دلار ریزش کرد

    کد خبر :782974

شاخص دلار در آستانه عقب نشینی از کانال ۹۱ واحد قرار گرفت.

در راستای تلاش چین برای کاهش وابستگی دلار و همچنین به حداقل رساندن آسیب ها از تحریم های احتمالی آمریکا بر روی مراودات مالی و بانکی این کشور با جهان، سوییفت و بانک مرکزی چین موافقت نامه ای را به امضا رساندند که در آن قرار است دو طرف با یکدیگر در راستای افزایش استفاده از سطح یوان در جهان همکاری کرده و زمینه را برای ورود یوان دیجیتال به نظام مالی مهیا کنند. شماری از کشورها در ماه های اخیر به تلاش خود برای کاهش وابستگی به دلار شدت بخشیده اند که این مساله تقاضا برای دلار را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش ایسنا، دلار به طور متوسط حدود هفت درصد ارزش خود را مقابل سبد ارزهای مهم جهانی از دست داد اما انتظار می رود روزهای بهتری در انتظار دلار باشد چرا که چشم انداز اقتصادی آمریکا رو به بهبود است و تیم جدید مدیریت وزارت خزانه داری نیز مخالف تضعیف دلار محسوب می شود. بانک مرکزی آمریکا احتمالا نرخ بهره را در نزدیکی صفر درصد حفظ خواهد کرد اما زمزمه هایی از امکان رسیدن نرخ بهره به سطح منفی در انگلیس به گوش می رسد. بانک مرکزی انگلیس پیش بینی کرده است رشد سه ماهه نخست امسال اقتصاد این کشور منفی چهار درصد باشد و روند احیای اقتصاد تا پایان سال به طول بیانجامد.

ماریو دراگی- رییس سابق بانک مرکزی اروپا احتمالا نخست وزیر جدید ایتالیا خواهد بود. انتصاب یک فرد با سابقه بانکی در کشوری که یکی از حادترین بحران های بدهی را در قاره سبز دارد می تواند تا حدی باعث آرامش خیال بیشتر معامله گران از آینده سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو شود. دراگی در بحران مالی سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ اروپا که ابتدا از کشورهای غربینظیر اسپانیا و پرتغال شروع شد و سپس به سراسر اروپا سرایت کرد نقشی کلیدی ایفا کرد و از وی به عنوان چهره ای توانمند در مدیریت بحران بدهی که جدی ترین مشکل اقتصاد ایتالیا نیز هست یاد می شود.

انگلیس به کانون اصلی جهش کرونا در جهان تبدیل شده و گونه جدید دارای مقاومت بیشتری نسبت به گونه های قبلی است. تلفات روزانه ناشی از ابتلا به کووید در بسیاری از کشورهای اروپایی بالا باقی مانده و کشورهای اروپایی باید مجددا منتظر کاهش رشد اقتصادی و طولانی تر شدن مدت زمان لازم برای بازگشت به شرایط پیش از آغاز همه گیری باشند. برخی از مقامات بهداشتی اروپایی هشدار داده اند که هدف واکسیناسیون ۷۰ درصدی شهروندان اتحادیه اروپا با روند فعلی تا سال ۲۰۲۲ طول خواهد کشید.

دفتر کنترل بودجه کنترل آمریکا در ارزیابی خود از وضعیت اقتصادی این کشور پیش بینی کرده رشد اقتصادی امسال بزرگ ترین اقتصاد جهان به ۴.۶ درصد برسد که اگرچه دو درصد کمتر از برآورد قبلی است اما نسبت به رشد سال قبل ۸.۱ درصد بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر وضعیت اقتصادی اروپا کماکان ناامید کننده باقی مانده و تا پایان دسامبر ۲۰۲۰ نرخ بیکاری در منطقه یورو با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۷.۵ درصد رسید اما این نرخ در سطح اتحادیه اروپا بدون تغییر نسبت به ماه قبل در سطح ۸.۴ درصد باقی ماند. این نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو منطقه یورو در سه ماه اخیر بوده است.

وزارت ارتباطات و امور داخلی ژاپن اعلام کرد: نرخ بیکاری در این کشور تا پایان ماه دسامبر بدون تغییر نسبت به ماه قبل به ۲.۹ درصد رسیده است. این کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور از ژوئیه ۲۰۲۰ تاکنون بوده است. با در نظر گرفتن فاکتورهای فصلی شمار بیکاران ژاپنی در حال حاضر حدود دو میلیون و ۴۰۰۰ نفر برآورد می شود که ۶۰۰۰ نفر بیشتر از شمار بیکاران ثبت شده در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بوده است.

وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی هنوز فاصله زیادی تا سطح مطلوب دارد و رشد اقتصادی بسیاری از آن ها در محدوده صفر درصدی یا منفی قرار دارد. اقتصاد آلمان سال ۲۰۲۰ را با رشد منفی پنج درصدی به پایان رساند که اگرچه بهتر از عملکرد سال ۲۰۰۹ با رشد منفی ۵.۷ درصد است اما یکی از بدترین عملکردهای اقتصاد این کشور در تاریخ معاصر محسوب می شود. پیتر آلتمایر- وزیر اقتصاد آلمان با دشوار خواندن شرایط کنونی گفته است انتظار ندارد تا پیش از سال ۲۰۲۲ اقتصاد آلمان به شرایط قبل از بحران کرونا بازگردد. در سه ماهه چهارم سال قبل نیز رشد اقتصادی آلمان تنها ۰.۱ درصد بوده است.

مرکز آمار فرانسه در گزارشی اعلام کرد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰، متوسط رشد اقتصادی این کشور منفی ۱.۳ درصد اندازه‌گیری شده است که ۰.۲ درصد کمتر از نرخ پیش‌بینی شده قبلی و ۱۹.۸ درصد کمتر از رشد اقتصادی ثبت شده این کشور در سه ماهه قبلی بوده است. بر مبنای سالانه نیز متوسط رشد اقتصادی فرانسه در دوازده ماه منتهی به دسامبر منفی ۸.۳ درصد اندازه گیری شده است.

برخلاف برخی انتظارات، چین و آمریکا در دوره بایدن هم دست کم در ابتدای مسیر روابط کم تنشی را تجربه نکرده اند و اختلافات دو طرف تا حد زیادی پا بر جا مانده است. چوی تیانکای- سفیر چین در آمریکا در نخستین اظهار نظر مقامات ارشد چینی در خصوص رابطه با آمریکا گفته است چین همواره به دنبال همزیستی مسالمت آمیز با آمریکا است و واشنگتن نباید از خط قرمزها عبور کند. تیانکای با بیان اینکه آمریکا دارای سو برداشت از مناسبات با چین است افزود: این یک برداشت غلط است که برخی مقامات آمریکایی چین را رقیب استراتژیک خود می دانند.

تاکنون بیش از ۱۰۵ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۹۹۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۳۰۳ هزار و ۵۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۴۶۹ هزار و ۶۴ نفر، برزیل با ۲۲۹ هزار و ۹۷ نفر، مکزیک با ۱۶۲ هزار و ۹۲۲ نفر، هند با ۱۵۴ هزار و ۹۵۶ نفر و انگلیس با ۱۱۱ هزار و ۲۶۴ نفر بوده است.

شدت گرفتن سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکوردهای جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز بیستم ژانویه با ثبت از ۱۷ هزار و ۳۷۴ فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط روز بیست و نهم دسامبر با ثبت از ۱۴ هزار و ۱۱۷ فوتی بود، شکست.

کیت جوکیس- استراتژیست ارزی بانک سوسیت ژنرال گفت: به زبان ساده از نظر معامله گران ارزش فعلی دلار بیش از حدی است که باید باشد و برای همین فکر می کنم روزهای بد دلار ادامه دارد. بازارها به آن چه در حوزه سیاست گذاری پولی رخ می دهد واکنش نشان می دهند و با وضعیت فعلی فشار زیادی روی دلار است. در مقایسه با ماه های ابتدایی سال جذابیت دلار برای بسیاری از معامله گران کاهش پیدا کرده است.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۰۳۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۱ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۴۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۷۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۶۶ درصد بالا رفت و با ورود به کانال ۱.۲۰ به ۱.۲۰۴ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۰۵.۳۸۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۰۴ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۶۶ یوان چین اعلام شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید