جدیدترین اخبار
19 شهریور 1400 ساعت 10:45 پزشکی و سلامت کد خبر :843780
برای چاپ کلیک کنید

خوراکی‌های مفید برای مبتلایان فشار خون

خوراکی‌های مفید برای مبتلایان فشار خون

عارضه فشار خون بالا بیماری کشنده خاموشی است که سلامت قلب، کلیه‌ها و مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

طی سه دهه گذشته موارد ابتلا به عارضه فشار خون بالا در جهان حدود دو برابر افزایش داشته و این آمار بیشتر خواهد شد. عوامل مختلفی می‌تواند به بالا رفتن فشارخون منجر شود که سن، جنسیت، وراثت، چاقی، سبک زندگی بدون تحرک یا کم تحرک و مهمتر از همه فاکتورهای غذایی از جمله آنهاست.

فشارخون بالای بدون علائم نیز می‌تواند به عروق خونی و اندام‌هایی مانند مغز، قلب، چشم و کلیه آسیب برساند. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در آمریکا، در حقیقت این عارضه وارد شدن فشارِ خون به جداره رگ هاست. عروق، خون را از قلب به دیگر قسمت‌‌‌های بدن منتقل می‌کند و فشار خون بالا به این معنی است که فشار مضاعفی به شریان‌ها و اندام‌‌‌های بدن وارد می‌شود.

به گزارش ایسنا، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌‌‌های قلبی و کلیوی، تنظیم و کنترل فشار خون بسیار مهم است. یکی از روشهای انجام این کار اصلاح رژیم غذایی و مصرف خوراکی هایی است که بر فشار خون تاثیر مثبت دارند.

متخصصین برای کنترل عارضه فشار خون بالا مصرف برخی خوراکی‌ها را توصیه می‌کنند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مرکبات:

انواع مختلفی از مرکبات وجود دارد که گریپ فروت، پرتقال و لیمو از جمله آنهاست. این میوه‌ها نه تنها سرشار از انواع ویتامین، آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی هستند، بلکه میزان فشار خون را نیز کاهش می‌دهند. همچنین میزان کالری موجود در مرکبات پایین فاقد سدیم است.

تخمه کدو، دانه چیا و کتان:

این دانه‌‌‌های شگفت انگیز حاوی مواد مغذی مانند منیزیم، پتاسیم و اسید آمینه هستند که به کنترل فشار خون کمک می‌کند.

لوبیا و عدس:

این مواد غذایی منبع غنی از فیبر، منیزیم و پتاسیم به حساب می‌آیند. در بررسی‌های متعددی بر تاثیرات مثبت مصرف لوبیا و عدس در کاهش میزان فشار خون تاکید شده است.

اسفناج و کلم بروکلی:

این دسته از سبزیجات نقش مهمی‌در کاهش بیماری‌های مختلف متابولیک دارند چرا که سرشار از آنتی اکسیدانها، پتاسیم، کلسیم و منیزیم هستند و برای افراد مبتلا به فشار خون بالا گزینه غذایی مناسبی به حساب می‌آیند.

به گزارش ایسنا، جدا از اصلاح رژیم غذایی لازم است برای حفظ سلامتی و تناسب اندام انجام فعالیت‌‌‌های بدنی مانند پیاده روی و یوگا نیز در برنامه روزانه گنجانده شود.

روی خط خبر

  • امیرعبداللهیان جانشین رئیس جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور شد
  • تمدید ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد
  • غفاری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت شد
  • تبادل نظر پوتین و جانسون پیرامون توافق هسته ای ایران
  • سد زاینده‌رود 13 درصد آب دارد
  • شناسایی ۴۲ هزار و ۵۰۰ بازی قمار آنلاین در مهرماه
  • واکنش قوه قضائیه به صدور حکم 10 ماه زندان و شلاق برای سرقت 3 بسته بادام هندی
  • اعلام زمان و نحوه بازگشایی مدارس در مقاطع تحصیلی مختلف
  • وضعیت سبد سهام عدالت در سوم آبان ماه
  • تهدید عراق به شکایت از ایران در دادگاه لاهه
  • واکسن پاستوکووک مجاز برای تزریق در سنین ۳ تا ۱۸ سال
  • خودروهایی که در گمرک در حال رسوب است
  • راه اندازی کسب و کار اینترنتی با میزبان فا
  • ارسال یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا به ایران از سوی کره جنوبی
  • توضیح میرکاظمی‌درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۱۴۰۱
  • درخواست رئیسی از دستگاه‌های اجرایی برای اصلاح الگوی مصرف
  • قتل فجیع راننده تاکسی اینترنتی برای سرقت خودرو
  • جیمز مایکل تایلر در سن ۵۹ سالگی درگذشت
  • نحوه استعلام گواهینامه رانندگی
  • انتشار هویت جاسوسان موساد در ترکیه
  • اضافه خدمت انضباطی از آئین انضباطی سربازان وظیفه حذف شده است
  • صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد اقتصادی آسیا را کاهش داد
  • قیمت خودرو در بازار آزاد؛ سوم آبان۱۴۰۰
  • انفجار مهیب، انبار مهمات کردهای سوریه را نابود کرد
  • استاندار تهران: فعلا تصمیمی‌برای حذف محدودیت شبانه نداریم
  • نخستین پرواز مستقیم از خاک عربستان به اسرائیل
  • مزایده بزرگ سازمان املاک و اموال ستاد
  • تصادف مرگبار در محور گرمسار به تهران
  • مشکلات جدید برای ترخیص کامیون‌های وارداتی
  • نرخ رسمی‌۲۱ ارز افزایش یافت ؛ ۳ آبان ۱۴۰۰
  • 11 مهر