تنبور در فهرست ملی میراث ناملموس ثبت شد

    کد خبر :669169

در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس پرونده «هنر ساختن، نواختن، مقام‌ها و فرهنگ تنبور» برای ثبت در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ایران تایید شد.

 

مدیر عامل موسسه مانانقش روز پنجشنبه در خصوص ثبت ملی تنبور گفت: پیش از این موضوعات منطقه ای مانند هنر ساختن و نواختن تمیره تنبور لکی در فهرست آثار ملی ثبت شده بود ولی این پرونده، پرونده‌ای جامع مربوط به میراث تنبور با گستره ملی است.

 

شهاب نیکمان ضمن ابراز قدردانی از حمایت معاونت میراث فرهنگی در ثبت این پرونده افزود: برای تدوین این پرونده از حدود دو سال پیش مشغول به گردآوری اطلاعات و مستندنگاری بوده‌ایم و به این منظور در مناطقی که از دیدگاه میراث تنبور دارای اهمیت هستند به استادان و میراث داران متعددی مراجعه کرده و از دانش ایشان بهره برده‌ایم و به این ترتیب در این پرونده بیش از ۲۰۰ مقام تنبور و روایات مختلف آنها از مناطق صحنه، گوران، لکستان و آذربایجان مستندنگاری شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در چند دهه‌ اخیر استادانی مانند زنده یاد سید امر الله شاه ابراهیمی، زنده یاد سید خلیل عالی نژاد، زنده یاد طاهر یارویسی، شهرام ناظری، کیخسرو پورناظری، علی اکبر مرادی در معرفی میراث تنبور و انتقال این میراث از نسل های پیشین به نسل‌های امروز نقش عمده ‌ای داشته‌اند.

 

به گزارش ایرنا ،در اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس و ماده ۳ قانون اساسنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در جلسه نهم دیماه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس پرونده هنر ساختن، نواختن، مقام‌ها و فرهنگ تنبور بررسی و برای ثبت در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ایران تایید شد.

 

پرونده تنبور که با همکاری یحیی رعنایی، فرید الهامی و شهاب نیکمان تهیه شده بود و برای بررسی در شورای ملی ثبت پیشنهاد شد و شهاب نیکمان مدیر عامل موسسه مانانقش به نمایندگی از تهیه کنندگان برای دفاع از پرونده در جلسه شورا حاضر شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید