دنده عقب بورسهای جهانی

    کد خبر :745024

عملکرد بازار کار آمریکا کماکان تحت تاثیر پیامدهای کرونا با نوسانات زیادی مواجه است تا جایی که داده های منتشر شده توسط وزارت این کشور نشان می دهد شمار متقاضیان مزایای بیکاری در یک هفته اخیر به ۸۸۴ هزار نفر رسیده که بیشتر از انتظارات قبلی بوده است. تداوم این روند می تواند حفظ نرخ بیکاری در محدوده تک رقمی را دشوار سازد.

اختلافات بین دموکرات ها و جمهوری خواهان بر سر لایحه حمایتی جدید ادامه دارد و نمایندگان جمهوری خواه در مجلس سنا پس از شکست بسته پیشنهادی دولت ترامپ، یک بسته حمایتی جدید ۳۰۰ میلیارد دلاری را پیشنهاد کرده اند که اعتبار در نظر گرفته شده برای آن فاصله بسیار زیادی تا مبلغ سه تریلیون دلار مد نظر دموکرات ها دارد.

به نظر می رسد که شرکت های بزرگ آمریکایی بر خلاف رئیس جمهور این کشور، تمایلی به خروج از بازار چین ندارند. نتایج یک نظرسنجی صورت گرفته توسط اتاق بازرگانی آمریکا نشان می دهد که ۹۲.۱ درصد شرکت های آمریکایی برنامه ای برای خروج از بازار چین ندارند و تنها ۵.۱ درصد شرکت هایی که بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در سال درآمد دارند گفته اند احتمال خروج از بازار چین را زیر نظر دارند. هم چنین تنها ۴.۳ درصد این شرکت ها گفته اند که خط تولید خود در چین را به جای دیگری منتقل خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، مناقشات تجاری بین چین و آمریکا بار دیگر شدت گرفته است تا جایی که رئیس جمهور آمریکا بار دیگر از احتمال قطع مناسبات تجاری با چین خبر داده است. مایک پمپئو- وزیر خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی تحریک آمیز مرکز فرهنگی چین موسوم به ” کنفسیوس” را ترویج گری ایدئولوژی کمونیستی حکومت چین خوانده است. آمریکا هم چنین ویزای حدود ۱۰۰۰ نفر از اتباع چینی (دانشجویی و فرصت مطالعاتی) را به بهانه ارتباط آن ها با ارتش چین ابطال کرد که این اقدام توسط وزارت خارجه چین محکوم شد.

پیش از این وزارت خارجه آمریکا تصمیم گرفته بود حضور شهروندان این کشور در رویدادهای فرهنگی و علمی که توسط سفارت چین و یا کنسولگری ها در این کشور برگزار می شوند را محدود کند. هم چنین برخی از منابع خبری از احتمال تحریم بزرگ ترین سازنده تراشه چین توسط آمریکا خبر داده اند.

خبر بد برای اقتصاد آمریکا این است که شاخص خوش بینی به اقتصاد در ماه سپتامبر به ۴۵ واحد رسیده که این رقم ۱.۸ واحد کمتر از رقم ثبت شده برای ماه قبل بوده است. این برای ششمین ماه متوالی است که این شاخص در روند نزولی حرکت می کند و به نپر می رسد که با توجه به تداوم شرایط کرونایی، بسیاری از فعالان اقتصادی خوش بینی خود را نسبت به ماه های آینده از دست داده اند به ویژه اینکه آمریکا اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در جهان محسوب می شود. انتظار می رود در صورتی که کماکان در دستیابی به واکسن کرونا موفقیتی حاصل نشود، سرمایه های بیشتری روانه دارایی های امن نظیر طلا شود و قیمت این دارایی ها را بیش از پیش افزایش دهد. اکنون قیمت مسکن نیز در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا به رکوردهای جدیدی دست یافته است.

تاکنون بیش از ۲۸ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۵۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۹۱۱ هزار و ۴۲۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۹۵ هزار و ۹۲۴ نفر، برزیل با ۱۲۸ هزار و ۸۵۷ نفر، هند با ۷۶ هزار و ۳۰۴ نفر، مکزیک با ۶۹ هزار و ۹۵ نفر و انگلیس با ۴۱ هزار و ۶۰۸ نفر بوده است.

دیوید کاستین- تحلیل گر بازار بانک گلدمن ساکس گفت: تحلیل تکنیکال نمادهای اصلی بازار نشان می دهد وضعیت امیدوارکننده است و در روزهای اخیر شاهد بهبود محیط کلان اقتصادی نیز بوده ایم. اگر در زمینه واکسن مقابله با کرونا به دستاوردهای قابل اتکای جدیدی برسیم آن وقت شاهد یک دوره طولانی و باثبات در صعود شاخص ها خواهیم بود اما حتی بدون آن هم انتظار داریم شاخص ها در سطح بالاتری از جایی که ماه قبل در آن قرار داشتند، بایستند.

بورس آمریکا

در وال استریت، همه شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۲۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۷ هزار و ۵۹۶.۳۶ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۷۳ درصد ریزش تا سطح ۳۳۴۰.۰۶ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۶۹ درصد عقب نشینی در سطح ۱۰ هزار و ۹۵۲.۸۶ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

از سوی دیگر مذاکرات اتحادیه اروپا و انگلیس بر سر رسیدن به توافق بر سر آینده روابط به بن بست خورده است. منابع خبری انگلیسی گزارش داده اند نخست وزیر این کشور که تا پیش از این مدعی اشتیاق کشورش برای دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا شده بود در اقدامی عجیب به دنبال تعیین ضرب العجل برای دستیابی به توافق بر سر آینده روابط با اتحادیه اروپا است. طبق اعلام فایننشیال تایمز، دولت انگلیس در نظر دارد در صورت نرسیدن به توافق تا ماه اکتبر، خاتمه مذاکرات را اعلام کند که این به معنای حاکم شدن مقررات سازمان تجارت جهانی در روابط طرفین خواهد بود.

میشل بارنیه- مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برگزیت با نگران کننده خواندن این گزارشات گفته است شرایط دشواری پیش روی آینده مذاکرات قرار دارد چرا که بریتانیایی ها هم می خواهند بیشترین امتیاز را بگیرند و هم کمترین امتیاز را بدهند. پیش از وی نیز وزرای خارجه آلمان و فرانسه از انگلیس به دلیل مواضع خود در مذاکرات انتقاد کرده بودند.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۱۶ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۰۰۳.۳۲ واحد بسته شد. شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۲۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۲۰۸.۸۹ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با عقب گرد ۰.۳۸ درصدی در سطح ۵۰۲۳.۹۳ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۳۱ درصد پایین رفت و به ۶۹۹۹.۲۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۸۸ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۲۳۵.۴۷ واحدی بالا رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ ۰.۶۴ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۳۱۳.۵۴ واحد بسته شد. در چین شاخص “شانگهای کامپوزیت” ریزش ۰.۰۶ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۵۸۱.۹۱ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۰.۵۱ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۹۰۸.۸۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن صعودی بود.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” با ۱.۳۷ درصد ریزش به ۳۷.۱۱ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش ۱.۲۸ درصدی به ازای ۳۹.۸۶ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افت ۰.۳ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۹۴۳.۰۱ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۰.۲۹ درصدی به ازای ۲۷.۰۱ دلار مبادله شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید