حمایت رئیس مجلس از یک لیست خاص در انتخابات شورای شهر/ چرا چشم قالیباف هنوز به مدیریت شهر تهران است؟

    کد خبر :819655

یک روز مانده به آغاز رأی گیری در انتخابات 1400، تصویری با امضای محمد باقر قالیباف- رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که حکایت از حمایت از لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب داشت؛ لیستی که برخی به آن انتقادات جدی دارند و آن را برآمده از روندهای استاندارد نمی دانند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست-  با اینکه بسیاری از منتقدان بر این باور هستند که لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات شورای شهر تهران، لیست فراگیر و جامعی نیست و برای بستن آن رابطه ها بر ضابطه ها پیشی گرفته است، اما به هر صورت رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی صلاح را بر آن دانسته است که از این لیست حمایت کند.

این در حالی است که جدا از اختلاف نظرهای شدید در میان نیروهای انقلاب پیرامون جامعیت لیست مورد اشاره، همچنین باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که آقای قالیباف اکنون در مقام رئیس مجلس شورای اسلامی قرار دارد و بتبع ایشان حق ندارند بین جریان های سیاسی مختلف و نگاه های مختلف در این باره تفاوت قائل شده و جانبداری گروه خاصی شوند.

این را از آنجایی مورد تأکید قرار می دهیم که می دانیم اساساً مجلس شورای اسلامی در انتخابات شوراهای شهر و روستا جایگاه نظارتی دارد و بر روندهای تأیید و رد صلاحیت ها نیز به صورت مستقیم اثر گذار است.

با این وجود حالا مشاهده می کنیم که رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی بر خلاف همه رویه های موجود این بار سنت شکنی کرده و در یک اقدام عجیب از یک لیست خاص حمایت کرده است.

حمایتی که با واکنش بسیاری از منتقدان در دو طیف بزرگ سیاسی کشور رو به رو شده است و آنها بر این باور هستند که چنین اتفاقی ضمن اینکه در نوع خود بی نظیر است، همچنین ظن جانبداری آقای قالیباف را در این انتخابات تقویت می کند.

پرسش های فراوانی در پی این رویداد مطرح شده است.

یکی از مهم ترین پرسش ها این است که وقتی رئیس مجلس اینچنین علنی و علی رغم جایگاه حقوقی کنونی اقدام به حمایت از لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب کرده است، ایشان در خفا و روندهای پنهانی به چه میزان در چیدن این لیست نقش داشته است؟

سئوال مهمی که وقتی به تعداد زیادی از نام های در لیست دقت کنیم و به سابقه آنها برگردیم می بینیم که چندان هم بیراه نیست، چرا که بسیاری از آنها نه از بدنه کلان نیروهای انقلاب بلکه از بدنه مدیران و همکاران سابق آقای قالیباف در شهرداری تهران انتخاب شده اند.

صرف نظر از این سئوال، سئوال دیگر آن است که چرا رئیس مجلس شورای اسلامی علی رغم حضور در جایگاه موثر، ملی و کلانی چون ریاست مجلس همچنان چشم به شورای شهر و به صورت کلی مدیریت شهری تهران دوخته است؟

پرسشی که شاید پاسخ آن را بتوان در محدودیت های وی در مقام کنونی و آزادی های او در مدیریت کلان شهر تهران جست و جو کرد.

مقام مسئولی که در روزگار نچندان دور شهردار کلان شهر تهران با چندین هزار میلیارد تومان بودجه اختصاصی و نقد بود و حالا در ردیف بسیاری از جوانان کم سابقه نمایندگی مردم را در مجلس بر عهده گرفته و چندان اختیار و آزادی عملی ندارد.

چه بسا بر اساس همین محدودیت ها او هنوز چشم به خیابان بهشت دارد و علاقمند است در آینده نزدیک از خیابان بهارستان رهسپار خیابان بهشت شود.

باید منتظر ماند و دید این سنت شکنی ها و رویه های عجیب و غریب در پیش گرفته شده در آینده به چه شکل ادامه می یابد و فرجام رئیس کنونی مجلس را چگونه رقم خواهد زد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید