رشد ۱۴ درصدی صادرات غیر نفتی در سال جاری

    کد خبر :346251

معاون وزیر صنعت گفت: بر اساس آمار گمرک، صادرات غیرنفتی در 4 ماه امسال 14.7 درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری این سازمان، اظهار کرد: بر اساس آمار گمرک، صادرات غیرنفتی در چهار ماه امسال ۱۴.۷ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است، همچنین در این مدت صادرات میعانات گازی کاهش داشته و بخش صنعت، معدن و کشاورزی با رشد ۳۵درصد از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه رشد داشته‌است.

رئیس سازمان توسعه تجارت دلیل اصلی کاهش رشد صادرات لوازم خانگی را افزایش تقاضای داخلی دانست و گفت: افزایش تعرفه وارداتی کشور عراق در کاهش صادرات لوازم خانگی ایرانی بی‌تأثیر نبوده است.

وی تصریح کرد: صادرات بخش کشاورزی حدود ۱.۹ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۲۱ درصدی رانشان می‌دهد.

خسروتاج تأکید کرد: ۲۰کشور ۹۱ درصد بازار صادراتی ما را از آن خود کرده‌اند و برخلاف ادعاهای برخی از افراد رشد ۱۴ درصدی در صادرات به عراق داشته‌ایم.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: دلیل اصلی کاهش صادرات به کره و ژاپن، تحریم‌های آمریکا است.

وی افزود: در ۴ ماه نخست امسال، ۱۳.۷ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که ۲.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

خسروتاج با اشاره به افزایش ۳۴ درصدی رشد صادرات به کشورهای همسایه گفت: استراتژی اصلی ما، گسترش تبادلات تجاری با کشورهای همسایه است.
صادرات غیر نفتی امسال به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد

در ادامه این نشست محمدرضا مودودی معاون سازمان توسعه تجارت گفت: علی‌رغم اینکه به افق صادراتی ۱۴۰۴ نرسیده‌ایم اما رشد ۱۰هزار درصدی را در ۴۰ سال پس از انقلاب در صادرات غیرنفتی داشته‌ایم.

معاون سازمان توسعه تجارت، تأکید کرد: بر این اساس صادرات غیرنفتی از 500 میلیون دلار سال 57 به مرز 50 میلیارد دلار در سال 97 خواهد رسید.

وی با اشاره به آیین روز صادرات گفت: ثبت نام از ابتدای مرداد ماه آغاز شده و تا پایان این هفته ادامه دارد.

مودودی تصریح کرد: تا به امروز حدود ۵۸۰ شرکت در سایت ثبت نام کرده‌اند و اعضای کارگروه که متشکل از سازمان‌های ذی‌ربط هستند به بررسی شاخص های صادرکننده نمونه می‌پردازند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید