خودرومحوری مترادف با توسعه زدگی!

    کد خبر :622853

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: خودرومحوری در فضاهای شهری، لزوما نه به معنای توسعه یافتگی بلکه مترادف با توسعه زدگی است.

روز 14 مهر هر سال مصادف با روز تهران نام گرفته است و چند سالی است مدیریت شهری این روز را به شناساندن تهران و یادآوری خاطرات این شهر می‌گذراند.

 

امسال روز تهران به پیشنهاد احمد مسجد جامعهی به هفته تهران گسترش پیدا کرد و مقرر شد تا از روز 11 مهر لغایت 18 مهر به عنوان هفته تهران گرامی داشته شود.

 

بخش‌های مختلف شهرداری تهران و همچنین معاونتها و مناطق شهرداری برای گرامیداشت این هفته برنامه‌های متعددی در نظر گرفته و اجرا کردند.

 

یکی از روزهای این هفته به عنوان روز پیاده راه‌ها و گذرگاه‌های شهر تهران نام‌گذاری شده و از این رو صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به مناسبت این روز در پیامی نوشت: امسال با گسترش ویژه برنامه های مربوط به گرامیداشت روز تهران به هفته تهران، یک روز نیز به روز پیاده راه ها و گذرگاه های پایتخت اختصاص یافته است.

 

برای شهری که در طول توسعه 200 ساله خود، بخش قابل توجهی از فضاهای عمومی را در اختیار معابر سواره رو گذاشته، روز نکوداشت پیاده راه ها و گذرگاه ها فرصتی مغتنم برای یادآوری دوباره این نکته است که خودرومحوری در فضاهای شهری، لزوما نه به معنای توسعه یافتگی بلکه مترادف با توسعه زدگی است!

 

این دوره از گرامیداشت روز تهران به شعار بازشناسی هویت این شهر مزین شده است. در تمام کلانشهرهایی که پروژه های احداث بزرگراه های طبقاتی، پل های بتنی و معابر عریض سواره رو، عابران پیاده را مهجور ساخته، بسیاری از عناصر تاریخی و فرهنگی هویت زا نیز قربانی همین توسعه خودرومحور شده است.

 

تهران که روزگاری در سفرنامه های جهانگردان خارجی با مسیرهای هموار، نهرهای روان و چنارهای سر به فلک کشیده شناخته می شد، حالا پس از تحقق چشم اندازهای چند سند توسعه هنوز از پیاده راه هایی مناسب برخوردار نیست؛ معابری که کودکان، سالخوردگان و شهروندان کم توان جسمی نیز بتوانند همانند دیگر شهروندان جامعه از مواهب آن برخوردار شوند.

 

امروزه بهره مندی از چنین پیاده راه هایی نه تنها یکی از اصلی ترین خواسته های شهروندان از مدیریت شهری بلکه بخشی از همان هویت گمشده ای است که روزگاری تهران را در آیینه نگاه دیگران به شهری چشم نواز تبدیل می کرد و حالا نیز باید پس از یک دوره فترت، بازیافته شود.

 

معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، اگرچه از لزوم اجرای پروژه های عظیم عمرانی غافل نبوده است اما ضرورت های توسعه قلمرو عمومی شهر از طریق حذف کارگاه های عمرانی غیرضروری، بهسازی معابر سواره و البته بهبود وضعیت پیاده راه ها را مقدم می داند.

 

به گزارش  فارس،چه اینکه نگاهی به پروژه های به ثمر نشسته طی ماه های گذشته نیز موید همین نقطه نظر است؛ دیدگاهی که باور دارد ارتقای کیفیت زندگی در شهر تهران در کنار اجرای پروژه های کلان عمرانی، با نگاهی عمیق و جدی به نگاهداشت شهر، بهبود کیفی و توسعه معابر پیاده و استانداردسازی خدمات ارائه شده به شهروندان عزیز تهرانی حاصل خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید