دفاع ۳ عضو مجلس خبرگان از مواضع روحانی در سازمان ملل

  • سیاسی
  • شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ ۱۷:۱۳
    کد خبر :617210

حسن روحانی چهارم مهر ماه امسال برای هفتمین بار به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی و مواضع جمهوری اسلامی ایران را برای تمام کشورهای دنیا تشریح کرد. این سخنرانی دو محور مهم داشت؛ یکی «عدم مذاکره تحت شرایط تحریم» و دیگری «پیشنهاد ائتلاف صلح هرمز» بود.

در این راستا، با سه تن از اعضای مجلس خبرگان رهبری گفت و گو کرده ایم.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در این خصوص اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران میراث امام و خون شهیدان است. مفاد و محتوای این جمهوری و این سرمایه های با عظمت امروز در سطح منطقه ای و جهانی آثار خودش را نشان داده و می دهد. نمونه های آن را در رابطه با یمن، حشد الشعبی، حزب الله لبنان و سرکوب داعش در منطقه شاهد هستیم. اقتدار جمهوری اسلامی را در پهپاد آمریکایی، کشتی انگلیسی و حوادث دیگر هم می بینیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این نماد عزت، اقتدار، مقاومت و پیروزی است. اگر آمریکایی ها و کشورهای اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان تصور می کنند با بازی هایی که به صورت های مختلف انجام می دهند می توانند جمهوری اسلامی ایران را از آرمان های خودش منصرف کنند، این آرزوها را باید به گور ببرند. جمهوری اسلامی امروز درختی تنومند، با شکوه و با عظمت است و ملت ما پای آرمان ها، امام، شهدا و رهبری با قدرت ایستاده است.

وی تأکید کرد: سخنرانی رئیس جمهور اسلامی ایران در این راستا باید تجزیه و تحلیل شود. اگر آنها انتظار دارند که با زور ما را پای میز مذاکره بنشانند، انتظار صددرصد غلطی است. اگر سه کشور اروپایی خیال می کنند همزمان بیانیه بدهند و با رئیس جمهور ایران دیدار کنند و جمهوری اسلامی ایران حالت انفعال به خودش می گیرد هم تصور غلطی است. موضع جمهوری اسلامی ایران موضع حقی است که رئیس جمهور ما و مقام معظم رهبری در بیانات گوناگون خودشان ابراز داشته اند.

آیت الله دری نجف آبادی ادامه داد: دنیا باید جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسد و با جمهوری اسلامی عادلانه و بر اساس برادری رفتار کند. خیال نکنند قرن 18 و 19 است و انگلیسی ها و دزدان دریایی همه کاره دنیا هستند. قرن 21 قرن بیداری ملت ها است و الگوی مقاومت، عزت، اقتدار و سربلندی جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه «صلح هرمز» مسأله بسیار به جایی است، گفت: معنای «صلح هرمز» این می شود که آمریکایی ها، انگلیسی ها و دیگران در منطقه دخالت نکنند. آنها چه کاره هستند که از چندین کیلومتر آن طرف تر دنیا، به خاطر منافع خودشان، به خاطر اینکه گاو شیرده داشته باشند و اسلحه های خود را به فروش برسانند، برادرکشی در مسلمانان راه بیاندازند؟ فروش اسلحه در برابر نفت بزرگترین خیانتی است که آمریکایی ها و غربی ها به کشورهای منطقه و دنیای اسلام می کنند. بنابر این دنیای اسلام باید در برابر این غارتگری، تجاوزکاری، زورگویی و سلطه اجانب با قاطعیت بایستد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اگر آل سعود، اماراتی ها و بعضی اذنابشان بپذیرند که با برادری، صفا و اخوت در خصوص مسائل منطقه تصمیم گیری های حکیمانه داشته باشیم، و منافع ملت ها برای آنها اصل باشد، قطعا ما می توانیم راهبردهایی پیدا کنیم و قدم های مثبتی در جهت وحدت، تفاهم، همدلی و حل مسائل منطقه از جمله یمن، بحرین و مسائل دیگر برداریم. قطعا این یک وظیفه شرعی و تکلیف تاریخی و اخلاقی است. به نفع خودشان، منطقه و دنیای اسلام است.

آیت الله محمدی ری شهری نیز در خصوص سخنرانی رئیس جمهور روحانی اظهار داشت: ایشان در خصوص عدم مذاکره تحت تحریم رهنمودهای رهبری را منعکس کردند و هیچ چیزی کم نگذاشتند. پیشنهاد «صلح هرمز» هم پیشنهاد بسیار خوبی است. یعنی اگر کشورهای منطقه خودشان همت کنند، جلوی توطئه های دشمنان، به خصوص آمریکا، گرفته می شود.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری نیز در این خصوص گفت: موضع جمهوری اسلامی بارها از طریق مسئولین نظام مقدس مطرح شده است. یعنی هم از زبان رهبر معظم انقلاب و هم از زبان ریاست جمهوری و دیگر مسئولین نظام مطرح شده است. مذاکره ای که آمریکایی ها به دنبال آن هستند، آن هم تحت شرایط تحریم، در حقیقت یک نوع تسلیم شدن در برابر دشمن است.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه مذاکره عزتمندانه را همه قبول دارند، افزود: آمریکا و اروپایی هایی که بدعهدی کردند و آمریکا از برجام خارج شد و اروپایی ها به تعهد یازده گانه خود عمل نکردند، هیچ راه و زمینه ای برای مذاکره مجدد باقی نگذاشته است. آنچه که ریاست جمهوری در سازمان ملل مطرح کردند این بود که اول تحریم ها را بردارید، بعد ما برای مذاکره آمادگی داریم. آنها ما را متهم می کنند که دنبال سلاح هسته ای هستید. پاسخ ایشان این است که اگر ما دنبال سلاح هسته ای بودیم برجام را امضا نمی کردیم و به فتوای رهبری استناد کرده اند که این مسأله را ممنوع کرده است.

وی تأکید کرد: تحریم هایی که دشمنان علیه ملت ما آغاز کرده اند زمینه ای شده برای اینکه جلوی هرگونه مذاکره را ببندد و رئیس جمهور ما در سازمان ملل با سربلندی به این نکته اشاره کردند که ما مردمی اهل صلح هستیم. به خصوص با توجه به ائتلافی که آنجا مطرح کردند، با حضور همسایگان در کنار هم راهی برای ورود بیگانگان از جمله آمریکا نیست. بنابر این اولا ما با وجود تحریم ها مذاکره نخواهیم کرد و «نه» بزرگ به مذاکره خواهیم گفت. دوم اینکه ما برای صلح آمادگی داریم و از همسایگان می خواهیم که در کنار این صلح قرار بگیرند تا نیازی به بیگانگان نداشته باشیم.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: من معتقدم اگر همسایگان واقع بینانه به این موضوع بپردازند راه برای یک زندگی مسالمت آمیز در کنار هم و هم افزایی همسایگان کاملا فراهم می شود. آمریکایی که در دورترین نقطه دنیا نسبت به این منطقه است چه حقی دارد که با نیرو و امکانات وارد منطقه می شود؟! ما همسایگان را بهتر می شناسیم و به مشکلات یکدیگر آگاه هستیم. اگر ما کنار هم قرار بگیریم، هیچ نیازی نیست که برای حفظ امنیت خودمان پول بدهیم. بهترین راه برای حفظ امنیت در کنار هم زندگی کردن است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید