خبر مهم روحانی از توافق در مذاکرات وین

    کد خبر :811731

رئیس‌جمهور گفت: علی رغم تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمن علیه کشورمان، ما از پا نیفتادیم و توانستیم به پیروزی‌های بسیار زیادی برسیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز(پنج شنبه) در آیین بهره‌برداری از طرح‌های وزارت نفت، گفت: یکی از مسائل مهم برای ما تحرک و پیشرفت زیاد در صنعت پتروشیمی است، به گونه‌ای که پتروشیمی ما در این هشت سال تقریبا به دو برابر رسیده است.

وی بیان کرد: نکته مهمی که وزیر نفت به آن اشاره کرد، این بود که اگر ترامپ، تحریم و جنایت علیه ایران نبود و اگر گذاشته بودند دولت دوازدهم در ادامه مسیر دولت یازدهم حرکت کند، آنچه مردم شاهد هستند، دو برابر می شد و این مسئله بسیار مهمی است.

رئیس‌ جمهور تصریح کرد: در عین حال مهم است که ما از پا نیفتادیم، روحیه خود را از دست ندادیم و در جنگ اقتصادی توانستیم به پیروزی های بسیار زیادی برسیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و تسنیم بخوانید؛

* ما با قدرت برنامه‌ها را در جنگ اقتصادی ادامه دایم و به قولی که در آغاز سال ۹۹ به مردم دادیم و وزارت نفت اعلام کرد ۱۷ طرح پتروشیمی را افتتاح می‌کنیم، امروز به این ۱۷ طرح رسیدیم و این در تاریخ صنعت پتروشیمی کشور بی‌نطیر است.

* { با اشاره به افتتاح بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون پروژه } این حائز اهمیت است که در شرایط کرونا به این نقطه رسیدیم، کسی فکر نمی‌کرد و نمی‌دانست که چه باری بر دوش دولت است. دولت در سخت‌ترین شریط یک ساله گذشته با رهبری رهبر معظم انقلاب و با حمایت و حضور و صبوری مردم الحمدالله به این اهداف رسیدیم و این پنج‌شنبه‌ها تو دهنی به آمریکا زدیم و به آنها نشان داد که ملت ایران مقاوم است و مثل سرو مقاوم مسیر خود را ادامه می‌دهد.اقلیتی نمی پذیرند که گفتمان کشور رشد و توسعه باشد

* خوشحالم که امروز در کشور همه اتفاق‌نظر کردند که ایران باید به سمت توسعه برود و تولید را رونق دهد.

* همه یکپارچه هستند که باید اقتصاد را به حرکت درآوریم. شاید برخی بگویند خب این معلوم است! نه من به خاطر این تجربه‌ای که در ۴۲ سال دارم می‌گویم که اختلاف بود که اصل بر چیست و استراتژی اصلی باید بر چه باشد؟ اینکه رهبری در طول این سالها بر تولید و رونق تولید، مانع زدایی‌ها را مطرح می‌کنند معنایش این است که آن گفتمان اصلی در کشور ما رشد و توسعه است. البته اقلیت کوچکی هنوز هم این را نپذیرفته باشند اما ملت این را پذیرفته‌اند.

* ملت ایران در طول ۴۲ سال از همه سیاسون و احزاب جلوتر بودند و آنچه ملت فهمیدند بهتر بوده است.حتی در گفتمان و نحوه تعامل با دنیا و حتی در نحوه تعامل با کشورهای منطقه ملت بهتر می‌فهمند.

*توافق اصلی انجام شده است؛ غربی‌ها قبول دارند که تحریم های اصلی را بر خواهند داشت؛ رفع تحریم نفت، پتروشیمی، کشتیرانی و بیمه؛ بانک مرکزی را قبول کرده اند

*الان فقط روی موارد جزئی بحث می‌کنیم

* دیروز بیست و نهم اردیبهشت سالگرد انتخابات سال ۹۶ بود گفت: نه آن‌هایی که آن روز انتخاب کردند و نه نامزدهای آن روز، هیچ کس نمی‌دانست چه بار سنگینی بر دوش دولت دوازدهم خواهد بود.

* کسی فکر نمی‌کرد در این چهارسال وارد بزرگترین جنگ اقتصادی تاریخ ایران شویم و وارد یک پاندمی بشویم که در طول قرن بی‌سابقه بوده است.

* افتتاح‌های هر هفته به دنیا نشان داد ملت ایران همانند یک سرو بلندقامت مقاوم است و مسیر خودش را ادامه می‌دهد و تحریم نمی‌تواند مانع آن‌ها برای پیشرفت شود، گفت: در یکسال گذشته ۱۷ پتروشیمی افتتاح کرده‌ایم.

*کسی اگر دقیق گوش نکرده باشد و یکدفعه به او بگوییم ۱۷ پتروشیمی در یکسال اخیر افتتاح شده است می‌گوید شوخی می‌کنید، مگر ممکن است در چنین شرایطی ۱۷ پتروشیمی به بهره‌برداری رسیده باشد؟

* از اول دولت یازدهم تا امروز تقریباً‌ ظرفیت پتروشیمی را داریم به دو برابر می‌رسانیم.

* {با اشاره به مذاکرات وین گفت} همه طرف‌های مذاکره قبول کرده‌اند که تمام تحریم‌های اصلی نفت، پتروشیمی، کشتیرانی، بیمه، بانک مرکزی و چه و چه را بردارند.

* گام اصلی را برداشته‌ایم و بحث بر روی جزئیات است. توافق اصلی انجام شده است. مواردی هست که بحث می‌کنیم که به توافق نهایی برسیم.

* ذهنم مشغول بود که آیا می‌توانیم؟ دو تا بیل می‌خواستیم یکی به کمر کرونا و دیگری را به هم کمر تحریم بزنیم و این دو تا بیل را پیدا کردیم و به کمر هر دو زدیم.

* کمر کرونا شکسته است و با همین واکسن‌هایی که وارد می شود و واکسن داخلی هم ساخته می‌شود، تا پایان دولت اطمینان نسبی از کرونا خواهیم داشت، البته باید پروتکل‌ها همچنان رعایت کنیم و کمر کرونا و تحریم را تا پایان دولت می‌شکنیم و این افتخاری برای ملت ایران است.

* رشد و توسعه بدون جذب سرمایه، شرکت های دانش بنیان و اراده دولت و همه ارکان نظام برای تعامل سازنده با دنیا امکانپذیر نیست. همه باید در کنار هم باشیم تا کشور در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد.

* وزارت نفت یکی از وزارتخانه های بسیار پیشتاز از ابتدای دولت در زمینه توسعه بوده است. ما امروز در بنزین، گازوئیل و گاز خودکفا و صادر کننده هستیم در حالی که قبل از دولت یازدهم، این محصولات را از خارج از کشور واردمی کردیم و در فصل سرما نمی‌توانستیم روی پای خودمان بایستیم.

* اگر پتروشیمی نبود، شاید در این سه سال و نیم جنگ اقتصادی ما به زحمت می افتادیم، افزود: ۳۴ درصد صادرات غیرنفتی ما متعلق به بخش پتروشیمی است. به این معنا که پتروشیمی، فولاد و صادرات غیر نفتی جای نفت را گرفتند.

*علت اینکه ترامپ، بولتن و پمپئو شکست خوردند و ما دنیا را به حیرت واداشتیم این بود که ملت ایران با همه توان به صحنه آمدند، از جنگ نترسیدند و با دشمنان مقابله کردند.

*{ با اشاره به موانع دشمن برای برای صادرات نفت کشور} ما سریعاً به جای صادرات نفت، صادرات غیرنفتی را جایگزین کردیم.

* در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم در مقایسه با دولت قبل، ۱۳۰ میلیارد دلار به صادرات غیرنفتی ما اضافه شده است. تقریبا ۵۹ درصد افزایش صادرات غیرنفتی در این سالها داشته ایم و افتخار ماست.

*با صادرات غیرنفتی تلاش و حرکتی که بخش های مختلف داشته اند، امروز ما به مرحله ای رسیده ایم که هر پنجشنبه و با وجود تحریم و کرونا، افتتاح های بسیار عظیمی را انجام می دهیم.

* ۲۹ هزار میلیارد تومان امروز فقط افتتاح کردیم و نشان می دهد که ما مسیر درستی را انتخاب کرده ایم.

* این اتفاقات باعث شد که طرف های مقابل به وین بیایند و اینکه امروز می بینید در وین با ما مذاکره می کنند و قبول دارند که تمام تحریم های اصلی را بردارند، به دلیل توانمندی های کشورمان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید