داستان تکراری نسبت کشاورز و باغدار با دلال؛

تا کی باید شاهد بریدن گوش کشاورز و باغدار توسط دلالان باشیم؟ / باغدار خوانساری: ده سال پیش آلوهایم را 1500 تومان می خریدند، حالا 800 تومان!

    کد خبر :744292

از جمله مسائل و مشکلات متداولی که کشاورزان و باغداران کشورمان در طول سالیان گذشته با آن دست و پنجه نرم کرده اند و هنوز برای رهایی از آن تدبیری اندیشیده نشده است، می توان به نسبت ناعادلانه آنها با دلالان بازار اشاره کرد؛ حقیقتی تلخ که رنج و سختی مضاعف تولید را از آن تولیدکننده می کند و سود سرشارش را به جیب دلالان می ریزد.

به گزارش «بازتاب»، خرید غیر منطقی و بعضاً با قیمتی ارزان تر از هزینه کشت، داشت و برداشت محصول کشاورزان و باغداران در همه سال های گذشته وجود داشته و گلایه های فراوانی نیز در همین رابطه از سوی تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و باغی بیان شده است، اما از قرار معلوم عزمی برای حل ریشه ای این مشکل بزرگ در مسئولان وجود ندارد و رویه نامبارک موجود همچنان باید ادامه داشته باشد.

رویه ای که موجب شده یک کشاورز و یا باغدار ایرانی پس از ماه ها تلاش و زحمت بی وقفه برای تولید محصول و نیز هزینه های سنگینی که برای تهیه آب و کود و بذر می کند، در انتهای کار و زمان فروش محصول نقره داغ شود و محصولش را با قیمتی به مراتب ارزانتر از آنچه که برای او می تواند سود حداقلی داشته باشد، به فروش برساند.

حالا اگر این محصول فروخته شده با قیمتی ارزانتر از هزینه های تولید با همین نرخ و یا کمی گرانتر به دست مصرف کننده برسد، باز جای شکرش باقیست که حداقل مصرف کنندگان نهایی در این بین متضرر نشده و توانسته اند با قیمت های پایین، مصرف کننده محصولات کشاورزی و باغی باشند، اما مشکل بزرگ تر اینجاست که می دانیم حد فاصل میان تولیدکننده و مصرف کننده دلالانی هستند که پس از خرید محصول با قیمت های بسیار ارزان، آن را با قیمت هایی به مراتب گرانتر به دست مصرف کننده نهایی می رسانند.

اگرچه موارد مبتلا به این مشکل در جامعه و در نقاط مختلف کشور وجود دارد، اما شنیدن گلایه های یکی از باغداران اهل شهرستان خوانسار استان اصفهان در سال جاری هم علی رغم تورم فزاینده موجود با چنین مشکلی رو به رو است، شاید خالی از لطف نباشد؛ باغداری که مدعی است مسئولان استانی و شهرستانی نسبت به او و امثال او هیچ دغدغه ای ندارند و اساساً برای سامان بخشیدن به بازار میوه و تره بار استان اصفهان و شهرستان خوانسار حرکت سازنده و مثبتی نکرده اند.

ذبیح الله اورعی- یکی از باغداران شهرستان خوانسار در همین رابطه به خبرنگار «بازتاب»، گفت: سالیان درازی است که من در شهرستانمان باغداری می کنم. خاطرم هست که حدوداً ده سال پیش قیمت فروش آلو از روی درخت برای من چیزی حدود 1500 تومان برای هر کیلو آورده داشت که سود مناسبی را برایم به همراه داشت. آنهم با قیمت ها و نرخ تورمی که آن زمان در کشور بود، اما حالا و در سال جاری علی رغم کیفیت خوب محصول، دلالان به ما اعلام می کنند که بیش از قیمت 800 تومان برای هر کیلو آلو، امکان خرید از ما ندارند.

وی افزود: این درحالی است محاسبات ما نشان می دهد اگر هر کیلو آلو از روی درخت زیر 2000 هزار تومان به فروش برسد، نه تنها هیچ سودی برای امرار معاش سالیانه نخواهیم داشت، بلکه قادر نخواهیم بود، هزینه های آبیاری، کود، نیروی کار، سم پاشی و… را نیز برگردانیم.

این باغدار خوانساری در ادامه صحبت هایش افزود: ما این مشکل را به جهاد کشاورزی شهرستان و نیز فرمانداری منعکس کرده ایم، اما حقیقتاً اراده و تدبیری از سوی مسئولان برای حل این مشکل دیده نمی شود و اساساً آنها دغدغه ای در این زمینه ندارند!

اورعی اضافه کرد: خرید آلو به قیمت هر کیلو 800 تومان از ما در حالی است که می دانیم قیمت این محصول در بازار تهران و اصفهان تا قیمت 9 الی 21 هزار تومان بالا رفته است.

تصویر قیمت متوسط انواع آلو در یک فروشگاه اینترنتی

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از همشهریان بنده تنها محل معاششان محصولات باغی آنهاست و هر سال در هنگام برداشت محصول با چنین اوضاعی رو به رو می شویم. بنابراین از مسئولان مربوطه خواهشمندم در صورت امکان در مورد مشکلی که مطرح شد، به کمک ما بیایند و اجازه ندهند دلالان بازار بیش از این خون ما را در شیشه کنند.

آنچه در این گزارش مورد اشاره قرار گرفت، حکایتی است تلخ اما تکراری از مشکل بزرگی که همه سال و زمان برداشت محصول گریبان کشاورزان و باغداران ایرانی را می گیرد و علی رغم اینکه مسئولان می توانند با هوشمندی و تدابیری ویژه از بروز آن جلوگیری کنند، اما چنین نمی کنند؛ مشکلی که محدود به یک شهرستان و یا استان نیست و می دانیم دامنه جغرافیایی آن بسیار فراتر از موردی است که به آن اشاره شد.

شاید بتوان حدس زد منافع کلانی که دلالان در این میان به دست می آورند، مانع بزرگی است که اجازه حل اساسی مشکل را نمی دهد و شاید هم مسئولان در رده های مختلف از اقدام عاجل و اساسی در این حوزه عاجز هستند، اما هر چه که هست حاصلش برای کشاورز و باغدار ایرانی چیزی جز رنج و سختی مضاعف و خسارتی جبران ناپذیر نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید