رسانه ملی در رأس اعتماد و دیش های ماهواره در رأس خانه مردم / آقای رئیس نظرسنجی شما را باور کنیم یا دیش های پشت بام ها را؟

    کد خبر :764535

اواخر اسفند سال قبل بود که رئیس سازمان صدا و سیما در اظهار نظری عجیب در حضور رئیس جمهور و اعضای هیات دولت باعث تعجب حاضرین شد به طوریکه تا مدت ها سخنان علی عسگری مبنی بر «اداره کردن افکارعمومی توسط صدا و سیما» نقل مجالس و شبکه های اجتماعی بود.

اخیراً موضوع سخنان سکاندار رسانه ملی بار دیگر خوراک رسانه ها شد چرا که وی در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس توضیحاتی در مورد اقبال عمومی به صدا و سیما داده که قابل تأمل است. وی در این دیدار رسانه ملی را مستند به برخی نظر سنجی ها در رأس اعتماد مردم معرفی کرده ولی مستنداتی برای این ادعا ارائه نکرده است.

به گزارش «بازتاب»، رئیس سازمان صداوسیما در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با وی، با تأکید بر اینکه فضای مجازی یکی دیگر از راه‌های دشمن برای هجمه فرهنگی است تصریح کرد: فضای مجازی امروز برای ما هم فرصت و هم تهدید است و باید با قانون‌مند کردن آن مانند همه‌جای دنیا، از فرصت‌های آن بیشتر و بهتر استفاده کنیم و نقش مجلس در این باره و در رأس آن، کمیسیون فرهنگی بسیار مهم است.

علی عسگری با بیان اینکه با وجود همه هجمه های فرهنگی و عملیات روانی دشمنان، صداوسیما در رأس اعتماد مردم قرار دارد، افزود: آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رسانه ملی جایگاه ویژه‌ای میان مردم هم از منظر اعتماد عمومی و هم میزان مراجعه و علاقه‌مندی دارد.

همانطور که اشاره شد در مورد جزئیات و کیفیت این نظرسنجی رئیس رسانه ملی توضیحات بیشتری ارائه نکرده است و احتمالاً اعضای محترم کمیسیون فرهنگی مجلس نیز بنا به هر دلیلی سئوالی در این باره از وی نپرسیده اند.

شرایطی که موجب شده است تا یک خبر خشک و خالی از تصویر و تصور موجود در صدا و سیما نسبت به اقبال مردم به این رسانه در خروجی رسانه های خبری منتشر شود.

با این همه پرهیز نمایندگان مجلس از به چالش کشیدن علی عسگری در رابطه با اطلاعات و آماری که داده است، مانع از آن نمی شود که ما به عنوان یک رسانه از پرسش در این باره و اشاره به برخی واقعیت ها اجتناب کنیم.

چندی پیش هم با همین سبک و سیاق یکی از مجریان شبکه تلویزیونی ضد ایرانی «ایران اینترنشنال» با اشاره به نظرسنجی این شبکه از مخاطبانش به کارشناس میهمان برنامه گفته بود که درصد بالایی از افراد شرکت کننده در نظرسنجی این برنامه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را اصلاح پذیر نمی دانند؛ ادعا و آماری که توسط میهمان برنامه به چالش کشیده شد و او عقیده داشت که چون طرفداران این شبکه طیف فکری خاصی را پوشش می دهند لذا نمی توان نظرات ایشان را مستند و برآمده از نظر عموم مردم دانست.

حالا نیز رئیس صدا و سیما بر همان خط و منوال بر نظرسنجی هایی که احتمالاً طیف فکری محدود و خاصی در آن شرکت داشته اند، صدا و سیما را در رأس اعتماد عمومی و مردم قلمداد می کند.

افراط و تفریطی که دو سوی باورهای اشتباه نسبت به واقعیت های جامعه ایرانی هستند و به نظر ما هر دو البته به میزان متفاوت نادرست هستند.
با این وجود آنچه سخنان ریاست سازمان صدا و سیمای کشورمان را بیش از پیش شایسته نقد می کند آن است که از شخص حقوقی و مسئولی چون ایشان شنیدن چنین اظهاراتی آن هم بدون سند و مدرک پذیرفتنی نیست.

مستند به همین واقعیت می توان از آقای علی عسگری خواهش کرد اگر واقعاً در این باره از یک جامعه آماری استاندارد و فراگیر نظرخواهی شده است، جزئیات این نظرسنجی را در اختیار رسانه ها و افکار عمومی قرار دهند و یا حداقل آن را به تأیید چند کارشناس مرتبط با این حوزه برسانند.

همچنین از وی و همکارانشان که چند سالی است در رأس سازمان عریض و طویل صدا و سیما مطابق میل و علاقه خود این ظرفیت ملی را مدیریت می کنند و ظرفیت های توانمندی چون «عادل فردوسی پور» را مانند یک آب خوردن از این دستگاه ملی کنار می گذارند، باید پرسید اگر واقعاً صدا و سیما اکنون در رأس اعتماد مردمی قرار دارد، پس جریان این همه دیش های ماهواره که روی پشت بام اکثر خانه ها قرار دارد، چیست؟

چگونه می توان پذیرفت مردمی که رسانه ملی را در رأس اعتماد خود می دانند، همچنان با هر ترفندی که ممکن است به سمت خرید دیش ماهواره و دیگر لوازم آن برای دریافت شبکه های خارجی می روند؟

مگر نه این است که در سال های اخیر برخی اخبار و گزارش های صدا و سیما در بزنگاه مشکلات و بحران های اجتماعی و سیاسی دستمایه طنز و خشم مخاطبین می شود و جایگاه رسانه ملی را در نزد مردم سست تر می کند، که برای این ادعا مصادیق فراوانی می توان ذکر کرد.

از این مهم تر مروری بر سبک زندگی و آسیب های فرهنگی و اجتماعی است که در این سال ها و بر خلاف خوانش و آموزش های غالب صدا و سیما در کشور به وجود آمده است. بر اساس همین تفاوت ها نیز می توان از رئیس صدا و سیمای کشورمان پرسید، اگر واقعا رسانه ملی در رأس اعتماد مردم قرار دارد پس چرا روز به روز شاهد این هستیم که سبک زندگی مردم بیشتر به سبک زندگی غربی نزدیک می شود و از سنت و مذهب و آداب و رسوم ایرانی اسلامی فاصله می گیرد؟ رسانه تحت امر شما چگونه در درأس اعتماد مردم قرار دارد ولی قادر به صیانت از ارزش های ایرانی- اسلامی نیست؟

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. Darioush Irani گفت:
    موافقم ۱

    یاد ملانصرالدین افتادم که از دزد خروس پرسید قسم حضرت عباس را باور کنم یا دم خروس را؟

دیدگاهتان را بنویسید