جیمزوب تصاویری بی نظیر از مشتری ثبت کرد

    کد خبر :934771
جیمزوب تصاویری بی نظیر از مشتری ثبت کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب با دوربین نزدیک به فروسرخ خود تصاویری را از سیاره مشتری ثبت کرده که حاوی جزئیات فوق‌العاده‌ای است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصاویری از سیاره مشتری منتشر کرده که با هر آن‌چه تاکنون از این سیاره دیده بودیم، فرق می‌کند. این تصاویر شفق‌های درخشانی را در قطب‌های شمال و جنوب این کره گازی، طوفان‌های بزرگی را در داخل خود سیاره و اقمار پرشمار آن را پیرامونش نشان می‌دهند.

دوربین نزدیک به فروسرخ (NIRCam) جیمز وب 27 ژوئیه این تصاویر را ثبت کرد تا مشتری را از دید تازه‌ای به ما نشان دهد. «ایمکه دی پاتر»، استاد دانشگاه کالیفرنیا، برکلی که رهبر مشاهدات اخیر از مشتری بوده، می‌گوید: «صادقانه بگویم، واقعا انتظار نداشتیم که چنین تصویری به دست آید. ما هرگز مشتری را این طوری ندیده بودیم. بسیار شگفت‌انگیز است.»

فضاپیمای جونو (Juno) در گذشته تصاویر مختلفی را از بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی منتشر کرده بود، اما جزئیاتی که در تصاویر تلسکوپ جیمز وب به اشتراک گذاشته شده، بی‌نظیر است. دلیل این اتفاق توانایی مشاهده نور فروسرخ است که توسط چشم انسان دیده نمی‌شود اما می‌تواند از میان گاز و غبار عبور کند. تصویری که در حال حاضر می‌بینید در واقع به طول موج‌های قابل دیدن تبدیل شده تا ما بتوانیم آن را ببینیم.

جیمزوب تصاویری بی نظیر از مشتری ثبت کرد

سیاره مشتری شفق‌های درخشانی دارد

دی پاتر می‌گوید: «اگرچه بسیاری از ویژگی‌ها را قبلا روی مشتری دیده بودیم،اما طول موج‌های فروسرخ تلسکوپ فضایی جیمز وب چشم‌انداز جدیدی را در اختیار ما قرار داده‌اند.» سیاره مشتری یا هرمز درخشان‌ترین شفق‌های قطبی را در منظومه شمسی دارد و این تصاویر هم به خوبی انتشار هیدروژن یونیزه‌شده در قطب‌های شمال و جنوب این سیاره را نشان می‌دهند.

یکی از شاخصه‌های برجسته مشتری طوفانی به نام «نقطه قرمز بزرگ» است که از صدها سال پیش در این سیاره وجود داشته. ناسا می‌گوید این طوفان در تصاویر حاضر به شکل یک نقطه سفید درآمده چون مقدار زیادی از نور خورشید را بازتاب می‌دهد.

جیمز وب همچنین سامانه حلقه‌ای تاریک هرمز را نمایان کرده که میلیون‌ها بار کم‌فروغ‌تر از خود این سیاره و قمرهایش است. در عین حال، نقاط درخشان کوچکی که در پس‌زمینه وجود دارد، کهکشان‌های دوردست هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید