درویش محمود مداح درگذشت

    کد خبر :825590
درویش محمود مداح درگذشت

درویش محمود مداح نخستین حاملِ زنده میراث ناملموس آیین سنتی نقالی، پرده‌خوانی و روضه‌خوانی استان اصفهان بر اثر بیماری قلبی درگذشت.

محمدحسن طالبیان ـ معاون میراث فرهنگی کشور ـ با تایید درگذشت این استاد پرده‌خوانی، گفت: استاد درویش محمود مداح و برادرشان استاد درویش علی از نخستین حاملان زنده میراث ناملموس فرهنگی استان اصفهان بودند که در اسفندماه ۱۳۹۶ همزمان با ثبت ملی هنر پرده‌خوانی و روضه‌خوانی در شهر تاریخی وزوان از توابع شهرستان شاهین‌شهر و میمه در فهرست آثار ناملموس، فهرست حاملان زنده میراث ناملموس مزین به ثبت نام آن‌ها شد.

او افزود: شادروان استاد درویش محمود مداح و برادرشان با تلمذ در مکتب پدر و اجداد خویش، همچون درویش خدابخش، درویش حسینعلی و درویش یدالله، عمر پربار خود را با بیانی رسا و آهنگین در حفاظت و صیانت از هنر نقالی و روایت پرده‌خوانی واقعه‌های مذهبی بویژه واقعه عاشورا گذراندند.

طالبیان در پیامی تسلیت درویش محمود مداح را تسلیت گفت و یادآور شد: حاملان میراث‌فرهنگی ناملموس، هنرمندان و دارندگان زنده دانش‌های سنتی و میراث‌فرهنگی و معنوی هستند و حفاظت و صیانت از این گنجینه‌های زنده بشری، گامی برای ماندگاری فرهنگ و دانش سنتی آن‌هایی است که در مسیر پرپیچ و خم تاریخ این سرزمین کهن در انتقال آن از نسلی به نسل بعد کوشیده‌اند.

به گزارش ایسنا، گنجینه‌های کهنسالی که با تجارب به ارث برده از پیشینیان و افزودن اندوخته‌های خود هنر، فرهنگ و دانش‌های سنتی را با خود حمل می‌کنند، در حقیقت حاملان میراث ناملموس و میراث زنده بشری‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید