روایتی از تهدید مخفی بالن جاسوسی چین برای آمریکا

    کد خبر :976230
شوک بالن چینی در آمریکا

پایگاه خبری-تحلیلی “نشنال اینترست” در گزارشی می نویسد:

فراموش نکنیم که بالن جاسوسی چین در شرایطی وارد حریم هوایی آمریکا شد که واشینگتن نتوانست این ورود را در ابتدا کشف کند. چین می تواند از ضعف های اینچنینی استفاده کند و مثلا شبکه برق ملی آمریکا را هدف قرار دهد و فاجعه ای بزرگ را برای این کشور خلق کند و یا با استفاده از همین بالن های جاسوسی خود می تواند تسلیحات مخفی و مرگباری را بر فراز حریم هوایی آمریکا بیاورد و از این طریق، چالش هایی جدی را برای واشینگتن ایجاد کند.

بازتاببالن جاسوسی چین که توسط نیروی هوایی آمریکا در تاریخ 4 فوریه هدف قرار گرفت و ساقط شد، از فرازِ دو پایگاه پرتاب موشک های بین قاره ای و یک پایگاه بمب افکن های آمریکایی عبور کرده و اطلاعات ذیقیمتی را نیز در مورد تاسیسات اتمی ایالات متحده آمریکا جمع آوری کرده است. برخی ناظران و تحلیلگران به این موضوع اشاره می کنند که آمریکا اقداماتی را انجام داده تا مانع از رسیدن اطلاعات جمع آوری شده از سوی بالن جاسوسی مذکور به چین شود. مساله ای که دولت آمریکا با استناد به آن معتقد است خسارت چندانی را از فعالیت جاسوسی بالن چینی متحمل نشده است.

با این حال، برخی دیگر از تحلیلگران از جمله سناتورها “استیو دنیس” و “جان تستر” و همچنین “جان روزندال” بر این باورند که بالن چینی، چالش ها و مشکلات جدی را برای امنیت ملی آمریکا ایجاد کرده و لازم است اقدامات لازم انجام شود تا از بروز اتفاقات مشابه در آینده جلوگیری شود.

اینکه چه اطلاعاتی را چین از طریق یک بالن جاسوسی می توانسته کسب کند که از طریق ماهواره های خود در فضا نمی توانسته، موضوعی مبهم و نامشخص است با این حال، نیاز است که دیگر پرسش های مهم در این زمینه نیز با دقت پاسخ داده شوند. مثلا هدف اصلی چینی ها در حوزه مسائل راهبردی چیست؟ این قبیل فعالیت های چین چه معنایی برای روند مدرنیزاسیون چینی و توسعه سیلوهای اتمی آن دارند؟

باید توجه داشت که بالن جاسوسی چین بر فراز خاک آمریکا اطلاعات ذیقیمتی را در مورد شرایط آب و هوایی آمریکا و پایگاه های موشکی و اتمی حساس این کشور جمع آوری کرده که این موضوع می تواند کارآمدی موشک‌های چینی در هدف قرار دادن پایگاه مذکور در صورت وقوع جنگی فراگیر میان دو کشور را افزایش دهد. البته که پیشتر در سال 1984 میلادی نیز یافته های یک پژوهش به صورت جزئی و مشخص نسبت به این مساله به مقام های آمریکایی هشدار داده بوده است.

یک مطالعه دیگر در حدودا 11 سال پیش نیز ساخت تونل های زیرزمینی پرتاب موشک در چین که با ایجاد راه‌آهن زیرزمینی قابلیت پرتاب متحرک دارند(برای موشک های بالستیک چینی) را کشف کرد. بُرد موشک‌های بین قاره‌ای DF-31 چیزی در حدود 7 هزار تا 11 هزار کیلومتر تخمین زده می‌شود که این بدان معناست که این موشک‌ها می‌توانند هر نقطه‌ای را در آمریکا از جمله مراکز حساس اتمی و موشکی آن را هدف قرار دهند.

400 موشک بالستیک آمریکایی در سه پایگاه موشکی آمریکا وجود دارند و توانمندیهای موشکی و اتمی چین عملا سیلوهای موشک‌های بین قاره ای آمریکا را قویا با خطراتی جدی مواجه می‌سازند.

موشگ های اتمی چین

با توجه به اقدام چین در ساختِ 360 پرتابگر موشک‌های بین قاره‌ای و یا سیلو‌های موشکی در غرب این کشور، اهداف چین به ویژه از جاسوسی‌اش با استفاده از بالن‌های نظارتی بیش از پیش آشکار می‌شود. این سیلوهای موشکی حامل موشک های بین قاره ای DF-41 هستند که می توانند تا 10 کلاهک جنگی را با بُردی بالغ بر 12 هزار کیلومتر حمل کنند.

نکته قابل تامل این است که نهادهای اطلاعاتی آمریکایی نیز افزایش تولید مواد شکاف پذیر و غنی سازی اورانیوم توسط چین را تایید کرده اند. جمهوری خلق چین می تواند کلاهک های اتمی را همچون سوسیس تولید کند و تا سال 2030 یا 2035، چیزی در حدود 1500 کلاهک اتمی را تولید نماید. مساله ای که در صورت تحقق تا حد زیادی محیط امنیتی واشینگتن در عرصه بین‌المللی را تغییر خواهد داد.

در واقع، در تاریخ 7 فوریه سال جاری میلادی، فرماندهی راهبردی آمریکا به کنگره این کشور خبر داد که چین اکنون پرتابگرهای موشک‌های بین قاره‌ایِ به مراتب بیشتری در قیاس با آمریکا دارد. این مساله حقیقتا مایه نگرانی آمریکا است و به طور خاص محیط امنیتی متحدان آن در شرق آسیا را نیز تا حد زیادی به نفع چین تغییر داده است.

فراموش نکنیم که بالن جاسوسی چین در شرایطی وارد حریم هوایی آمریکا شد که واشینگتن نتوانست این ورود را در ابتدا کشف کند. چین می تواند از ضعف های اینچنینی استفاده کند و مثلا شبکه برق ملی آمریکا را هدف قرار دهد و فاجعه ای بزرگ را برای این کشور خلق کند. در عین حال، نباید فراموش کرد که چین با استفاده از همین بالن‌های جاسوسی خود می‌تواند تسلیحات مخفی و مرگباری را بر فراز حریم هوایی آمریکا بیاورد و از این طریق، چالش‌هایی جدی را برای واشینگتن ایجاد کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید