توصیه‌های تغذیه‌ای برای سالم نگه داشتن عضلات تنفسی

  • آرشیو
  • پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۲۱:۱۴
    کد خبر :710969

ویروس کرونا می‌تواند تمام گروه‌های سنی را تحت تاثیر قرار دهد و یکی از نکات مهم آن است که فرد بداند علاوه بر راه‌های درمانی متداول، مصرف یا عدم مصرف کدام خوراکی‌ها می‌تواند در کاهش مشکلات ناشی از بیماری کمک کند.

مصرف روزانه کربوهیدرات‌ها به منظور تامین بخش عمده انرژی و برخی از مواد مغذی ضروری است. این کربوهیدرات‌ها به دو شکل ساده و پیچیده دسته بندی می‌شوند که مصرف انواع کربوهیدرات‌های پیچیده از جمله برنج، انواع نان سبوس‌دار مانند نان جو و سنگک، ماکارونی سبوس‌دار، رشته و غلات صبحانه، سبزی‌ها و میوه‌ها توصیه می‌شود.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، به منظور سالم و قدرتمند نگه داشتن عضلات تنفسی، بیماران باید منابع غنی از پروتئین را حداقل دو واحد در روز بر اساس گروه‌های غذایی و رهنمودهای غذایی ایران مصرف کنند. بهترین انواع پروتئین‌ها شامل انواع گوشت، انواع حبوبات، تخم‌مرغ، انواع لبنیات پاستوریزه و انواع آجیل‌های بدون نمک است.

به منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین بخشی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی باید روزانه از روغن‌ها و چربی‌های خوراکی استفاده شود. روغن گیاهی یا روغن نباتی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه‌دانه، زیتون، گردو، کنجد، کلزا و… است. البته روغن‌هایی مانند زیتون، کلزا، آفتابگردان و کنجد برای سرخ کردن مناسب نیستند و بهتر است برای پخت و پز استفاده شوند. همچنین این روغن‌ها به دلیل آنتی اکسیدان‌های طبیعی مانند ترکیبات پلی فنلی و ویتامین E، بتاکاروتن دارای ارزش تغذیه‌ای فراوانی بوده و باید در برنامه غذایی گنجانده شوند. این نکته بسیار مهم است که مصرف روغن‌ها و چربی‌های حیوانی شامل کره، روغن ماهی، پیه، دنبه و… باید محدود شود.

به گزارش ایسنا،مصرف مقدار مناسب آب باعث می‌شود ترشحات درون مجاری هوایی رقیق‌تر شده و راحت‌تر حرکت کنند و تخلیه شوند. از این رو مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود.

همچنین مصرف ۴ الی ۶ وعده غذایی کوچک و با حجم کم در طول روز به جای مصرف دو تا ۳ وعده غذای پر حجم توصیه می‌شود تا دیافراگم حرکت آزادانه به سمت بالا و پایین داشته باشد؛ در صورتی که مصرف برخی مواد غذایی خام منجر به نفخ شدید و اختلال در تنفس شد بهتر است مصرف آن‌هارا کاهش دهید.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، غذاهایی که حاوی مقادیر زیاد چربی و نمک است موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شوند و می‌توانند به ایجاد تورم و التهاب قسمت‌های مختلف بدن از جمله مجرای تنفسی و مسیرهای هوایی منجر شوند. بنابراین، مصرف غذاهایی با مقدار زیاد سدیم مانند انواع کنسروها و شوری‌ها و غذاهای فراوری شده مانند سوسیس و کالباس باید محدود شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید