رایزنی مقامات آمریکا، عربستان، امارات و افغانستان درباره ایران

    کد خبر :250990

مقامات امنیتی آمریکا، عربستان، امارات و افغانستان درباره نقش ایران در منطقه و امنیت افغانستان گفتگو کرده‌اند.

به گزارش بازتاب به نقل از بی بی سی، به گفته سخنگوی کاخ سفید، جلسه مشاوران امنیت ملی دولت‌های آمریکا، عربستان سعودی و امارات عربی متحده روز جمعه گذشته در واشنگتن برگزار شد و در آن موضوعات راهبردی مهم برای سه کشور از جمله تلاش مشترک برای مقابله با نفوذ و رویکرد فعالانه رژیم ایران در منطقه مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

در گزارش سخنگوی کاخ سفید آمده است که مقامات ارشد وزارت خارجه، وزارت دفاع، وزارت خزانه داری و جامعه اطلاعاتی ایالات متحده هم در این جلسه حضور داستند.

مقامات شرکت کننده در نشست واشنتگن موافقت کردند تا به طور ادواری در جلسات سه جانبه شرکت کنند و در آنها به تشکیل چارچوب‌هایی برای کاهش تهدید امنیت منطقه‌ای و ایجاد صلح، ثبات و رونق اقتصادی بیشتر در منطقه خاورمیانه مبادرت ورزند.

در این گزارش آمده است که مشاور امنیت ملی دولت افغانستان نیز در یک نشست ویژه سه کشور فوق شرکت کرد که موضوع مذاکرات آن راه‌های مشارکت ایالات متحده، عربستان سعودی و امارات عربی متحده با افغانستان در راستای حمایت از دولت افغانستان و ایجاد شرایط صلح پایدار در آن کشور بود.

سخنگوی کاخ سفید در مورد تصمیمات یا پیشنهادهای جلسه سه جانبه درباره ایران و جلسه چهارجانبه درباره افغانستان جزئیات بیشتری نداده است.

خبر برگزاری نشست مشترک مقامات امنیتی آمریکا، عربستان و امارات و گفتگوی آنها در مورد نقش ایران در منطقه در حالی منتشر می‌شود که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در یک سفر دو هفته‌ای در ایالات متحده به سر می‌برد.

هفته گذشته ولیعهد عربستان با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید ملاقت کرد. علاوه بر روابط تجاری و نظامی دو جانبه، سیاست منطقه‌ای ایران از جمله موضوعات مورد بررسی در مذاکرات دو طرف گزارش شد.

در کنار تغییراتی که اخیرا در سمت های ارشد دولتی آمریکا صورت گرفته یا اعلام شده، گفته می‌شود که دولت آن کشور در نظر دارد موضع سختگیرانه‌تری را نسبت به ایران اتخاد کند که در این زمینه از حمایت عربستان سعودی و متحدان منطقه‌ای آن کشور برخوردار خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید