دومین مناظره؛ امروز ساعت ۱۷/ حواشی فرصت کمیته تبلیغات انتخابات به رئیسی

    کد خبر :817305
دومین مناظره؛ امروز ساعت ۱۷

«هشتمین جمهور» عنوان بستۀ خبری-تحلیلی است که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب هشتمین رئیس جمهور، به بازخوانی اخبار انتخابات می‌پردازد.

آخرین اخبار انتخابات و مناظرات را در سی و یکمین شماره از «هشتمین جمهور» بخوانید.

دومین مناظره؛ امروز ساعت ۱۷

دومین مناظره تلویزیونی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری با موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی امروز (سه‌شنبه ۱۸ خرداد) برگزار می‌شود. مدت زمان هر مناظره بیش از سه ساعت خواهد بود. مناظره‌ها زنده از شبکه‌های یک و خبر سیما و رادیو ایران روی آنتن می‌رود.

سومین مناظره تلویزیونی نامزد‌های ریاست جمهوری نیز شنبه ۲۲ خرداد برگزار خواهد شد.

حواشی فرصت کمیته تبلیغات انتخابات به رئیسی

کمیته تبلیغات انتخابات صدا و سیما به دنبال نامه رسمی نماینده آیت الله رئیسی، اعتراض ستاد انتخاباتی وی را وارد دانست و به سید ابراهیم رئیسی ۵ دقیقه فرصت داد که به اتهامات مهرعلیزاده و همتی پاسخ دهد.

عبدالناصر همتی در واکنش به این فرصت در توئیتی نوشت: در جریان مناظره، نامزد‌های پوششی بهمراه نامزد اصلی، ۲۹ بار با بردن اسم بنده به من تهمت زدند. با توجه به اینکه به رقیب اصلی بنده ۵ دقیقه فرصت اضافی داده شد، بنابر محاسبات انجام شده باید ۲۰ دقیقه فرصت اضافی برای پاسخگویی به بنده هم اختصاص یابد.

محسن مهرعلیزاده نیز در توئیتی نوشت: در پی اعطای ‎دوپینگ ۵ دقیقه‌ای آقای رئیسی در صدا و سیما، ایشان را به ‎مناظره بدون حضور کاندیدا‌های پوششی دعوت می‌کنم.

جلیلی: کشور نباید معطل FATF و تحریم‌ها باشد

سعید جلیلی در حاشیه نشست کارگروه‌های دولت سایه اظهارداشت: مهمترین موضوع در عرصه سیاست خارجی که به آن رسیدیم این است که باید تعامل سازنده و گسترده با جهان داشته باشیم. معتقدیم که نباید معطل چند کشور غربی ماند و مسائل داخلی را معطل آن‌ها کرد و در عرصه خارجی و بین المللی فرصت‌های خوبی داریم که این فرصت‌ها باید به خوبی شناسایی شود تا شکوفایی در کشور شکل بگیرد.

وی ادامه داد: بحث ما این است که کشورمان نباید نه معطل FATF و نه معطل تحریم‌ها باشد باید رشد اقتصادی و تعاملات خارجی اقتصادی ما باید با یک رشد چشمگیر شتاب پیدا کند و دولت در اینجا نقش دارد و باید ابتکارات جدیدی داشته باشد. وظیفه دولت این نیست که بنشیند و بگوید که به دلیل این موانع امکان کاری وجود ندارد.

همتی رئیسی را به مناظره دعوت کرد

همتی در واکنش به دعوت جلیلی از وی برای شرکت در مناظره در توئیتی نوشت: آقای جلیلی پیشنهاد مناظره دو نفره داده‌اند. خیلی هم خوب است. همین‌جا از رقیب اصلی خودم، آقای رییسی دعوت می‌کنم در اینستاگرام به‌شکل زنده مناظره کنیم. بعد خدمت آقای جلیلی هستم.

برنامه‌های قاضی‌زاده

زهرا شیخی رئیس ستاد انتخابات امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، گفت: برنامه‌های انتخاباتی آقای قاضی‌زاده به سه محور مهم بانوان، اقتصاد و سلامت تقسیم می‌شود.

تدبیرِ واقعی و امید

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی اظهار کرد: با یک قوه عاقله‌ای که با عقلانیت، تدبیرِ واقعی و امید به اینکه آینده روشنی رقم خواهد خورد، می‌توانیم وضعیت اقتصادی و زندگی مردم را قابل پیش‌بینی کنیم و در این‌صورت اعتماد مردم به نظام افزایش می‌یابد.

زاکانی: تعارض منافع نمی‌گذارد که مسئول، نوکر مردم باشد

علیرضا زاکانی بیان کرد: مدعی ام که آنقدر ظرفیت داخل ایران وجود دارد که اگر عرضه فعال کردن توانمندی‌ها را داشته باشیم نیازمند نیروی کار از خارج کشور هستیم نه اینکه جوان ما بخواهد گردن خم کند. ما در شش ماه اول حداقل ۵۰۰ هزار شغل و در سال بعد ۱.۵ میلیون شغل و از سال بعد دو میلیون شغل می‌توانیم ایجاد می‌کنیم. ما هم اکنون ۲.۵ میلیون نفر داریم که در انتظار شغل هستند و علاوه بر این ۳.۵ میلیون نفر خانم‌های سرپرست خانوار و کارگران فصلی و ساختمانی را هم داریم که اگر همه این افراد را حساب کنیم حجم زیادی از متقاضیان جدید وارد می‌شود.

زاکانی افزود: ما در کشورمان امروز مشکل کار داریم، چون تعارض منافع، فساد و خودباختگی نمی‌گذارد که مسئول، نوکر مردم باشد، اما ما به فضل الهی برای آینده اینگونه مشکلات را نخواهیم داشت.

برنامه‌ی جلیلی برای خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال

سعید جلیلی در شبکه اینترنتی خود اظهار کرد: برای خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی به ویژه درباره پرسپولیس و استقلال برنامه‌ای تهیه شده است. متاسفانه در ایام انتخابات به مسائلی مثل ورزش کمتر پرداخته شده است در حالی که یکی از کارگروه‌هایی که ما به صورت جدی در آن کار کردیم، کارگروه ورزش و تربیت بدنی بود. سعی کردیم با یک نگاه عدالت محور به این مسائل بپردازیم. موضوع استعدادیابی ورزشی از جمله تکیه‌های ما در برنامه ورزش دولت سایه بود. توزیع عادلانه امکانات یکی از جنبه‌های این بخش است.

وی خاطرنشان کرد: درباره خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی به ویژه درباره پرسپولیس و استقلال برنامه‌ای تهیه شده است که کارشناسان ما در کارگروه ورزش آن را از طریق تلویزیون اینترنتی ارائه خواهند داد.

ائتلاف مهرعلیزاده با همتی

محسن مهرعلیزاده گفت: حضور مردم می‌تواند وجهه نظام را بیش از پیش حفظ و تثبیت کند. مردم می‌آیند که سرنوشت خود را به دست فردی بدهند که با انتخاب تیم مناسب بر اساس برنامه مشخص و علمی، خواست مردم، آینده کشور و فرزندان ایران را بسازد.

مهرعلیزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر ائتلاف او با عبدالناصر همتی، اظهار داشت: رایزنی‌ها ادامه دارد و شرایط هفته آینده روشن خواهد شد. من به عنوان یک کاندیدای اصلاح‌طلب حتماً در مسیری پیش خواهم رفت که منافع اصلاحات حفظ شود.

اطلاعیه‌ی وزارت اقتصاد در پی اظهارات نامزد‌های انتخابات

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد در پی اظهارات کاندیدا‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تأمین مالی از محل استقراض از بانک مرکزی خط قرمز دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است. در این ارتباط باید تاکید کرد که به هیچ عنوان استقراض از بانک مرکزی و افزایش قیمت دلار (منتهی به کاهش ارزش پول ملی و تورم)، به عنوان گزینه‌هایی برای تامین منابع بودجه مطرح نبوده و استفاده نشده است.

تحلیل پرویز امینی از مناظره‌ی اول

پرویز امینی با تحلیل مناظره اول و عملکرد ۷ کاندیدای حاضر در آن، اظهار کرد: در انتخابات سه سبد رای داریم. یک سبد ایدئولوژیک و پایدار است. سبد دوم اجتماعی و گفتمانی است که بیشترین آرا در این سبد شکل می‌گیرد. سبد سوم آرا که بر سبد‌های دوم و سوم موثر است نیز سبد آرای سیاست‌ورزانه و محصول عمل سیاسی و اننخاباتی است.

وی افزود: کاندیدا‌هایی در مناظره نتیجه می‌گیرند که از سبد‌های اول و دوم تا حدودی برخوردار باشند. یعنی هم دارای سبد ایدئولوژیک باشند و هم بتوانند یک فضای گفتمانی را نمایندگی کنند. کسانی که سبد اول و دوم را نداشته باشند، هرچقدر هم که خلاقیت عمل سیاسی داشته باشند، تحولی در آرایشان به وجود نخواهد آمد و صعود رای نخواهند کرد.

امینی تصریح کرد: در انتخابات کنونی کسی که بیشترین نمایندگی را از یک فضای گفتمانی می‌کند و توانایی نمایندگی یکی از گفتمان‌های رایج در جامعه را دارد، آقای رئیسی است. سایر کاندیدا‌ها یا فاقد یا اینکه در نقطه ضعیفی نسبت به ایشان در دو سبد یا سطح قرار دارند.

انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود

محمدعلی گندمی، رئیس خانه احزاب خراسان رضوی گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد آقای همتی در حدود یک هفته اخیر با افزایش چشمگیر اقبال مردم مواجه شده است و اگر به همین شکل پیش برود، ممکن است حتی انتخابات به دور دوم نیز کشیده شود.

وی افزود: طبق نظرسنجی‌های انجام‌شده نیز برخی از نامزد‌ها نتوانسته‌اند بیشتر از یک یا دو درصد آرا را به خود جلب کنند و این نامزد‌ها قطعا در نهایت انصراف خواهند داد.

جلیلی در روز اول دولتش چه احکامی صادر خواهد کرد؟

نشست کارگروه‌های دولت سایه با موضوع بررسی فرمان‌های اجرایی روز اول دولت با حضور سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد. در این جلسه دستوراتی که در روز نخست ریاست جمهوری می‌توان صادر کرد مورد بررسی قرار گرفت و از سوی اعضای کارگروه‌های دولت سایه مورد تصویب قرار گرفت به اختصار به شرح زیر است:

_ انتشار کلیه سوابق اعضای هییت مدیره و مدیران کلیه شرکت‌های دولتی در بستر فضای مجازی از جمله سوابق تحصیلی، پژوهشی، اجرایی به همراه مستندات مربوطه.

_ ایجاد سامانه سفر؛ در راستای طرح ارتقای سبد فرهنگی (سفر)، اقدامات لازم جهت ایجاد سامانه رزرو اقامتگاه‌های دستگاه‌های دولتی را ظرف سه ماه انجام داده و گزارش روند اجرای آن را بصورت ماهانه به هیئت دولت ارائه نمایند.

_ تبادل الکترونیکی داده‌های سلامت؛ در راستای استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و ساماندهی خدمات بیمه سلامت بصورت یکپارچه نسبت به تکمیل تبادل الکترونیکی اطلاعات سلامت، تمامی فرآیند‌های نسخه‌نویسی و تبادل اطلاعات و اسناد پزشکی بصورت الکترونیک و بدون نیاز به دفترچه انجام پذیرد.

رضایی: گزینش‌های خاص را کنار خواهیم گذاشت

محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دولت اقدام و تحول؛ دولت شایستگان از مرد و زن، ایرانیان داخل و خارج از کشور، اقوام مختلف، اقلیت‌ها، اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل‌ها و هر انسان شایسته‌ای که بتواند کاری انجام دهد استفاده خواهیم کرد.

رییس ستاد جوانان قاضی زاده هاشمی منصوب شد

زهرا شیخی، رییس ستاد انتخاباتی سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، با صدور حکمی علی کیان را به عنوان رییس ستاد جوانان منصوب کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید