ترکیه چه کالاهایی به ایران می‌فروشد؟

    کد خبر :768852

بر اساس آمار گمرک، ایران در ۸ ماهه اول امسال ۲۳ میلیارد و ۱۲۳ میلیون دلار کالا وارد کرده است که سهم ترکیه از این میزان واردات حدود ۲ میلیارد و ۶۰۶ میلیون دلار بوده است.

سومین شریک تجاری ایران این روزها ایرانی‌ها را خشمگین کرده است. گفته‌های رجب‌طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در روز رژه پیروزی جمهوری آذربایجان درباره ایران، خشم گسترده مردم کشور را به دنبال داشت. در این میان برخی مردم خواستار تحریم کالاهای ترکیه شدند.

بر اساس آمار گمرک، ایران در 8 ماهه اول امسال 23 میلیارد و 123 میلیون دلار کالا وارد کرده است که سهم ترکیه از این میزان واردات حدود 2 میلیارد و 606 میلیون دلار یا معادل 11 درصد از واردات کل کشور بوده است.

ترکیه پس از چین و امارات سومین شریک تجاری ایران است و عمده کالاهایی که به ایران صادر می‌کند، موز، الوار چوب، پنبه حلاجی نشده و قطعات منفصل خودرو است. البته در مواردی هم گندم و ذرت دامی و دانه آفتابگردان هم جز محصولاتی بوده است که ترکیه به ایران صادر کرده است.

ناگفته نماند که در فهرست گمرک از واردات 8 ماهه ایران از ترکیه، کالاهای عجیبی هم به چشم می‌آید به عنوان مثال حجم بالایی روغن موتور از ترکیه وارد شده که ایران خود به عنوان یکی از تولیدکنندگان مهم این کالا شناخته می‌شود. لوبیا چیتی و موم زنبور عسل و مکمل غذایی هم جز کالاهایی است که در این مدت از ترکیه روانه ایران شده است.

در مقابل ایران کالاهایی مانند کود اوره، گاز طبیعی مایع شده، روی، آلومینیوم، گرید نساجی، فولاد، سایر پلی اتلین‌ها و پلی‌استر را به ترکیه صادر می‌کند. ترکیه پس از ایران و البته با اختلاف زیاد نسبت به ایران، دومین کشور پرتورم منطقه است و رویترز نوشته است که اعمال تحریم‌های محدود از سمت اتحادیه اروپا و امریکا علیه ترکیه موجب کاهش ارزش لیر به ۷.۹۳۷۵ دلار شده است که این میزان حاکی از کاهش ۰.۶ درصدی پول ملی ترکیه است.

به گزارش تجارت‌نیوز، لیر تاکنون در سال جاری ۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است و در میان بازارهای نوظهور بدترین عملکرد را داشته است. ارزش لیر امسال، به دلیل نگرانی در مورد خالی شدن خزانه ترکیه از ذخایر، نرخ منفی و واقعی سود بانکی و تورم بالا، یک سری افت پی در پی را به ثبت رسانده است. نرخ تورم در ترکیه حدود 12.5 درصد است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید