تلاش گروه فشار ترامپ برای جلوگیری از فروش دارو به ایران

    کد خبر :694431

یک رسانه آمریکایی گزارش داده در بحبوحه شیوع بیماری «کووید-۱۹» در جهان یک گروه مرتبط با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است شرکت‌های مهم دارویی را به جلوگیری از معامله با ایران وادار کند. پایگاه «اینترسپت» فاش کرده گروه موسوم به «متحد علیه ایران هسته‌ای» (یوآنی) در ادامه کارزار خود برای اعمال فشار بر ایران از شرکت‌های مهم دارویی به خصوص شرکت‌هایی که ذیل «معافیت‌های بشردوستانه» از مجوز معامله با ایران برخوردار شده‌اند خواسته‌اند «به کسب و کارشان در ایران خاتمه دهند.»

این در حالی است که دولت ترامپ در روزهای گذشته به تبلیغات رسانه‌ای گسترده‌ای در خصوص راه‌اندازی یک کانال ویژه مالی برای تسهیل مبادلات مربوط به کالاهای بشردوستانه با ایران با مشارکت سوئیس روی آورده است.

«تایلر کوریس»، یک وکیل آمریکایی که در زمینه قوانین مربوط به تحریم‌ها تخصص دارد می‌گوید: «تحریم‌های آمریکا آثار درازمدتی بر توانایی ایران برای واردات آزادانه تجهیزات پزشکی داشته است.»

اینترسپت نوشته کوریس به برخی «گروه‌های بیرونی» اشاره کرده که در تلاشند با انجام تحقیقات در خصوص شرکت‌های در حال تجارت با ایران به وزارت خزانه‌داری آمریکا در خصوص پیشبرد تحریم‌ها علیه ایران کمک کنند.

به گزارش ایرنا، کولیس می‌گوید: «این گروه‌ها تلاش کرده‌اند به شرکت‌هایی که وارد معاملات قانونی و مشروع با ایران از جمله در زمینه اقلام بشردوستانه می‌شوند ضربه‌های حیثیتی وارد کنند.»

دولت آمریکا ادعا می‌کند مبادلات در زمینه دارو و اقلام بشردوستانه را از شمول تحریم‌ها خارج کرده است. اما شرکت‌ها قبل از ورود به تجارت با ایران بایستی از وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز کسب کنند. یوآنی در تلاش است شرکت‌ها را از انجام این کار منصرف کند.

کولیس می‌گوید: «تلاش‌های آنها کم‌اهمیت نیست. بالاخره فروش تجهیزات پزشکی به ایران هم تجارتی نیست که روی‌هم رفته جذاب باشد، بنابراین، عملیات‌های انگشت‌نما کردن و رسواسازی این گروه‌های بیرونی اثر قابل توجهی روی تحلیل هزینه-فایده شرکت‌ها برای انجام تجارت با ایران دارند.»

«جوشا سیلبربرگ»، سخنگوی یوآنی به سوال اینترسپت درباره تلاش‌های این گروه برای منصرف کردن شرکت‌ها از انجام مبادلات دارویی-پزشکی با ایران پاسخ نداده است.

طبق این گزارش، یوآنی یک پایگاه داده آنلاین از شرکت‌هایی تهیه کرده که به باور این گروه در حال انجام تجارت با ایران هستند. تهیه این فهرست بخشی از راهبرد یوآنی برای حیثیت‌زدایی از شرکت‌هایی است که با ایران تجارت می‌کنند.

اینترسپت نوشته نام ۹ شرکت فعال در زمینه دارو، بیوتکنولوژی و تجهیزات پزشکی در فهرست یوآنی به عنوان شرکت‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند قرار گرفته است.

این تلاش گروه «متحد علیه ایران هسته‌ای» به ویژه از جهت ارتباطاتی که این گروه با دولت ترامپ، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل دارد حائز اهمیت است.

«جان بولتون» هم قبل از ورود به دولت ترامپ به عنوان مشاور امنیت ملی و هم بعد از اخراج از این سمت به عنوان مشاور ارشد یوآنی با این گروه لابی فشار علیه ایران همکاری کرده است.

یکی از شرکت‌های تابعه «یوآنی» به نام « Counter Extremism Project United Inc» بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ مبلغ ۲۴۰ هزار دلار به بولتون پرداخت کرده است.

علاوه بر بولتون، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا دو بار به نمایندگی از دولت ترامپ را برای یوآنی در همایش سالانه این گروه سخنرانی کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید