راهنمای جامع ۱۵ مورد از جاهای دیدنی استانبول

    کد خبر :928474

شهر استانبول ترکیه از آن دسته مقاصد گردشگری پر طرفدار و پربازدیدی است که برای هر گردشگری که یک بار به آن سفر کند به یک مقصد همیشگی تبدیل می‌شود و بعد از آن بارها و بارها به آن سفر خواهد کرد تا تجربه لذت‌بخش سفر به آن را دوباره تکرار کند. این مقصد گردشگری که از وسیع‌ترین شهرهای جهان بشمار می‌رود از جمله پرآوازه‌ترین شهرها در میان گردشگران محسوب می‌شود و از شرق تا غرب طرفدار دارد. شاید بتوان گفت این کلان‌شهر بزرگ شهرت جهانی خود را بیش از هر چیز دیگری مدیون موقعیت جغرافیایی ویژه خود به عنوان نقطه اتصال دو قاره اروپا و آسیا است. گذشته از آن دارا بودن طیف گسترده‌ای از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بر جذابیت آن افزوده است. در حقیقت استانبول شهری است که در آن فرهنگ شرق و اروپا بطور ظریفی با یکدیگر تلفیق شده‌اند و جاذبه‌های آن نیز طیفی از تفرجگاه‌های مدرن و لوکس در قسمت اروپایی تا اماکن سنتی و تاریخی در قسمت آسیایی را در برمی‌گیرد. اکنون که دلایل شهرت و محبوبیت این مقصد گردشگری را با هم مرور کردیم، می‌خواهیم در این مطلب به سراغ ۱۵ مورد از جاهای دیدنی استانبول برویم و آنها را بطور کامل به شما معرفی کنیم. بنابراین پیش از آنکه اقدام به (خرید تور استانبول) کنید در این مطلب با ما همراه شوید تا از بازدید از این جاذبه‌های شگفت‌انگیز و مهم در سفر بعدی خود به این شهر رویایی غافل نشوید.

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی استانبول (The Blue Mosque)

محله سلطان احمد از جمله دیدنی‌ترین مناطق شهر استانبول است که به دلیل تجمع اماکن گردشگری و به ویژه تاریخی مورد توجه بسیاری از گردشگران ترکیه است که اقدام به خرید بلیط هواپیما سفرمارکت می‌کنند. یکی از برجسته‌ترین دیدنی‌های این منطقه، مسجد آبی استانبول است و از آنجا که در این منطقه از شهر واقع شده‌است، بیشتر با عنوان مسجد سلطان احمد شناخته می‌شود. گفتنی است وجه تسمیه این مسجد بکارگیری هنرمندانه از کاشی‌های آبی رنگ در تزئینات بنای آن است. این مسجد که بسیاری آن را شاهکار بی‌بدیل معماری مساجد اسلامی می‌دانند، به دست یکی از بهترین معماران زمان خودش به نام محمدصدفکار طراحی شده‌است. بنای مرکزی مسجد از یک گنبد مرگزی بزرگ تشکیل شده‌است که شش مناره و تعداد شش گنبد کوچک آن را در حصار خود دارند. جالب است بدانید که یکی از بحث برانگیزترین نکاتی که در خصوص معماری این مسجد وجود داشت مربوط به تعداد مناره‌های آن بود. در واقع از آنجا که در ابتدا تعداد مناره‌های مسجد الحرام و این مسجد با یکدیگر برابر بودند این موضوع مورد اعتراض بسیاری از افراد شده بود که در نهایت با اضافه کردن یک مناره دیگر به مناره‌های مسجد الحرام، اعتراض‌ها به نحوه معماری این بنا نیز پایان گرفت. بطور کلی معماری بی‌نظیر این بنا که به سبک بیزانس و عثمانی است از دلایل اصلی استقبال گردشگران برای بازدید از این بنای باشگوه است. با این حال گذشته از زیبایی خیره‌کننده بنای مسجد، این بنا با دارا بودن تاریخچه ۴۰۰ ساله خود از جمله کهن‌ترین مساجد شهر و بناهای تاریخی ارزشمند در شهر استانبول بشمار می‌رود که نام آن نیز در میان فهرست آثار جهانی یونسکو قرار دارد.

نشانی: استانبول، منطقه فاتح، محله سلطان احمد، خیابان ات میدانی، پلاک ۷۰

آب انبار باسیلیکا (Basilica Cistern)

بی‌تردید یکی از مکان‌هایی که در طول (تور استانبول) حتما باید از آن دیدن کرد، آب انبار باسیلکا است. شاید با شنیدن نام آن تصور ‌کنید قرار است به بازدید از یک سرداب قدیمی و کوچک که زمانی به عنوان آب انبار از آن استفاده می‌کردند، بروید اما باید بگوییم این آب انبار زیرزمینی درست مشابه یک عمارت شاهنشاهی در زیر زمین است که معماری مجلل آن هر بازدیدکننده‌ای را به تعجب وا می‌دارد. این آب انبار در واقع یکی از ابنیه‌های تاریخی ارزشمند است که قدمت آن به ۱۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد و به فرمان امپراطور روم در قرن ششم ساخته شده‌است. محوطه اصلی این بنا شامل فضایی به طول تقریبی ۱۴۰ متر و عرض ۷۰ متر است که در سرتاسر آن ستون‌های بلند و مرمری قرار گرفته‌اند. ستون‌های بنا که تعداد آنها به ۳۳۶ ستون می‌رسد ارتفاع بلندی دارند و ابهت خاصی به فضای این آب انبار قدیمی بخشیده‌اند. سرستون‌هایی که در قسمت پایین ستون‌ها قرار گرفته‌اند به احتمال قوی برای پیشگیری از صدمه و تخریب احتمالی ستون‌ها در اثر برخورد جریان آب با آنها به کار رفته‌اند. جالب است بدانید که چند سرستون به شکل صورت انسان بطور وارونه در آب انبار وجود دارد که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کنند. جالب است بدانید که به دلیل وارونه بودن این سرستون‌ها لقب قصر وارونه را به این بنا داده‌اند.

نشانی: استانبول، منطقه فاتح، محله علمدار، خیابان یرباتان، پلاک ۳/۱

کاخ توپکاپی (Topkapi Palace Museum)

کاخ توپکاپی از برجسته‌ترین جاهای دیدنی استانبول است که در محله تاریخی و معروف سلطان احمد واقع شده‌است. این ابنیه تاریخی از قرن پانزدهم تا نوزدهم میلاد مکان زندگی بسیاری از افراد مشهور در تاریخ ترکیه و پادشاهان ترک بوده‌است؛ بطوری که تقریبا ۳۰ نفر از شاهان دوره عثمانی دوران حکمرانی خود را در این کاخ سپری کرده‌اند. به همین سبب این عمارت در واقع یک کاخ موزه است که روایتگر داستان‌های بخش مهمی از تاریخ کشور ترکیه است. از آنجا که طی آمد و شد پادشاهان مختلف به این کاخ، بنای اصلی بارها و بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته‌است و در برخی از ادوار تاریخی بنای اولیه به قسمت‌های مختلفی گسترده شده‌است، در معماری این عمارت می‌توان رد پای چندین سبک معماری از جمله عثمانی، معماری اسلامی و معماری قرون وسطی اروپا را مشاده کرد. کاخ بیرونی، کاخ درونی و حرمسرا بخش‌های مختلف این عمارت باستانی را تشکیل می‌دهند که امروزه به عنوان بخش‌های مختلف یک موزه تاریخی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته‌اند. همگی قسمت‌های این عمارت با شکوه به دلیل میزبانی از دربار و پادشاهان دارای تزئینات ظریف و چشم‌گیر هستند. محوطه بیرونی کاخ که مملو است از باغ‌های سرسبز و با طراوت است از زیباترین قسمت‌های کاخ بشمار می‌رود که با آبنماها و حوضچه‌های زیبا تزئین شده‌است. بعد از گذر از دروازه بزرگ سلطنتی و عبور از حیاط عمومی با ابنیه‌های تاریخی متعددی رو به رو می‌شویم که هر یک در دوره‌ای از تاریخ احداث شده‌اند و گاهی در زمان‌های بعد از آن توسط پادشاه بعدی تخریب شده‌اند و یا تغییر کاربری داده‌اند. بطور مثال ساختمان کلیسای هاگینا ایرینه یکی از بناهایی است که در دوران بیزانس ساخته شد و بعدها در دوران حکومت عثمانی صرفا به عنوان انبار نگهداری سلاح از آن استفاده می‌شد.

نشانی: استانبول، محله سلطان محمد

کاخ دولما باغچه (Dolmabache Palace)

کاخ دولماباغچه استانبول در دسته زیباترین و خاص‌ترین جاهای دیدنی این شهر ساحلی مشهور است که بی‌تردید در ردیف پربازدیدترین جاذبه‌های دیدنی در (تور استانبول) قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در زبان ترکی دولماباغچه به معنای مکانی پر از باغچه است تا قبل از احداث این عمارت، کاخ توپکاپی عموما به عنوان محل اصلی زندگی دربار محسوب می‌شد، اما از آنجا که آن کاخ به سبک معماری شرقی ساخته شده‌ بود و شاه جدید عثمانی یعنی سلطان عبدالمجید تحت تاثیر بناها و ساختمان‌های تازه تاسیس بخش اروپایی استانبول قرار گرفته بود، تصمیم گرفت عمارت جدیدی بنا کند تا جایگزین کاخ قدیمی شود. در نهایت این کاخ در سال ۱۸۵۶ میلادی بنا شد و پس از آن به عنوان اقامتگاه سلطنتی پادشاهان در اواخر دوران عثمانی مورد استفاده قرار گرفت. گفتنی است آتاتورک نیز از افراد مشهوری است که تا زمان مرگش در این عمارت سکونت داشته‌است. فضای کاخ مانند هر عمارت سلطنتی دیگری پر است از تزئینات پر زرق و برق و چشم‌نواز که شکوه و عظمت خاصی به آن داده‌اند. لوسترهای بزرگی که از سقف کاخ آویزان شده‌اند، مبلمان چرمی مرغوب، طلا‌کاری‌های روی سقف‌ها و فرش‌های دستباف گران قیمت همگی فضایی لوکس و مجلل به کاخ بخشیده‌اند.

نشانی: استانبول، منطقه بشیکتاش، محله ویشنزاده، خیابان دولماباغچه

مسجد ایا صوفیه (Hagia Sophia)

در شهر استانبول که به شهر هزار مسجد شهرت دارد، مسجدهای تاریخی بسیاری وجود دارند که هر یک دارای معماری منحصر به فرد و جذابی هستند. مسجد ایا صوفیه هم یکی از همین مساجد ارزشمند و با شکوه است که از شاهکارهای بی‌نظیر بیزانس بشمار می‌رود. این مسجد در بافت تاریخی و محله معروف سلطان احمد قرار گرفته‌است و اغلب از آن به عنوان سمبلی برای کشور ترکیه یاد می‌شود؛ از این رو هر ساله گردشگران بیشماری به دیدن این بنای تاریخی ارزشمند می‌روند. آنچه بیش از هر چیز دیگری این مسجد را از مساجد دیگر شهر متمایز کرده‌است این است که این مسجد در ابتدا یک کلیسای مرکزی برای مسیحیان بوده‌است و سال ساخت آن به ۵۳۲ میلادی می‌رسد. در دوران عثمانی با دستور محمد دوم بنای کلیسا پس از مرت‌ها و بازسازی‌های اساسی به مسجد تبدیل شد. از جمله اصلی‌ترین تغییراتی که در بنای اولیه انجام شد احداث مناره‌های زیبا و بلند مسجد به همراه گنبد آن بود. فضای داخلی بنا نیز با بکارگیری از دیوارنوشته‌هایی که به آیات قرآنی مزین شده بودند دچار تغییرات فراوانی شد و در نهایت بعد از تشکیل جمهوری ترکیه و در زمان آتاتورک این مسجد به عنوان یک موزه تاریخی در معرض بازدید علاقمندان قرار گرفت. گفتنی است با وجود همه تحولاتی که در شکل بنای اولیه انجام گرفت اما به دلیل آنکه مسجد در اصل با استفاده از بکارگیری بنای اولیه و با تغییر آن بنا شده‌است؛ از این رو شکل و شمایل امروزی آن نیز با مساجد دیگر شهر متفاوت است. امروزه این بنای ارزشمند که در زمره میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود از منظر معماری حیرت‌انگیزش بسیار تحسین می‌شود و در میان برترین اماکن گردشگری در (تور استانبول) قرار دارد.

نشانی: استانبول، منطقه فاتح، میدان ایاصوفیه، محله سلطان محمد

بازار بزرگ استانبول (Grand Bazzar)

یکی از جاهایی که باید قبل از سفر با بلیط هواپیما استانبول به تهران از آن بازدید کنید، بازار بزرگ استانبول است؛ زیرا نه تنها پربازدیدترین بازار این کشور است بلکه به عنوان یکی از پر بازدیدترین جاهای دیدنی ترکیه در سرتاسر جهان شاخته می‌شود. بطوری که این بازار در هر روز شاهد تعداد ۲۵۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ نفر بازدیدکننده است. دلیل اصلی استقبال گردشگران از بازدید این بازار را می‌توان قدمت تاریخی آن دانست، زیرا گفته می‌شود این بازار قدیمی‌ترین بازار سرپوشیده در دنیا است. گفتنی است این بازار در زمان سلطنت سلطان محمد دوم و در سال ۱۴۳۵ بنا شده‌است. علاوه بر آن تجمع انبوهی از غرفه‌های فروش که انواع کالاها از جمله اقلام سوغات ترکیه را با قیمت مناسب عرضه می‌کنند منجر شده‌است تا این مکان در کنار (مراکز خرید استانبول) به عنوان محلی ایده‌آل برای بازارگردی و خرید محسوب شود. ظاهر بازار تقریبا شبیه به بازارهای سنتی و سرپوشیده‌ای است که در دالان‌های آن انواع کالاهای رنگارنگ در غرفه‌های ریز و درشت چیده شده‌اند و حال و هوای خاصی دارد. تعداد ۳۰۰۰ حجره مختلف در این بازار وجود دارند و اصناف مختلفی از جمله پارچه فروشان، فرش فروشان، جواهر سازان و چرم سازان در آن مشغول به فعالیت هستند.

نشانی: استانبول، منطقه فاتح، میدان بایزید، خیابان کالپاچیلار

برج گالاتا (Galata Tower)

در بیشتر شهرهای گردشگری دنیا که قدمت تاریخی طولانی دارند برج‌های قدیمی از جمله مکان‌های دیدنی بشمار می‌روند. این برج‌ها در گذشته‌ به عنوان سازه‌های مهم شهری بودند و به عنوان مکان‌هایی برای دیدبانی و حفاظت بکار می‌رفتند. اگرچه امروزه این برج‌‌ها دیگر کاربرد اولیه خود را از دست داده‌اند اما به عنوان سازه‌های تاریخی ارزشمندی محسوب می‌شوند که بازدید از آنها طرفداران خاص خود را دارد. برج گالاتا نیز از جمله همین سازه‌های شهری است که زمانی به عنوان برجک دیدبانی برای کنترل تردد کشتی‌ها و در دوره‌ای نیز به عنوان زندان از آن استفاده می‌شد. این برج نه تنها در شمار بهترین جاذبه‌های استانبول قرار می‌گیرد، بلکه از کهن‌ترین برج‌های جهان نیز بشمار می‌رود. گفتنی است این برج که دارای قدمت ۷۰۰ ساله است، در سال ۱۳۴۸ در بخش اروپایی شهر بنا شده‌است. در حقیقت این برج ساخته شد تا جایگزینی باشد برای برج چوبی که در زمان امپراتوری بیزانس به عنوان برجک نگهبانی بر روی آب‌های دریای مرمره بنا شد و دیگر در طول جنگ‌ها و بر اثر بلایایی طبیعی تخریب شده بود. به این ترتیب امید بود که برج گالاتا که از مصالحی مستحکم‌تر مانند سنگ ساخته شده‌بود تا مدت‌های زیاد دوام داشته باشد؛ اما در زمان حکمرانی عثمانی‌ها در اثر وقوع یک زلزله آسیب‌های زیادی به سازه برج وارد شد و از همین رو مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. طی سال‌های متمادی چندین دوره بازسازی دیگر نیز بر روی این برج انجام گرفته‌است. امروزه بازدیدکنندگان می‌توانند با بالا رفتن از برج به نمای ۳۶۰ درجه از شهر دست یابند و از تماشای جاذبه‌های دیدنی دیگری که در حوالی برج قرار دارند لذت ببرند.

نشانی: استانبول، محله برکتزاده، میدان گالاتاسرای، محله بی اوغلو

تنگه بسفر (Bosphorus)

یکی از جذاب‌ترین و تماشایی‌ترین جاهای دیدنی استانبول تنگه بسفر است. این تنگه دریای سیاه و دریای مرمره را به یکدیگر پیوند می‌دهد و محل تلاقی دو قاره آسیا و اروپا محسوب می‌شود. این تنگه شامل یک کانال آبی وسیع است که طول آن به امتداد ۳۰ کیلومتر و عرض آن نیز ۷۵۰ متر است. از آنجا که تنگه به عنوان یک شاه راه دریایی مهم دارای موقعیت استراتژیک و ویژه‌ای است در طول دوران امپراتوری روم و همچنین در زمان حمکرانی عثمانی‌ها به شدت مورد حفاظت قرار می‌گرفت و به همین سبب سازه‌ها و دژهای متعددی جهت دیدبانی در این منطقه بنا شده‌اند. این سازه‌های قدیمی از جمله دیدنی‌هایی دیدنی‌های تنگه بشمار می‌روند. افزون بر این سه پل عظیم نیز بر روی آب‌های تنگه احداث شده‌است که در شمار دیدنی‌های آن قرار دارند. اولین پل با نام پل شهدای ۱۵ جولای شناخته می‌شود اما به آن پل بسفر اول نیز می‌گویند؛ دومین پل نیز بطور رسمی با نام پل سلطان محمد فاتح شناخته می‌شود که به آن پل بسفر دوم نیز می‌گویند و بالاخره نام سومین پل نیز پل سلطان سلیم یاووز است که به تازگی و در سال ۲۰۱۶ ساخت آن به اتمام رسید. گفتنی است پیاده روی بر روی این پل‌ها با چشم‌انداز دریا و دو ساحل آسیایی و اروپایی و تماشای نورپردازی‌های زیبای پل در شب‌های استانبول حال و هوای خاصی برای گردشگران دارد. بطور کلی آب‌های این تنگه محل زندگی سیل عظیمی از ماهیان مختلف است که در فصل‌های گوناگون مابین دو دریا مهاجرت می‌کنند. در واقع آب‌های حیات‌بخش تنگه منجر به ایجاد پوشش گیاهی وسیع در دو طرف آن شده‌است و بنابراین در این منطقه می‌توان روستاهای خوش‌ آب و هوا و خوش منظر بسیاری دید که مکانی دلچسب برای طبیعت‌گردی بشمار می‌روند.

مسجد سلیمانیه (Suleymaniye Mosque)

مسجد سلیمانیه از آن جاذبه‌های گردشگری است که در سفر به استانبول حتما باید از آن دیدن کرد. این مسجد که متعلق به زمان حکومت عثمانی است و به فرمان سلطان سلیمان احداث شده‌است، در شمار مشهورترین آثار تاریخی کشور ترکیه قرار دارد. به اعتقاد بسیاری از افراد این مسجد نمادی از عظمت و شکوه پادشاهان عثمانی است و بعد از مسجد معروف ایاصوفیه، باشکوه‌ترین و مجلل‌ترین بنای اسلامی در استانبول است. این بنای ارزشمند تاریخی بر روی تپه‌های مشرف به تنگه بسفر و در بخش اروپایی این کلان شهر گردشگری قرار گرفته‌است. گفتنی است این بنا علاوه بر ساختمان اصلی مسجد که معماری شگفت انگیزش آن را به شاهکاری بی‌بدیل تبدیل کرده‌است، دارای قسمت‌های دیگری از جمله ساختمان‌های اداری، مدرسه، حمام عمومی، مطبخ و کاروانسرای مسافران است. هر چند سبک کلی معماری بنا به شیوه اسلامی است اما با کمی دقت در جزئیات معماری داخلی آن می‌توان رد پای معماری روم باستان را به خوبی تشخیص داد؛ از این رو می‌توان این شاهکار معماری را به دو دوره عثمانی و بیزانس نسبت داد. از نکات برجسته معماری مسجد می‌توان به وجود یک گنبد مرکزی و گنبدهای کوچک دیگر در کنار آن، کاشی‌های مزین شده به آیات قرآنی، تزئینات سنگ مرمر در طاق داخلی گنبدها و طلاکاری‌های دیوارها و سقف‌ها اشاره کرد.

نشانی: استانبول، منطقه فاتح، محله سلیمانیه، خیابان پرفسور صدیقسامی اورنا

جزایر پرنس (Princess Islands)

جزایر پرنس که بسیاری از آنها به عنوان بهشت استانبول یاد می‌کنند، از ایده‌آل‌ترین جاذبه‌ها برای یک استانبول‌گردی جانانه و بهترین فرصت برای گذراندن یک تعطیلات به یادماندنی در ترکیه است. اگر می‌خواهید در زمان سفر با (تور استانبول) از شلوغی و هیاهوی مرکز شهر استانبول کمی فاصله بگیرید و به مکانی دنج با طبیعتی دلچسب بروید، این منطقه درست همان جایی است که رفتن به آن را باید در برنامه سفرتان بگنجانید. در واقع این جزایر متشکل هستند از مجموعه‌ای از ۹ جزیره مختلف هستند که در بخش آسیایی شهر و بر روی دریای مرمره واقع شده‌اند. جالب است بدانید که این جزایر که در فاصله‌ای نزدیک به استانبول قرار دارند، پیشتر در دوره بیزانس به عنوان تبعیدگاه مورد استفاده قرار داشتند و اغلب افرادی متعلق به خانواده‌های درباریان که شامل شاهزاده‌ها و پرنسس‌ها است را به آنجا تبعید می‌کردند؛ اما امروزه این جزایر به عنوان محبوب‌ترین و هیجان‌انگیزترین مکان‌های گردشگری در استانبول بشمار می‌روند. ناگفته نماند که گردشگران تنها مجاز هستند که به چهار جزیره از این مجموعه تردد کنند. این جزایر شامل جزیره‌های بویوک آدا، هیبلی آدا، کینالی آدا و بورقاز آدا هستند که معروف‌ترین و پربازدیدترین آنها همان جزیره بویوک آدا است. گذشته از طبیعت زیبای این جزایر، یکی از بارزترین ویژگی‌های آنها آرامش وصف ناپذیری است که فضای کلی آنها را در بر گرفته‌است. شاید بتوان گفت این امر به واسطه آن است که در محیط این جزایر خبری از وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی‌ها نیست و مردم به جای آنها از دوچرخه‌ها و یا کالسکه‌ها برای تردد استفاده می‌کنند.

موزه باستان شناسی استانبول (Istanbul Archaeology Museums)

موزه باستان‌شناسی استانبول در دسته مکان‌های دیدنی مهمی است که بازدید از آن برای علاقمندان به تاریخ و باستان‌شناسی بسیار جالب است. این موزه در واقع متشکل از سه موزه مختلف است که در کنار یکدیگر یک مجموعه واحد را شکل داده‌اند. گفتنی است که در ابتدا تنها یکی از این مجموعه سه گانه در سال ۱۸۹۱ تاسیس شد و در سالهای بعد دو ساختمان دیگر نیز به عنوان دو موزه مختلف به موزه اولیه افزوده شد تا در نهایت هر سه تحت یک عنوان قرار بگیرند. این سه موزه شامل موزه شرق باستان، موزه باستان شناسی و موزه تاریخ اسلامی است که روی هم رفته بالغ بر یک میلیون شیء تاریخی ارزشمند متعلق به تمدن‌های باستانی در سراسر جهان را در خود جای داده‌اند. از این رو این مجموعه موزه را می‌توان در شمار برترین موزه‌های جهان قرار داد که از منظر گردآوری تعداد زیادی از آثار مکشوفه تاریخی بسیار ارزشمند و غنی تلقی می‌شود. در کنار اشیاء تاریخی گرانبهایی که در این سه موزه نگهداری می‌شوند، قدمت ساختمان موزه باستان شناسی و همچنین سبک معماری آن نیز بسیار جالب توجه است. معماری بنای این موزه که متعلق به دوران حکمرانی سلطان محمد فاتح است، به سبک نئوکلاسیک است. مجسمه‌های عظیم و باشکوهی که در بخش ورودی موزه و در فضاهای مختلف محیط داخلی آن قرار دارد نیز از قسمت‌های جذاب و دیدنی این مجموعه موزه‌ها است.

نشانی: استانبول، خیابان فاتح

آکواریوم سی لایف استانبول (Istanbul Sea Life Aquarium)

آکواریوم سی لایف استانبول جزو تماشایی‌ترین و جالب‌ترین مکان‌های دیدنی این شهر است و بازدید از آن به همه گردشگران به ویژه آن دسته از افرادی که به همراه اعضای خانواده خود و کودکانشان سفر می‌کنند، به شدت توصیه می‌شود. این آکواریوم در یک مرکز خرید محبوب به نام مرکز خرید فوروم قرار گرفته‌است، از این رو بازدیدکنندگان آن از این مزیت برخوردارند که بعد از تماشای دنیای عجیب و غریب زیر آب به خرید و گشت و گذاری دلچسب در یک مجتمع تجاری معروف نیز مشغول شوند. گفتنی است این آکواریوم نه تنها یکی از پربازدیدترین و محبوب ترین جاذبه‌های کشور ترکیه محسوب می‌شود؛ بلکه در دسته وسیع‌ترین و کامل‌ترین آکواریوم‌های جهان قرار دارد. با ورود به آن بازدیدکنندگان از یک تونل شیشه‌ای به طول ۸۳ متر عبور می‌کنند که امکان تماشای ماهیان و آبزیان رنگارنگی که در مخزن‌های آبی شنا می‌کنند، برایشان فراهم می‌شود. درست مانند آن است که از دل یک اقیانوس عبور کنید و بدون آنکه وارد آب شده باشید از نزدیک به تماشای موجودات دوست‌داشتنی دریایی مشغول شوید. در سرتاسر مجموعه انواع ماهیان و گونه‌های دریایی در معرض نمایش بازدیدکننده‌ها قرار دارد. برخی از این گونه‌های دریایی شامل دلقک ماهی‌ها، کوسه‌های سرچکشی، لاک پشت‌ها و عروس‌های دریایی هستند. در یکی از بخش‌های این مجموعه نیز مراجعه‌کنندگان می‌توانند ستاره‌های دریایی و مرجان‌ها را با دست خود لمس کنند. گفتنی است این مجموعه همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۸ شب فعالیت دارد و علاقمندان به بازدید از آن لازم است با پرداخت هزینه از قبل بلیط ورودی آن را تهیه کنند.

نشانی: استانبول، بایرام پاشا، مرکز خرید فوروم

خیابان استقلال استانبول (Istiklal Caddesi)

خیابان استقلال استانبول یکی از پرازدحام‌ترین و سرزنده‌ترین نقطه از این شهر است که در میان گردشگران به قلب استانبول شهرت دارد. در این خیابان که در بخش اروپایی استانبول و در چند قدمی میدان معروف تکسیم قرار دارد، در قدیم الایام از مکان‌های اعیان ‌نشین شهر محسوب می‌شد و به نوعی مرکز تجارت و کسب و کار بشمار می‌رفت. امروزه نیز با توجه به آنکه انواع مراکز خرید، کافی شاپ‌ها، رستوران‌ها و جاذبه‌های تاریخی در آن تجمع پیدا کرده‌اند؛ از جمله شلوغ‌ترین مناطق شهر است. در حقیقت با پیاده‌روی در طول این خیابان می‌توان علاوه بر معاشرت با مردم بومی از شکم‌گردی،‌ خرید و گشت و گذار در جاذبه‌های شهر نیز لذت فراوانی برد. برخی از ساختمان‌هایی که در طول این خیابان بنا شده‌اند عمر چند صد ساله دارند و مظهر معماری عثمانی هستند. برخی دیگر نیز دارای معماری مدرن‌تری هستند که نشانگر سبک معماری متاثر از معماری اروپایی است. در کنار آنها کلیساهای متعددی در خیابان بنا شده‌اند که قدمت تاریخی دارند. در این بین برج گالاتا نیز از جمله جاذبه‌هایی است که در انتهای خیابان واقع شده‌است و از شهرت زیادی برای گردشگران برخوردار است. گفتنی است این خیابان جذاب تا یک و نیم کیلومتر امتداد دارد و تقریبا در هر زمان از شبانه روز که به آن بروید رهگذران و گردشگران زیادی را مشاهده خواهید کرد که در حال عبور و مرور از آن هستند. در مناسبت‌های مختلف ملی نیز مراسم جشن در این خیابان تدارک دیده می‌شود و مردم دسته دسته به این خیابان می‌آیند تا به تماشای کاروان‌های شادی بنشینند. می‌توانید بلیط ارزان تهران استانبول را با بهترین قیمت در سفرمارکت تهیه کنید.

نشانی: استانبول، محله بی اغلو، ناحیه غرب میدان تکسیم

کلیسای چورا (Chora Church)

کلیسای چورا از بناهای به جا مانده از دوران امپراتوری بیزانس است و در شمار ابنیه‌های تاریخی مهم قرار دارد. اگرچه این بنای دست کمی از دیگر جاذبه‌های تاریخی این شهر ندارد، اما برای بسیاری از گردشگران ناشناخته‌است. گفتنی است علیرغم ناشناخته بودن این جاذبه برای اغلب گردشگران، اهالی استانبول آن را از با اهمیت‌ترین جاذبه‌های شهری خود قلمداد می‌کنند. این کلیسا که زمانی محل عبادت مسیحیان ارتودکس بوده‌است بارها و بارها تغییر کاربری داده‌است؛ بطوری که در گذشته بعد از دوره ورود اسلام، از کلیسا به مدرسه تبدیل شد و در سال ۱۹۴۸ میلادی نیز به عنوان موزه تغییر کاربری داد. معماری بنای موزه به سبک کلیساهای زمان بیزانس است و از این رو دیوارهای آن تماما نقاشی‌های منحصر به فردی دارد که روایتگر داستان‌های دین مسیحیت است. در کنار این دیوارنگاری‌ها، موزاییک‌کاری‌های بسیاری که به عنوان تزئینات داخلی بنا بکار رفته‌است نیز از جذاب‌ترین بخش‌های ظاهری بنای موزه به شمار می‌روند. لازم به ذکر است که تغییرات و مرمت‌هایی که در طول سالیان بر روی بنای موزه انجام شده‌است بیشتر ظاهر بیرونی آن را دستخوش تغییر کرده‌است و بیشتر قسمت‌های داخلی آن بصورت اولیه خود باقی مانده‌اند.

نشانی: استانبول، منطقه فاتح، محله ادیرنه کاپی

پارک مینیاتورک (Miniaturk)

اگر در طول سفرتان به استانبول نتوانستید از همه جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کنید نگران نباشید، پارک مینیاتورک استانبول ۵۸ تا از بهترین آنها را برایتان به تصویر کشیده‌است. این پارک در واقع همانطور که از اسمش پیدا است یک پارک مینیاتوری است که بطور خلاقانه‌ای با قرار دادن ماکت‌های مختلف از قسمت‌های مختلف شهر استانبول و جاذبه‌های متعدد آن بازدیدکنندگان را به وجد می‌آورد. جالب است بدانید که ماکت‌ها و سازه‌های مینیاتوری که در این مجموعه قرار دارند از جنس فایبرگلاس هستند و مقاوت بالایی دارند و همچنین بیشترین شباهت را با نمونه حقیقی خود دارند. در ساخت این سازه‌ها به تمامی جزئیات در نمونه‌های واقعی دقت شده‌است و تلاش شده‌است تا این سازه‌ها با ظرافت بسیاری نمونه حقیقی خود را در سایز ۲۵ برابر کوچک‌تر به تصویر بکشند. گفتنی است پیاده‌روی در محوطه سرسبز و آزاد پارک و صرف غذا در رستوران‌های این مجموعه از فعالیت‌های دیگری است که مراجعه‌کنندگان از انجام آنها لذت می‌برند.

نشانی: استانبول، منطقه سوتلوجه، شمال شرقی شاخ طلایی

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید