روزشماری برای خداحافظی با کلاهبرداری‌های ارزش افزوده

    کد خبر :669672

کار تدوین مصوبات قانونی برای پایان دادن به کلاهبرداری‌های ارزش افزوده به اتمام رسیده و در هفته آتی تصویب خواهد شد.

 

خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می‌شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است و مهم‌ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی‌گیری، تبلیغات موبایلی و اطلاع‌رسانی می‌شود. خدمات ارزش افزوده می‌تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که به‌عنوان تامین‌کننده‌ محتوا (Content Provider) شناخته می‌شوند، انجام شود.

 

اگرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما برخی از شرکت‌های ارزش افزوده، کاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویس‌ها درآورده‌اند. از آنجایی که این خدمات معمولاً هزینه‌های بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزش افزوده به کاربر می‌تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، هزینه‌های زیادی که در قبوض کاربران سیم‌کارت‌های دائمی آمده و یا سرویس‌هایی که موجب تمام شدن اعتبار سیم‌کارت‌های اعتباری شده، اعتراض بسیاری از کاربران را در پی داشته است.

 

در مواردی مشاهده شده پیامک‌های تبلیغاتی یا متن فریبنده از طریق پیام‌رسان‌های اجتماعی یا سرشماره‌های شخصی ارسال می‌شود که کاربران را تشویق می‌کند با ارسال کد، شارژ یا سرویس رایگان دریافت کنند و برخی از کاربران با اعتماد به این پیام‌ها، موارد درخواستی در پیامک را انجام می‌دهند که در برخی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آن‌ها منجر می‌شود.

 

با افزایش کلاهبرداری‌ها و اعتراض‌ مشترکان نسبت به خدمات ارزش افزوده که بدون آگاهی افراد، موجب عضو شدن و دریافت هزینه از آن‌ها می‌شدند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد قصد ساماندهی این موضوع را دارد و درصورتی که اقدام برای ساماندهی منجربه پایان کلاهبرداری‌ها نشود، خدمات ارزش افزوده را به‌کلی تعطیل خواهد کرد.

 

اما سیدجمال هادیان – مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات – اخیرا با اشاره به موضوع پایان وس (خدمات ارزش افزوده) در توییتر خود نوشت: تدوین مصوبات قانونی برای پایان دادن به کلاهبرداری‌های ارزش افزوده به اتمام رسیده و در هفته آتی تصویب خواهد شد.

 

وی همچنین از آغاز هشدار سکوهای دانلود نرم‌افزارهای اندروید درباره وجود بدافزارهای ارزش افزوده‌ای که جیب مردم را خالی می‌کنند، خبر داد.

 

همچنین چند روز پیش علی‌محمد منتظری – مدیرکل دفتر بررسی‌های فنی و اقتصادی رگولاتوری – با توجه به اثر اجتماعی تخلفاتی که در حوزه کدهای دستوری و خدمات ارزش افزوده صورت می‌گیرد، گفت: اگر اپراتوری سه بار در سال تخلف کند باید حدود ۴۵ میلیارد تومان جریمه بپردازد، این رقم بسیار قابل توجه است؛ ضمن آنکه علاوه بر جرایم بحث تعلیق، کاهش مدت اعتبار و لغو پروانه نیز مطرح شده است.

 

این درحالی است که هیات وزیران در روزهای پایانی آذرماه، مصوبه‌ای تصویب کرد که براساس آن اپراتورهای دارنده پروانه خدمات ارتباطی ثابت و همراه درصورت نقض تعهداتشان در حوزه ارایه خدمات شناسه دستوری (USSD) باید جریمه‌های سنگینی را پرداخت کنند. جریمه‌هایی که از کف پنج میلیارد تومان برای اولین تخلف شروع شده و با تکرار تخلف تا سقف ۳۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد. پیش از آن و در مردادماه نیز مقررات مربوط به ارایه خدمات کد دستوری در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید