ترفند زیرکانه فروشگاه های افق کوروش برای سرکیسه کردن مشتریان + سند

    کد خبر :773664

مدتی است که اخبار و حواشی پیرامون فروشگاه های زنجیره ای و نوع سودجویی آنها از طریق اعمال تحفیف های عجیب و غریب داغ شده است؛ فروشگاه هایی مثل افق کوروش که در ظاهر با هدف جذب مشتری به شهروندان تخفیف می دهند، اما در باطن اتفاق دیگری رخ می دهد که بی شباهت به کلاهبرداری نیست!

بازتاب؛ آرش خداپرست– همزمان با رشد شتابان فروشگاه های زنجیره ای در سطح شهر تهران و در دیگر کلانشهرها، به مرور شاهد افول فروشگاه ها و سوپر مارکت های محلی هستیم؛ فروشگاه هایی که بنا به دلایلی نظیر محدودیت دامنه اجناس و نیز عدم ارائه امکان تخفیف قدرت رقابت با فروشگاه های زنجیره ای را ندارند و آرام آرام در حال حذف شدن هستند.

اگرچه دو واقعیتی که به آن اشاره شد یعنی گستردگی دامنه اجناس و نیز اعطای تخفیف های جذاب به مشتریان در فروشگاه های زنجیره ای فی نفسه موضوع بدی نیست، اما ماجرا زمانی قابل تأمل و نگران کننده می شود که بدانیم برخی فروشگاه های زنجیره ای با استفاده از ترفندهایی عجیب در ظاهر به مشتریان تخفیف می دهند، اما در باطن در حال فریب و سودجویی از آنها هستند. درست مثل کاری که مدتی است در فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش باب شده و صدای اعتراض مشتریان را در آورده است.

در ترفند عجیبی که از آن سخن به میان آمد، مشتریان زیادی اعلام کرده اند که پس از خرید کالای تخفیف دار از فروشگاه افق کوروش متوجه این موضوع شده اند که قیمت نهایی محاسبه شده علی رغم اعمال تخفیف جذاب، از قیمت روی بسته کالاها یا بیشتر است و یا تفاوت قابل توجهی ندارد.

این یعنی مدیران فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در حال بهره برداری غیرمنصفانه از عدم توجه و دقت نظر مشتریان به جزئیات خریدهای انجام شده خود هستند. به این صورت که در قفسه های فروشگاه ها از تخفیف های جذاب بر روی قیمت نهایی کالاها می نویسند، اما هنگام محاسبه قیمت های نهایی اعداد و ارقام دیگری در فاکتورها ثبت می شود؛ ارقامی که بعضاً از قیمت روی بسته نیز بیشتر است و اساساً نه تنها منجر به اعطای تخفیف نمی شود، بلکه خریداران این فروشگاه ها را با ضرر و زیان نیز رو به رو می کند.

در یکی از همین نمونه فروش های زیرکانه مشاهده می کنیم که در تاریخ 4 دی ماه سال جاری یکی از مشتریان اقدام به خرید خامه استریل 200 گرمی پگاه از یکی از شعبات افق کوروش می کند. به رغم اینکه قیمت محصول روی کالا 120000ریال قید شده است، در فاکتور این مشتری 140000 ثبت می شود که بعد از اعمال تخفیف جذاب اعلامی در نهایت قیمت نهایی این کالا برای فروش به رقم 111356 ریال می رسد.

افق کوروش

این یعنی ابتدا به مشتری این وعده داده شده که در صورت انتخاب محصول مورد اشاره به او 20.44 درصد تخفیف داده خواهد شد، اما در نهایت برای کالای خریداری شده اش 7.21 درصد تخفیف اعمال می شود.

در نمونه مشابه دیگری نیز یکی از مشتریان از فروشگاه افق کوروش شربت پرتقال 780 گرمی شیشه ای شادلی خریداری کرده و با اینکه قیمت روی این جنس 200000ریال اعلام شده بود، در فاکتور قیمت را برای ابتدا 300000ریال محاسبه می کنند و با اعمال تخفیف 15 درصدی در نهایت کالای خریداری شده او را 255000ریال محاسبه می کنند؛ اتفاقی که در واقع نه تنها منجر به بهره مندی از تخفیف در این خرید نشده، بلکه خریدار در نهایت متحمل 22 درصد ضرر نیز شده است.

 

همین نوع برخورد با مشتریان سبب شده است تا در فضای مجازی و به ویژه توئیتر هجمه هایی علیه این فروشگاه های زنجیره ای و دیگر فروشگاه ها صورت بگیرد.

در یکی از این واکنش ها، المیر شریفی مقدم- گوینده خبر صدا و سیما در توئیتی نوشت: «هنگام خرید از فروشگاه های زنجیره ای، به قیمت روی کالا توجه و حتماً با فاکتور مقایسه کنید. نجات عجیبی خواهید دید.»

کاربر دیگری نیز در شبکه اجتماعی توئیتر در این باره نوشت: «افق کوروش در صدر هستش میبینید که روی محصول زده 320000 ریال ولی 480000 ریال باهات حساب میکنند. وقتی اعتراض میکنید سریعاً فاکتور رو ازتون میگیرند و بعد درست میکنند.»

مستند به آنچه مورد اشاره قرار گرفت، اکنون با دور جدیدی از سودجویی فروشگاه های زنجیره ای از شهروندان رو به رو هستیم که به واسطه ضعف در نظارت ها و نیز کم کاری نهادهای مسئول در مقابله با گرانفروشی ها پیش آمده است.

وضعیتی غیر قابل قبول که استمرار آن به هیچ وجه نه تنها شایسته چنین مجموعه های فروشگاهی بزرگ نیست، بلکه موجب تضعیف حقوق شهروندی نیز خواهد شد.

بر همین اساس انتظار می رود ضمن افزایش سختگیری و نظارت ها از سوی مقام های مسئول، همچنین شاهد اصلاح رویه های مورد اشاره به صورت داوطلبانه از سوی این فروشگاه های زنجیره ای باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید