جدول محل استقرار اتوبوس های واکسیناسیون در تهران

    کد خبر :852997
جدول محل استقرار اتوبوس های واکسیناسیون در تهران

دومین مرحله از اجرای پویش «تهران دوباره جان می‌گیرد» با هدف واکسیناسیون اقشار کم‌برخوردار از امروز آغاز می‌شود.

با افزایش واکسیناسیون علیه کرونا که به کاهش موارد مرگ‌ومیر انجامید و همینطور تأکید مسئولان بهداشتی بر تداوم واکسن‌زدن، شهرداری تهران هم امکانات خود را در اختیار این کار قرار داد.

به گزارش همشهری، در فاز دوم پویش «تهران دوباره جان می‌گیرد» از ظرفیت‌ اتوبوس‌ها، ایستگاه‌های مترو، مساجد و مراکز ثابت و ون برای واکسیناسیون استفاده خواهد شد تا جمعیت زیر پوشش بیشتر شود. بخشی از این جمعیت، کسانی هستند که به‌صورت معمول واکسن دریافت نکرده‌اند. قرار است ۲۲ اتوبوس در ۲۲ منطقه شهرداری تهران با عنوان «اتوبوس‌های زندگی» در ساعت‌های مشخص، کار واکسیناسیون اقشار کم‌برخوردار و نیازمند را انجام دهند. این اتوبوس‌ها دارای تجهیزات پزشکی و ارتباطی و برچسب‌های مشخص در بدنه هستند. سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این‌باره می‌گوید: «دومین فاز واکسیناسیون افراد آسیب‌دیده اجتماعی از امروز (پنجشنبه) آغاز می‌شود و به‌مدت ۲۲ روز ادامه خواهد داشت.» علی نصیری با بیان این که در فاز نخست پویش، واکسیناسیون ۱۲ هزار نفر هدفگذاری شده بود، اما امروز بیش از ۲۰ هزار نفر واکسینه شده‌اند، گفت: «براساس بررسی‌ها و توصیه شهردار تهران ۶ مرکز از ۲۸ مرکزی که در حال فعالیت بود، تعطیل شد و تعداد این مراکز به ۲۲ مرکز رسید. درواقع هم‌اکنون ۱۰ ون، ۱۰مرکز ثابت و ۲مرکز خودرویی واکسیناسیون در حال فعالیت هستند.»

سخنگوی ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران با بیان اینکه اقدام شهرداری تهران در واکسیناسیون با استفاده از ون‌ها بسیار موفقیت‌آمیز بود، گفت: «بر این اساس مقرر شد در فاز دوم، علاوه بر اینکه این ون‌ها دوز اول یا دوم واکسیناسیون افراد آسیب‌دیده را انجام می‌دهند به سایر شهروندان هم از طریق سامانه ۱۳۷ خدمت‌رسانی ‌کنند. درواقع امکان درخواست واکسیناسیون کرونا در منزل برای اقشار خاص، توان‌یابان، سالمندان، ایثارگران و… ‌. در مرکز تماس (میز خدمت) سرشماره ۱۳۷ با قابلیت پشتیبانی ۲۴ ساعته فراهم شده است. در ون‌ها کادر پرستاری هم برای بررسی اینکه آیا افراد متقاضی، واقعا نیاز به خدمات در منزل دارند یا خیر، حضور دارند.» جانشین شهردار تهران در ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری، از به‌کارگیری ظرفیت اتوبوسرانی در این پویش خبر داد و گفت: «قرار است ۲۲ اتوبوس در ۲۲منطقه شهرداری به‌عنوان اتوبوس‌های زندگی در ساعت‌های مشخص، کار واکسیناسیون را انجام دهند. این اتوبوس‌ها دارای تجهیزات پزشکی و ارتباطی و برچسب‌های مشخص در بدنه هستند و تحت پویش تهران دوباره جان می‌گیرد، فعالیت خواهند کرد. در این برنامه همچنین به ظرفیت ایستگاه‌های متروی خدمت‌رسان در امر واکسیناسیون هم اضافه می‌شود و تعدادشان به ۲۲ ایستگاه می‌رسد.» به‌گفته او، قرار است در فاز دوم، از ظرفیت ۲۲۰ مسجد پرجمعیت و شاخص در ۲۲ منطقه تهران برای واکسیناسیون استفاده شود و درواقع ون‌های واکسیناسیون هر روز در یک مسجد مستقر ‌شوند.

واکسیناسیون کودکان کار ۶ تا ۱۸سال

برخی گروه‌های اجتماعی و کسانی که به سبب شغل خود یا فقر شدید کمتر احتمال دارد به مراکز رسمی واکسیناسیون مراجعه کنند، همچنان در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند. با افزایش خرید و واردات واکسن به ایران موضوع واکسن زدن به این اشخاص نیز مطرح شده است؛ زیرا واکسیناسیون زمانی می‌تواند مؤثر باشد که شامل همه شهروندان شود.

نصیری درباره بازه سنی واکسیناسیون کودکان کار هم توضیح داد: «واکسیناسیون کودکان کار که بازه سنی ۶ تا ۱۸ سال را دربرمی‌گیرد، براساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت انجام می‌شود و همانند سایر کودکان واکسیناسیون آنان هم صورت می‌گیرد.»

نصیری درباره شناسایی افراد آسیب‌دیده اجتماعی مانند کارتن‌خواب‌ها برای تزریق دوز دوم هم گفت: «همه کارتن‌خواب‌ها بی‌هویت نیستند و حتی اگر کارت ملی ندارند، شناخته‌شده هستند. از طرف دیگر در پاتوق‌ها هم روش‌های شناسایی خاصی وجود دارد، اما در مجموع این شناسایی‌ها با کمک سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی انجام می‌شود.»

جانشین شهردار تهران در ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری با اشاره به اجرای پویش جهادی واکسیناسیون شهرداری تهران و شعار این پویش تحت عنوان «تهران دوباره جان می‌گیرد»، تصریح کرد: بعد از اتمام واکسیناسیون، این پویش با اجرای طرح‌های بهداشتی و حمایتی ویژه شهروندان ادامه خواهد یافت. علی نصیری همچنین در نخستین جلسه کمیته ارشد روابط‌عمومی ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران تصریح کرد: «هدف از تشکیل این ستاد تنها امر واکسیناسیون نیست، بلکه تا زمان ریشه‌کن شدن این بیماری به‌کار خود ادامه می‌دهد.»

نصیری با بیان این که با اجرای این پویش مردم حس خوبی نسبت به فراوانی و در دسترس بودن واکسن پیدا کرده‌اند، افزود: «نقطه عطف این پویش تزریق واکسن به گروه‌های آسیب‌پذیر است و از آغاز پویش تاکنون بیش از ۲۰ هزار نفر از افراد آسیب‌پذیر شامل اتباع، کارگران فصلی، معتادان کمپ‌ها و پاتوق‌ها، کودکان کار و خانواده آنان، کارتن‌خواب‌ها و حاشیه‌نشین‌ها شناسایی و توسط واحدهای سیار واکسینه شده‌اند و البته واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر ادامه خواهد داشت.»

او افزود: «در ادامه این پویش برای رفاه حال شهروندان سالمند یا دارای معلولیت و جانبازانی که نمی‌توانند از منزل خارج شوند، طرح واکسیناسیون منزل به منزل در مرحله اول در مناطق پایین شهر، حاشیه‌نشین‌ و… اجرا خواهد شد.»

امروز فاز دوم پویش جهادی واکسیناسیون شهروندان تهرانی در پایگاه‌های ثابت و سیار شهرداری با حضور شهردار و اعضای شورای شهر در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران واقع در بزرگراه اشرفی‌اصفهانی آغاز می‌شود. ساعت فعالیت ایستگاه‌های مترو برای تزریق واکسن از ۸ صبح تا ۸ شب و در 2 شیفت کاری است. تزریق واکسن توسط اتوبوس‌ها در میادین منتخب از ساعت ۹ صبح لغایت ۶ عصر انجام خواهد گرفت و انجام واکسیناسیون در ۲۲۰ مسجد منتخب از ساعت ۵ عصر تا ۸ شب خواهد بود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید