داروی ضدانگلی ایورمکتین را برای درمان کرونا مصرف نکنید

    کد خبر :840236
داروی ضدانگلی ایورمکتین را برای درمان کرونا مصرف نکنید

مرکز کنترل‌ و پیشگیری بیماری‌های آمریکا(CDC) در یک توصیه بهداشتی جدید بر استفاده نکردن از داروی ضدانگلی ایورمکتین برای درمان یا پیشگیری کووید-۱۹ تاکید کرد.

ایورمکتین که برای درمان بیماری‌های انگلی در انسان‌ها و حیوانات به طور شایعی به کار می‌رود، در آمریکا در فروشگاه‌های دامپزشکی در دسترس است و اخیرا درخواست برای خرید آن در این کشور به شدت افزایش یافته است.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ایورمکتین را برای درمان چند بیماری انگلی از جمله «کوری رودخانه‌ای» (ناشی از یک کرم انگلی)، استرونژیلوئیدیازیس روده‌ای، شپش سر و روزاسه (آکنه دوران بزرگسالی) در انسان‌ها تایید کرده است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها می‌گوید این داروهنگامی با نسخه برای این بیماری‌ها تجویز شود، «عموما بی‌خطر است و به خوبی تحمل می‌شود». اما «موسسه ملی بهداشت آمریکا» می‌گوید «شواهد کافی» برای توصیه این دارو برای پیشگیری و درمان کرونا وجود ندارد و سازمان غذا و داروی آمریکا نیز این دارو برای چنین کاربردی تایید نکرده است.

با توجه به اینکه ایورمکتین دامی نیز در آمریکا در دسترس است، سازمان غذا و داروی آمریکا قبلا در ماه مارس (فروردین) به مردم هشدار داده بود که هرگز ایورمکتین دامی را که ایورمکتین تاییدشده برای مصرف انسانی بسیار متفاوت است، مصرف نکنند.

یک بررسی CDC نشان داد میزان خرده‌فروشی ایورمکتین در داروخانه‌ها پس از پاندمی کرونا نسبت به پیش از آن ۲۴ برابر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، همچنین با افزایش مصرف این داروی ضد انگلی گزارش‌ها درباره عوارض جانبی آن هم افزایش یافته است. بسیاری از این موارد مربوط به افرادی است که فراورده‌های ایورمکتین را بدون نسخه از جمله داروهای ساخته‌شده برای حیوانات بزرگ مانند اسب و گاو را مصرف کرده‌اند. با توجه به دوز بالای داروی موجود در این فرمولاسیون‌ها خطر «اورودوز» (مصرف دوز بیش از حد سمی دارو) به وجود می‌آید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید