اظهارات مهم روحانی درباره قدرت موشکی و پهپادی ایران

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۱۵
    کد خبر :740236

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم رونمایی از دستاوردهای ملی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به گزارش یکی از مسئولان وزارت دفاع درباره تولیدات پهپادی در کشور اظهار کرد: با توجه به اهمیتی که پهپاد در تحرکات نظامی و شناسایی‌ها برعهده دارد، شاید این وسیله، مطمئن‌ترین و ارزانترین وسیله در این زمینه است که هم به شناسایی نظامی کمک می‌کند و هم برای بمباران می‌توان از آن استفاده کرد.

وی افزود: برای ما اهمیت دارد که وزارت دفاع بخشی از تحقیقات برای فناوری‌های علمی تولید و ساخت پهپاد را بر عهده دارد و امیدواریم در کنار پیشرفت‌های امروز در این زمینه، قدم‌های بعدی را نیز برداریم و پهپادی که هم رادارگریز باشد و هم کاشف را داشته باشیم. یعنی پهپادی که هم برای کشف کند و هم شناسایی و کشف نشود.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایسنا و ایرنا بخوانید؛

*{ در واکنش به گزارشی درباره راه‌اندازی خط تولید موتور توربوجت اوج}: از تلاش‌های فراوانی که برای ساخت موتورهای هواپیمایی صورت گرفته ممنونم و برای ما بسیار اهمیت دارد که خودمان در ساخت یک جنگنده به طور کامل به خودکفایی رسیدیم و همه را روی پای خودمان انجام می‌دهیم.

* خوشحالم که امسال هم توفیق یافتم در ایام پایانی مرداد ماه که روز صنعت دفاعی نیروهای مسلح است، ملت بزرگ ایران باز هم دستاوردهایی را در زمینه‌های مختلف مشاهده بکنند و شاهد پیشرفت دانشمندان، دانشگاه‌ها ، شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین صنایع دفاع کشور باشند.

* بسیار مهم است که در صنعت دفاعی در طول ۵، ۶ سال گذشته، توانستیم از جایگاه بیست و سوم دنیا به جایگاه چهاردهم دست پیدا کنیم و این نشانگر آنست که در طول سال‌های گذشته چه مقدار استعداد، تلاش و فداکاری در کنار هم قرار گرفته تا توانستیم در این رده در زمینه صنعت دفاعی جهان قرار بگیریم.

* استراتژی تهاجم نداریم و نمی‌خواهیم جایی را اشغال کنیم. نمی‌خواهیم به ملتی صدمه بزنیم، همسایگان ما باید مطمئن باشند، قدرت دفاعی ایران به نفع آنها است. ما از قدرت دفاعی‌مان به نفع دوستان‌مان استفاده خواهیم کرد و علیه دوستان‌مان هیچ گاه استفاده نخواهیم کرد.

* ما در زمینه سلاحهای راهبردی و البته بازدارنده و پدافندی عمل می‌کنیم و همگام با دنیا پیش می‌رویم. اینکه چگونه دشمن را ببینیم و رصد کنیم برای ما مهم است که تولیدات دفاعی و پهپادی و راداری ما به همین دید کمک می‌کند.

*{ با اشاره به پیشرفت در قدرت مقابله و دفاع در صنایع دفاعی}: هم موشک باور و هم سامانه ۱۵ خرداد که با آن پهپاد آمریکایی را در خلیج فارس زدیم، نشان می‌دهد که صنایع دفاعی ما برای قدرت کشور پیشرفت‌های بسیار خوبی را انجام می‌دهد.

*یک بخش بزرگ نظامی ما بحث «دید» است، اینکه ما دشمن را از کجا ببینیم و در چه ارتفاعی ببینیم و با چه فاصله‌ای ببینیم. در زمینه دید پیشرفت‌های خوبی داشتیم و رادارها دید ما را افزایش می‌دهد. بسیاری از تحولات الکترونیکی دید ما را از لحاظ شنود معمولی و یا راداری افزوده می‌کند و همچنین پهپادها اینچنین است و دید ما را اضافه می‌کند؛ در جاهایی که پهپاد برای کشف هدف هست.

*مهم این است که سلاح ما دارای دقت لازم باشد و دارای قدرت تخریب کافی باشد و توان مانور پذیری لازم را در مسیر راه داشته باشد و استفاده از آن آسان باشد، یعنی ما بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با ساده‌ترین لانچرها بتوانیم آن موشک را لانچ کنیم و پرتاب کنیم و در همه این زمینه‌ها تلاش‌های بسیار ارزشمندی در سال‌های اخیر انجام گرفته است.

*مسئله موشک کروز برای ما اهمیت ویژه دارد، یک زمانی بود در دنیا موشک بالستیک و موشک زمین به زمین به عنوان یک قدرت بزرگ در پهنه تهاجم و دفاع مطرح بود ولی امروز می‌توانیم بگوییم هر چه زمان می‌گذرد جایگاه موشک بالستیک پایین می‌آید و جایگاه موشک کروز ارتقا پیدا می‌کند و دلیل آن روشن است که نمی‌خواهم راجع به آن بحث کنم. باید توان خود را در موشک کروز بگذاریم.

* بسیار مهم است که امروز وزیر دفاع کشور می گوید کمتر از ۲ سال در موشک کروز دریایی از برد ۳۰۰ کیلومتر به ۱۰۰۰ کیلومتر رسیده ایم که این نشان می دهد ما در مسیر تولید و خودکفایی قرار گرفته ایم و آن چیزی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید می کرد که ما می توانیم و آنچه ما می خواهیم و خواست ما هست دست یافتنی است. ممکن است به یکی زودتر برسیم و یکی دیرتر برسیم ولی مهم این است که دست یافتنی است.

* من چند سال است که به امیر حاتمی گفته‌ام که در تولید موشک تمام توان خود را روی موشک‌های کروز و انواع مختلف آن بگذاریم که هم می‌تواند دقیقتر هدف را بزند، هم استتار کند و هم بهتر عمل کند.

* در زمینه پدافند مهم است که آسمان ما آسمان امنی باشد که البته در این زمینه کارهای بزرگی انجام گرفته است و هرچه کار تکمیلی هم لازم باشد باید انجام دهیم که بتوانیم آسمان امنی داشته باشیم. باید راداری داشته باشد که چیزی از دید آن رادار مخفی نماند.

* امروز بسیار از پرنده ها اعم از پهپادها و جنگنده ها رادار گریز هستند و اشعه راداری را جذب می کنند و بر نمی گردانند و این کار را برای رادار سخت و مشکل می کند. باید بتوانیم با تکنولوژی که در رادارها به کار می بریم، بتوانیم از وجود این پرونده ها و ورود آنها به آسمان کشور نحوه برخورد با آنها و مقابله با آنها همه توان را به کار بگیریم.

* از تلاش های وزارت دفاع قدردانی می کنم. محصولات و تولیدات و تحقیقات و آمادگی های جمهوری اسلامی در زمینه دفاعی برمبنای «استراتژی بازدارندگی و دفاعی» است.

* ایران استراتژی تهاجم ندارد و نمی خواهد جایی را اشغال کند و به ملتی صدمه بزند. همسایگان ما مطمئن باشند قدرت دفاعی ایران به نفع آنها است و از این قدرت دفاعی به نفع دوستان خود استفاده خواهیم و علیه آنها استفاده نخواهیم کرد.

* ایران هیچ گاه در تاریخ به ویژه پس از انقلاب آغازگر جنگ نبوده است و همواره دفاع کرده است در حالی که ما در منطقه‌ای بودیم که یک بار هشت سال به خود ما حمله شد، یک بار به کویت، یک بار به افغانستان و یک بار هم به عراق در همسایگی ما حمله شد و این کشورها اشغال شدند.

* علیرغم هم فراز و نشیب در کشورهای همسایه هیچگاه تصمیم خود را تغییر ندادیم زیرا راهبرد ما راهبرد بازدارندگی دفاعی بوده و همه توان ما برای بازدارندگی و حفظ کشور است.

* افتتاح امروز در نوزدهمین پنجشنبه های افتتاح را مبارک می دانم و حتما مردم هم بسیار خوشحال خواهند شد. این افتتاح و رونمایی در شب آغاز محرم الحرام ، ماه ایستادگی و فداکاری و ماه فرهنگ عاشورایی انجام شد .

* از پیشگاه خداوند برای همه نیروهای مسلح و همه شهیدان کشور، به ویژه شهید «حاج قاسم سلیمانی» و شهید «ابومهدی المهندس» که امروز دو محصول دفاعی ما بنام این شهیدان بود و هم آنهایی که در راه وطن شهید شدند، آرزو علو درجات و برای همه آنها که برای دفاع از کشور آمادگی دارند، قدرت و توان و انگیزه و توفیق بیشتر خواستارم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید