رقابت داغ در ارزهای دیجیتال/ بالاترین سرچ گوگل در طول تاریخ

    کد خبر :775894

بیت‌کوین در ادامه مسیر صعودی خود توانست از مرز ۴۱ هزار دلاری نیز عبور کند تا بسیار زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد بتواند مرزهای مهم قیمتی را فتح کند.

با احتساب این رکوردشکنی تاریخی جدید بیت‌کوین درحالی‌که هنوز کمتر از ۱۰ روز از اولین ماه سال ۲۰۲۱ گذشته است، بزرگ‌ترین رمزارز جهان از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است. افزایش پرشتاب قیمت بیت‌کوین سبب شده تا هیجان قیمتی به بقیه بازار رمزارزها نیز سرایت کند و قیمت بسیاری از رمزارزهایی که نسبت به بازار بیت‌کوین حجم کوچک‌تری دارند با رشد قیمتی شدید همراه باشد.

یکی از این رمزارزها «اتریوم» است که دومین رمزارز بزرگ‌ جهان با ارزش بازاری در حدود ۱۳۵ میلیارد دلار است. اتریوم در معاملات روز گذشته با عبور از مرز ۱۲۰۰ دلاری به بالاترین قیمت خود در طول سه سال گذشته رسید. این رمزارز که بالاترین قیمت خود را در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ با ثبت قیمت ۱۴۲۳ دلاری رقم زده، اکنون در حال نزدیک شدن به این سقف تاریخی است. داده‌های آماری نشان می‌دهد تعداد جست‌وجوی نام اتریوم در موتور جست‌وجوگر گوگل به بالاترین مقدار خود در طول تاریخ رسیده است. افزایش توجه سرمایه‌گذاران نهادی به بازار اتریوم به دلیل تراکم بالای تقاضا در بازار بیت‌کوین می‌تواند نویدبخش روزهای صعودی ادامه‌دار برای دومین رمزارز بزرگ جهان باشد.

روز گذشته همچنین داده‌های اقتصادی مربوط به بازار کار آمریکا منتشر شد که نشان‌ می‌داد در آخرین ماه از سال ۲۰۲۰، اقتصاد آمریکا ۱۴۰ هزار شغل را از دست داده است تا پس از ماه‌ها افزایش تعداد مشاغل، مجددا نقطه‌ای منفی در این آمار به ثبت برسد. روز آینده «دنیای‌اقتصاد» به تفصیل به خبر اختلال در ریکاوری بازار کار آمریکا خواهد پرداخت.

اتریوم بر قله ۳ ساله

افزایش جذابیت رمزارزها در بازار جهانی، فقط بازار بیت‌کوین را تحت‌تاثیر قرار نداده و سبب افزایش قیمت دیگر رمزارزها شده است. اتریوم که به‌عنوان دومین رمزارز بزرگ در جهان شناخته می‌شود، پس از حدود سه سال مجددا توانست مرز ۱۲۰۰ دلاری را پشت‌ سر بگذارد. بیت‌کوین برای آخرین بار در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ قیمتی بالاتر از قیمت کنونی را تجربه کرده بود؛ بالاترین قیمت اتریوم در طول تاریخ مربوط به همان ژانویه ۲۰۱۸ می‌شود که این رمزارز توانست به قله ۱۴۲۳ دلاری برسد و بعد از آن با پشت سر گذاشتن دوره‌‌های افول قیمتی شدید و طولانی‌مدت، مجددا در سال ۲۰۲۰ و همراه با موج خیزش قیمتی بیت‌کوین توانست در روزهای گذشته به قله قیمتی خود نزدیک شود. اتریوم در معاملات روز گذشته و در ادامه روند صعودی خود توانست تا قیمت ۱۲۸۶ دلاری صعود کند.

رمزارز پرنوسان

مشاهده روند قیمتی اتریوم و نوسانات ماهانه آن نشان می‌دهد، بازار اتریوم به دلیل حجم نسبتا کوچک آن و همچنین سطح نفوذ پایین‌تر نسبت به بیت‌کوین از نوسانات بسیار بالایی برخوردار بوده است. از ماه آوریل سال ۲۰۱۶، که داده‌های قیمتی این رمزارز به ثبت رسیده است، بالاترین نوسان ماهانه این رمزارز به ماه مارس ۲۰۱۷ بازمی‌گردد که قیمت این پول مجازی طی یک ماه با افزایش ۲۱۳ درصدی مواجه شد. همچنین پس از ژانویه ۲۰۱۸ که اتریوم بالاترین قیمت خود در طول تاریخ را به ثبت رساند ماه‌های کابوس‌واری بر سرمایه‌گذاران اتریوم سپری شد. افت ۵۳ درصدی در مارس ۲۰۱۸، افت ۳۴ درصدی در ماه آگوست همان سال و همچنین سقوط ۴۲ درصدی در ماه نوامبر، تنها بخشی از دومینوی نزولی قیمت اتریوم بود. اما در سال ۲۰۱۹ و سپس سال ۲۰۲۰، اتریوم تحت‌تاثیر افزایش توجهات و تقاضا برای رمزارزها توانست آرام‌آرام سطح قیمتی خود را به یکی از بالاترین سطوح تاریخی خود برساند. اتریوم در ماه نوامبر سال گذشته حدود ۶۰ درصد و درحالی‌که تاکنون کمتر از ۱۰ روز از ماه ژانویه گذشته است در حدود ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

همدستی با بیت‌کوین

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود و بر اساس اظهارات تحلیلگران، عوامل صعودی قیمت بیت‌کوین در بسیاری از زمینه‌ها بر صعود قیمت اتریوم نیز تاثیرگذار است و اتریوم تحت‌تاثیر بزرگ‌ترین رمزارز جهان روند صعودی خود را در ماه‌های گذشته ادامه داده است. با احتساب قیمت ۱۲۰۰ دلاری برای اتریوم، ارزش کل بازار دومین رمزارز بزرگ جهان به حدود ۱۳۵ میلیارد دلار رسیده است. شواهد جدید نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران نهادی و بزرگ که یکی از مهم‌ترین عوامل صعود قیمت بیت‌کوین در ماه‌های گذشته بوده‌اند، اکنون به خرید اتریوم نیز علاقه‌مند شده‌اند. در حقیقت هجوم سرمایه‌گذاران با حجم تقاضاهای بالا سبب شلوغی بیش از حد بازار بیت‌کوین شده و به همین دلیل بخشی از این تقاضا به سوی بازار اتریوم روانه شده است. دلیل دیگر علاقه سرمایه‌گذاران به اتریوم، بازدهی بیشتر این رمزارز در سال گذشته نسبت به سایر پول‌های مجازی حاضر در این بازار بوده است. درحالی‌که در سال ۲۰۲۰، بیت‌کوین توانست بازدهی حدود ۳۰۰ درصدی را به ثبت برساند، اتریوم با ثبت بازدهی ۴۷۰ درصدی در حقیقت صدرنشین واقعی بازارها بود.

بالاترین سرچ گوگل در طول تاریخ

داده‌های آماری نشان می‌دهد، مردم جهان در روزهای گذشته بیشتر از هر زمان دیگری به جست‌وجوی نام اتریوم در موتور جست‌وجوی گوگل پرداخته‌اند. تعداد دفعات جست‌وجوی نام اتریوم در گوگل، حتی از میزان آن در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ که ارزش این رمزارز به اوج تاریخی خود رسیده بود نیز فزونی گرفته است. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که مقدار علاقه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به سوی این رمزارز تا چه حد افزایش پیدا کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید