خواص بالنگو در طب سنتی و طرز تهیه شربت تخم بالنگو

    کد خبر :837724
خواص بالنگو در طب سنتی و طرز تهیه شربت تخم بالنگو

شربت تخم بالنگو خواص درمانی زیادی دارد و می‌تواند برای بهبود عملکرد قلب شما بسیار مفید و مؤثر باشد. در این مطلب علاوه بر خواص این گیاه با طرز تهیه شربت تخم بالنگو نیز آشنا می‌شوید.

گیاه دارویی بالنگو گیاهی است که به فارسی و در کتب طب سنتی «بالنگو» نام برده می‌شود. این گیاه ازخانواده نعنا بوده، گیاهی است یکساله، کوتاه به ارتفاع حدود یک وجب و برگ‌های آن‌ متقابل، بوی آن شبیه برگ ریحان و بدون دندانه است. گل‌های بالنگو به رنگ آبی‌ و به ندرت‌ مایل به زرد و سفید است. میوه گیاه بالنگو گرد و پهن بوده، رنگ‌ آن قهوه‌ای است و تخم‌های بالنگو، از تخم ریحان بلندتر هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، دو گونه از بالنگو در ایران به طور خودرو می‌روید. یک گونه بالنگوی شهری و گونه دوم بالنگوی شیرازی که هر دو گونه در دامنه‌های البرز در شمال و غرب ایران همچنین در کرمان، بلوچستان، اصفهان و شیراز یافت می‌شوند. تخم بالنگو از هر دو گونه را که در آب بخیسانند مایع چسبناک کدر بی‌مزه‌ای حاصل می‌شود که خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد.

مواد لازم

تخم بالنگو: ۱ قاشق چای‌خوری
آب خنک: ۱ لیوان
گلاب: به میزان دلخواه
شکر یا عسل: به میزان دلخواه

طرز تهیه

اول تخم بالنگو و آب را خوب هم زده و نیم‌ساعت صبر کنید تا تخم‌ها خوب لعاب بدهند سپس کمی شکر یا عسل اضافه کرده و خوب هم بزنید.‌
افزودن قدری گلاب طعم شربت را دوچندان دل‌پذیرتر می‌کند.

خواص شربت تخم بالنگو

تخم بالنگو مقوی قلب است و باعث کاهش تپش قلب و احساس سبکی در قفسه سینه می‌شود، همچنین در کاهش احساس ترس هم مفید است و می‌توان آن را برای مبتلایان به ورم روده (کولیت) به‌عنوان یک کمک دارو تجویز کرد.

این شربت تأثیر زیادی در درمان ورم روده دارد به‌خصوص اگر میزان گلاب آن بیشتر باشد. اگر کسی مداومت به خوردن این شربت در صبح به صورت ناشتا کند سیستم ایمنی بدنش بسیار تقویت می‌شود، البته می‌توان برای تأثیر بیشتر، یک قاشق غذاخوری خاکشیر هم به آن اضافه کرد.

طبع تخم بالنگو گرم و مرطوب است.

افراد و اطفالی که به طور دائم به نزله (ترشحات پشت حلق) و زکام (سرماخوردگی) دچار می‌شوند، اگر یک سال به طور مداوم به جای آب، شربت تخم بالنگو بخورند، دیگر سرما نمی‌خورند زیرا تخم بالنگو مقوی معده، قلب و مغز است و اخلاط سوخته را دفع می‌کند، به همین دلیل قوه مُدبره را تقویت کرده در نتیجه مقاومت بدن افراد را در مقابل سرماخوردگی افزایش می‌دهد.

خواص تخم بالنگو از منظر طب سنتی

۱- طبع آن گرم و مرطوب است.
۲- تخم بالنگو خنک‌کننده، مسکن و آرام‌بخش درد است.
۳- برای نفخ و یبوست از آن می‌توان استفاده کرد.
۴- مقوی قلب است.
۵- برای دل‌پیچه و شکم روش از آن می‌توان استفاده کرد.
۶- برای درمان سرفه‌های خشک تخم بالنگو، تخم ریحان، بالنگ، قدومه از هرکدام ۱۰ گرم را مخلوط نموده سپس یک قاشق مرباخوری در یک لیوان آب کمی جوشانده با نبات یا عسل میل شود.
۷- برای درمان اسهال‌های دموی ۲۰ گرم بالنگو را در ۵۰۰ سی‌سی آب جوشانده سپس دم‌کرده صاف کرده میل شود.
۸- برای درمان غش و جنون و جرب خشک و تر بلغم و سودا می‌توان از جوشانده تخم بالنگو به صورت شربت استفاده کرد یک قاشق مرباخوری با یک لیوان آب جوشانده با نبات شیرین کرده میل شود.
۹- برای درمان آسم، بالنگو، تاج‌ریزی، خارخاسک، گل بنفشه، تاج‌خروس از هرکدام ۵ گرم و شکر تغار نرم ساییده ۲۰ گرم را در آب حل نموده آهسته به چند نوبت میل شود.

مضرات بالنگو

در مورد گیاه دارویی بالنگو تاکنون عوارض خاصی گزارش نشده است، اما همانند سایر گیاهان دارویی باید از زیاده‌روی در مصرف آن خودداری و در زمان مصرف داروهای خاص یا هنگام بارداری و شیردهی با نظر پزشک مصرف شود.

منابع: تبیان، دلگرم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید