رئیس سازمان سنجش: کنکوربرگزار نشود ظرفیت دانشگاه‌ها دو برابر می‌شود؟

    کد خبر :734704

بعد از اتفاقات فراوانی که درباره زمان شروع برگزاری کنکور سراسری در چند ماه اخیر رخ داد، بالاخره مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردند امکان تعویق دوباره این آزمون وجود ندارد.

اگرچه این آزمون قرار است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا شود، اما برخی از کارشناسان و حتی مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا با این موضوع مخالف هستند و حتی برخی از دانش‌آموزان و خانواده‌ها نسبت به این موضوع اعتراض کرده‌اند. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا، در این باره گفته بود: «اصلا وضعیت فعلی تهران خوب نیست و کنکور باید عقب بیفتد و به‌هیچ‌وجه هیچ نوع تجمعی توصیه نمی‌شود».

به گزارش خبرآنلاین، اما به نظر می‌رسد تاخیر یا لغو کنکور هم می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، در ابن باره به مسائلی اشاره کرده است که در اینجا می‌خوانیم.

آقای دکتر به نظر می‌رسد دیگر برگزاری کنکور سراسری در اواخر مرداد قطعی شده است. در این میان برخی از کارشناسان با توجه به وضعیت پاندمی در کشور به این اتفاق اعتراض دارند. چه نظری در این باره دارید؟

مصوبات مراجع قانونی و بالادستی برای کل کشور لازم‌الاجراست و سازمان سنجش به عنوان دستگاه اجرایی از این امر مستثنی نیست و طبیعتا با توجه به اینکه این تاریخ‌ها مصوبه ستاد ملی کروناست به عنوان مجری موظف هستیم قانون را اجرا کنیم. این‌ها مطالب حاشیه‌ای هستند و ما در سازمان سنجش به عنوان یک موسسه علمی و اجرایی نمی‌توانیم به تک‌تک انتقادات پاسخ بدهیم.

فرض کنید در مجلس شورای اسلامی یک قانونی را با موافقت اکثریت نمایندگان تصویب بشود، نمی‌شود به خاطر اینکه برخی از نمایندگان در زمان تصویب مخالف بودند حالا هرروز مصاحبه کنند و بگویند ما مخالف بودیم و قانون مصوب نباید اجرا شود. الان همه چه مرتبط و چه غیرمرتبط در مورد این نوع مسائل اظهار نظر می‌کنند، اما باید قبول کنند که کشور باید براساس قانون پیش برود، وظیفه من در سازمان سنجش هم اجرای این قوانین است.

بالاخره سازمان سنجش هم نسبت به زمان برگزاری کنکور نقش دارد و پیشنهادهای شما درباره نحوه برگزاری آزمون مهم است. برای کاهش خطرات شیوع بیماری به خاطر آزمون کنکور، سنجش چه پیشنهادی ارائه داد؟

بله، ما هم در برگزاری کنکور نقش داریم به همین دلیل با هماهنگی معاونت بهداشت وزارت بهداشت پروتکل سختگیرانه‌ای تهیه و ابلاغ شده است و ما موظف به اجرای آن هستیم. با توجه به وضعیت امسال علی‌رغم اینکه تعیین تاریخ آزمون جزو وظایف ذاتی سازمان سنجش است امسال به خاطر شرایط پیش آمده تاریخ آزمون‌ها توسط ستاد ملی مدیریت کرونا مشخص شده است.

حرف من بسیار ساده است؛ سازمان سنجش به عنوان یک دستگاه اجرایی وارد حاشیه و بازی‌های سیاسی و صنفی نخواهد شد و صرفا دنبال اجرای قوانین خواهد بود.

با توجه به اوج‌گیری دوباره کرونا، تاخیر دوباره زمان برگزاری آزمون امکان‌پذیر نبود؟

من تخصص پیش‌بینی وضعیت آینده در خصوص بیماری کرونا را ندارم و بهترین مرجع این‌گونه همکاران وزارت بهداشت هستند و فکر می‌کنم پاسخ شما در صحبت‌های دکتر حریرچی معاون وزیر بهداشت وجود دارد.

تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که آزمونی که سازمان سنجش تنها وظیفه اجرای آن را دارد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌کنیم.

اما جمعیت زیادی از دانش‌آموزان به برگزاری این آزمون اعتراض دارند و نگران هستند، به آن‌ها چه پاسخی می‌توان داد؟

برای پاسخ به این سوال یک مثال می‌زنم در سال گذشته بعد از سیل اواخر اسفند و فروردین ما آزمون ارشد را از ۶ اردیبهشت به ۲۳ خرداد تغییر دادیم. در این میان در کمال تعجب کمپین‌های تعویق کنکور سراسری در تیرماه شکل گرفت و حتی تجمعاتی هم انجام شد که در آن برخی از افراد بازداشت شدند.

اکنون گروه‌هایی در تلگرام و اینستاگرام شکل گرفته که به صورت برنامه‌ریزی‌شده کلیه شماره‌های تلفن مسئولان و نمایندگان مجلس در گروه گذاشته‌اند و به افراد گروه‌ها می‌گویند هر فرد هرروز به تعدادی از نماینده‌ها باید پیامک بفرستد و اکثر این پیامک‌ها تیپ هم هستند و جالب‌تر اینکه همان گروهی که سال گذشته دنبال تعویق کنکور به علت سیل بوده امسال پرچمدار تعویق کنکور است.

خلاصه اینکه این گروه‌ها تحت هیچ عنوان نماینده دانش‌آموزان نیستند و مطلب دیگر اینکه آزمون به خودی خود استرس‌زاست و افراد به شکل طبیعی از آن فرار می‌کنند، حتی در کلاس‌های درس هم این را می‌بینید که اکثریت دانش‌آموزان یک کلاس با عقب افتادن امتحانات موافق‌اند. امتحان هرچه حساس‌تر باشد، استرس افراد بیشتر است و کرونا هم این موضوع را مقدار زیادی تشدید می‌کند.

من هم خودم نگران هستم. اما باید مسائل مختلفی را نظر بگیریم، برای مثال تعویق آزمون باعث استرس بیشتر داوطلبان و به هم خوردن برنامه‌ریزی دانش‌آموزان می‌شود و اگر یک سال ورودی به دانشگاه‌ها نداشته باشیم وضعیت علمی کشور با گسست علمی مواجه می‌شود و در سال‌های آینده باعث کاهش رشد علمی کشور می‌شود و همچنین در یک سری رشته‌ها و دانشگاه‌ها که پذیرش براساس نیاز کشور به نیروهای متخصص مثل رشته‌های علوم پزشکی و دانشگاه فرهنگیان کشور با کمبود نیروی متخصص روبه‌رو شود و عدم برگزاری و پذیرش برای سال جاری لزوما با توجه به زیرساخت‌های دانشگاه‌ها به معنی دو برابر شدن ظرفیت پذیرش در سال آینده نخواهد بود و افزایش ممکن است جزئی و در حد ۱۰ درصد باشد که باعث لطمه شدید به داوطلبان سال جاری شود و شانس ورود برای این افراد به شدت کاهش پیدا کند که مصداق ظلم و تضییع حقوق این داوطلبان است.

ما باید راه‌حلی را پیدا می‌کردیم که در آن وضعیت کلان کشور، عدالت آموزشی و… رعایت شود و از سویی مشکلات موجود هم حل شوند. خلاصه باید راهی پیدا کرد که بتوانیم با کرونا هم زندگی کنیم.

و سوال پایانی، با توجه به وضعیت کرونا کیفیت آزمون نسبت به سال‌های قبل فرق می‌کند؟

خیر، کیفیت آزمون تغییر نکرده است و آزمون به همان روند استاندارد همیشگی برگزار می‌شود، البته در بحث کنکور سراسری برخی از مباحث درسی که تدریس نشدند حذف شده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید