ذوالنور: گمانه‌زنی‌ها علت تاخیر در اعلام علت سقوط هواپیما بود

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ ۱۱:۲۰
    کد خبر :672859

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره انتقادهای مطرح شده درباره تاخیر در اعلام دلیل سقوط هواپیمای اوکراین گفت: 4 گمانه در خصوص این حادثه وجود داشت که خطای انسانی توسط پدافند یکی از آنها بود و بلافاصله بعد از احراز یعنی ظرف 48 ساعت اعلام شد.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: برخی در خصوص علت تاخیر در اعلام علت اصلی حادثه هواپیمای اوکراینی عنوان می‌کنند چرا زودتر اعلام نشد که اصابت موشک به این هواپیما باعث سقوط آن بوده است.

ذوالنوری اضافه کرد: به دلیل اینکه 4 گمانه در این خصوص وجود داشت که باید آنها بررسی می‌شدند؛ نمی‌شد بدون حساب و کتاب چیزی را اعلام کنند. قطعیت یکی از این گمانه‌ها باید اتفاق می‌افتاد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اول اینکه موشکی که اصابت کرده مانند موشک‌های بزرگ و سنگین نبوده که هواپیما را ساقط کند بلکه موشک ریزی بوده که اصابت آن حتی برای خود خلبان هم احتمالا مشخص نبوده است؛ بنابراین اینکه واقعا بدانند موشک به هواپیما اصابت کرده یا خیر نیاز به بررسی داشت.

ذوالنوری اضافه کرد: 4 گمانه در خصوص این حادثه وجود داشت که یک گمانه این بود که موشک به هواپیما اصابت شده باشد و دیگر اینکه نقص فنی در هواپیما وجود داشته و موتور آتش گرفته است. گمانه سوم این است که خطای انسانی در کادر پروازی، مهندسین پرواز، چک قبل از پرواز، خلبان و کادر هواپیما اتفاق افتاده باشد و یک گمانه این بود که ممکن است خطای انسانی توسط پدافند اتفاق افتاده باشد که باید اینها بررسی می‌شد.

وی ادامه داد: معمولا بررسی‌ها با توجه به اینکه تیم‌های تخصصی باید تشکیل شود و صحنه دیده شده و اسناد و مدارک و مکالمات چک شود، زمان می‌برد که در کمترین فرصت یعنی ظرف 48 ساعت ستاد کل نیروهای مسلح توانست این برررسی را انجام دهد و طبیعتا یک شور داخلی و هماهنگی‌هایی در درون خودشان و شورای عالی امنیت ملی زمانی را نیاز داشت که این موضوع را بررسی کنند و نتایج و گزارش را استماع کرده و تصمیم‌گیری کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: تاخیر این چنینی به خاطر بررسی‌های لازم بود که اتفاق افتاد به همین منظور باید دید که 41 سال است نیروهای مسلح ما، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همه فداکاری‌های خود آسمان کشور را برای ملت ما امن نگه داشته‌اند و همیشه سینه خود را سپر بلا کرده‌اند و خود را قربانی مردم کرده‌اند، حال یک جایی هم خطا و اشتباهی صورت می‌گیرد.

ذوالنوری افزود: این اشتباه سنگینی است که نباید اتفاق می‌افتاد. مردم عزیز ما هم عزادار شدند و خداوند به خانواده داغدیده صبر و آرامش عطا کند و این غم را بر آنها سبک کند.

وی همچنین یادآور شد: در کشور ما تخلفات و اتفاقات و اشتباهات زیادی صورت گرفته که حتی در جاهایی ممکن است بوی خیانت هم در آن وجود داشته باشد ولی ما ندیدیم کسی بیاید بابت اشتباه خود عذرخواهی کند. اینجا تفاوت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که خود را نمی‌بیند بلکه خود را قربانیان مردم می‌دانند اینجاست که یک فرمانده ارشد همه عمر خود را در دفاع از مردم و در عرصه‌های خون، جهاد و شهادت سپری کرده حتی قصور و تقصیر احتمالی دستگاه‌های دیگر را هم به عهده می‌گیرد و جلوی دوربین هر چه دارد با خدا معامله می‌کند. این روحیه ایثارگری و جهادی که ما در فرماندهان و نیروهای سپاه می‌بینیم قابل تقدیر است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به هر حال اینجا تفاوت انسانهای جهادی و افرادی که با خدا معامله می‌کنند با دستگاه‌های دیگر مشخص می‌شود.

ذوالنوری گفت: قطار سمنان باعث کشته شدن عده‌ای از زائران امام حسین شد اما ما ندیدیم کسی از مردم عذرخواهی کند و بابت کوتاهی‌ها توبیخ شود. حتی وزیر مربوطه نیز در مجلس می‌آید و تبرئه می‌شود اما امروز ما می‌بینیم آنهایی که بغض و کینه سپاه و مدافعان انقلاب را دارند و رهروان خط نفاق هستند که خون مردم از پنجه‌هایشان چکیده امروز علیه تمامیت نظام، ارکان نظام و آنهایی که حافظان نظام هستند عقده گشایی می‌کنند و این حرکت یقینا از مردم ما جدا است و نیاز به پیگیری جدا دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید