در کشور قرقیزستان انجام شد

حضور هیئت بانوان ایرانی در دومین مجمع زنان سازمان همکاری شانگهای

    کد خبر :553289

دومین مجمع زنان سازمان همکاری شانگهای در بیشکک قرقیزستان با حضور هیتی از مدیران زن دستگاه های اجرایی کشور برگزار شد.

دومین مجمع زنان سازمان همکاری شانگهای در بیشکک قرقیزستان برگزار شد. محور اصلی برنامه‌ها در این مجمع گسترش همکاری‌های منطقه‌ای با تمرکز بر توسعه اقتصادی و نو آوری دوران دیجیتال و نقش آن در ایجاد فرصت‌های برابر بود.

سوسن باستانی معاون بررسی‌های راهبردی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و رئیس هیئت اعزامی در این اجلاس طی سخنانی در خصوص مشارکت زنان به ارائه گزارشی از اقدامات معاونت در زمینه فعالیت‌های کارآفرینی و اقتصادی بانوان ایرانی پرداخت.

موضوع توانمند افزایی اقتصادی زنان سرپرست خانوار و پروژه «کسب و کار من» که به آموزش دختران جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی برای ایجاد کسب و کار اختصاص دارد از جمله تجربیات موفقی بود که باستانی به آنها اشاره کرد.

صفیه شهریاری عضو هیئت مدیره انجمن سلامت ایران و نماینده سازمان‌های مردم نهاد ایران نیز در این اجلاس با موضوع «سرمایه گذاری در بهداشت و آموزش، فرصت‌هایی برای همکاری‌های منطقه‌ای» سخنرانی و در دو مبحث جداگانه موفقیت‌های بخش سلامت در ایران و فعالیت‌های انجمن سلامت خانواده ایران در زمینه دسترسی زنان و دختران به خدمات بهداشتی را مطرح کرد.

گسترش مراقبت‌های بهداشتی اولیه در سراسر کشور، بهبود ارائه خدمات بهداشت باروری به صورت کمی و کیفی، حمایت مقام معظم رهبری و مراجع تقلید از موضوعات سلامتی و قوانین مرتبط با آن، بهبود در شاخص‌های اقتصادی سلامت، بیمه همگانی و افزایش سطح سواد زنان ایرانی از جمله موارد مطرح شده توسط شهریاری بود. ضمن اینکه در بخش چالش‌ها نیز اثرات تحریم‌های اقتصادی بر سلامت مردم ایران و کاهش دسترسی به دارو و محدودیت ارتباط سازمان‌های مردم نهاد با سازمان‌های بین‌المللی به دلیل تحریم‌ها مورد اشاره قرار گرفت.

زهرا کیا سالاری مشاور امور زنان و خانواده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دیگر اعضای هیئت اعزامی به مجمع نیز در سخنرانی خود با اشاره به نقش زنان در توسعه فناوری به ارائه آماری در خصوص وضعیت آموزش زنان در ایران پرداخت.

به گزارش مهر، وی همچنین بررسی پتانسیل همکاری‌های بین‌المللی در زمینه آی سی تی و تکنولوژی، تبادل ایده‌ها و تجارب بین‌المللی و محلی در زمینه آی سی تی و مسائل زنان و نیز فراهم کردن شرایط مناسب برای اشتغال زنان و حمایت از کار آفرینی آنان در زمینه آی سی تی را از جمله اهدافی دانست که کشورمان در پی دستیابی به آنهاست.

در حاشیه این اجلاس که توسط سازمان همکاری شانگهای برگزار شد، هیئت ایرانی همچنین ملاقات‌هایی با رئیس کنگره زنان قرقیزستان و نمایندگان سازمان ملل در آن کشور انجام داد.

سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد. علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۱۲ و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید