکی مرزهای مشترک با اوکراین به منظور حفظ آمادگی جنگی و انجام رزمایش حضور یافته اند.

خومچاک ادامه داد: مسکو ۳۲ هزار و ۷۰۰ نیرو در «جزیره کریمه» مستقر کرده است، در حالیکه افسران این کشور ۲۸ هزار نیروی جدایی طلب مستقر در شرق اوکراین را فرماندهی می کنند.

سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه اقدامات تحریک آمیز زیادی در بین نیروهای مسلح اوکراین در مرز وجود دارد، افزود: وضعیت در خطوط حائل در دونباس «بسیار ترسناک» است.

پسکوف روز جمعه به خبرنگاران گفت که چندین اقدام تحریک آمیز از سوی نیروهای مسلح اوکراین مشاهده شده است که وضعیت را خطرناک کرده است.

سخنگوی کرملین گفت: “سخنان ما (در مورد دونباس) کاملاً سازنده است.

بر پایه این گزارش درگیری‌ها میان جدایی‌طلبان و ارتش اوکراین از ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ بار دیگر آغاز شده است. از ماه ژانویه تاکنون ۱۹ سرباز اوکراینی در جبهه شرقی این کشور در درگیری با شورشیان کشته شده‌اند. هر دو طرف، دیگری را مسئول نقض توافق آتش‌بس ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۰معرفی می‌کند.

در همین حال به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا دو روز پیش در نخستین تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود بر حمایت آمریکا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در مواجهه با روسیه تاکید کرد.

کاخ سفید روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی بر حمایت ناگسستنی آمریکا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در مواجهه با تهاجم مداوم روسیه در دانباس و کریمه تاکید کرد.

این بیانیه می‌افزاید: او بر تعهد دولتش به احیای شراکت استراتژیک‌ در حمایت از طرح رئیس جمهوری زلنسکی برای مقابله با فساد و اجرای برنامه اصلاحات مبتنی بر ارزش‌های دموکراتیک مشترکمان به منظور ارائه عدالت، امنیت و رفاه برای مردم اوکراین تاکید کرد.

آمریکا حامی اصلی دولت اوکراین است و بارها بر حمایت از این کشور در برابر روسیه تاکید کرده است. در همین راستا یک کشتی باری آمریکا روز ششم فروردین ماه جاری با ۳۵۰ تن تجهیزات نظامی و خودروهای زرهی برای نیروهای مسلح اوکراین، در شهر بندری «اودیسه» پهلو گرفت.

در جریان جنگ داخلی در شرق اوکراین بین نیروهای این کشور و جدایی طلبان روس تبار، که یک سال پیش با آتش بس بین دو طرف متوقف شد، در مجموع نزدیک به ۱۴ هزار نفر اکثرا غیرنظامی جان خود را ازدست دادند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید