تحرکات جدید بغداد برای ازسرگیری مذاکرات تهران-ریاض

    کد خبر :899524
تحرکات جدید بغداد برای ازسرگیری مذاکرات تهران-ریاض

برخی مسئولان عراقی از تلاش‌های جدید کشورشان برای از سرگیری مذاکرات میان ایران و عربستان خبر دادند.

یک مسئول عراقی از تلاش‌های تازه دفتر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق برای از سرگیری مذاکرات میان تهران و ریاض‌ در بغداد خبر داد.

یک مسئول در وزارت خارجه عراق در گفت و گو با العربی الجدید تاکید کرد که سه شخصیت دولتی(نامی از آن ها نبرده است) ماموریت تعیین موعد برگزاری دیدار جدید میان دو طرف ایرانی و سعودی را بر عهده گرفته‌اند.

وی با بیان این که تا به این لحظه موعد مشخصی برای دور جدید مذاکرات تعیین نشده است، مدعی شد که ایرانی ها تمایلی به تکرار موضوعات چهار دور گذشته ندارند بلکه خواهان توافق درخصوص محورهای مشخص برای بررسی هستند و ماموریت عراق درحال حاضر رساندن رویکردهای دو طرف است.

این مسئول عراقی در ادامه گفت: هنوز زود است که بگوییم نتایج این تحرکات و مذاکرات میان عربستان و ایران خوب و خوشبینانه است زیرا اختلافات میان دو کشور بسیار گسترده است.

وی با اشاره به دلیل لغو دور پنجم مذاکرات که قرار بود ماه گذشته برگزار شود ادعا کرد که ایران پیش از این از ریاض خواسته بود که عملیات اعدام شیعیان در این کشور را متوقف کند.

از سوی دیگر، عارف الحمامی، عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق گفت که کشورش بار دیگر تحرکاتی برای از سرگیری مذاکرات میان ایران و عربستان را آغاز کرده است زیرا مسئولان عراقی اهمیت این مساله بر ثبات عراق را به خوبی درک می کنند.

وی در گفت وگو با این‌رسانه عربی خاطرنشان کرد: برای اینکه عراق به میدانی برای درگیری های منطقه ای تبدیل نشود، همه بر سر برگزاری چنین گفت‌وگوهایی در زمان کنونی توافق نظر دارند.

الحمامی تاکید کرد: عراق برای از سرگیری مذاکرات میان ایران و عربستان تلاش می کند تا ثبات داخلی در کشور را تضمین کند به ویژه اینکه نزدیک کردن رویکردهای تهران و ریاض برای ایجاد ثبات در سطح سیاسی و امنیتی در داخل عراق امری بسیار ضروری است.

وی همچنین گفت: ما در پارلمان عراق از تلاش های دولت برای از سرگیری مذاکرات میان تهران و ریاض حمایت می کنیم زیرا این امر ثبات داخلی عراق در زمینه های مختلف را به همراه دارد.

همچنین احسان الشمری ، رئیس اندیشکده تفکر سیاسی از تمایل ایران و عربستان برای ایجاد گفت وگو میان دو طرف خبر داد.

وی گفت که عراق از یک کشور پیام رسان به یک کشور اساسی و مهم در نزدیک کردن رویکردها تبدیل شده است ‌ و دو کشور ایران و عربستان به ایفای نقش عراق اعتماد دارند.

بر اساس این گزارش ، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته در نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایسنا، در مورد زمان برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و عربستان و همچنین اظهارات وزیر امور خارجه در گفت و گو با المیادین در ارتباط با این مذاکرات گفت: ما آمادگی داریم که تاریخ دور جدید گفت و گو مشخص شود و این مذاکرات ادامه پیدا کند.

خطیب زاده گفت: این گفت و گوها نیازمند دستور کار مشخص است ما نظرات خود را به صورت مکتوب به طرف سعودی داده ایم و بهتر است دولت سعودی نیز نظرات خود را به صورت مکتوب ارائه دهد تا ما یقین کنیم اراده ای برای حل و فصل موضوعات فی مابین وجود دارد.

به گزارش ایسنا،خطیب زاده تاکید کرد: مسائل اختلافی بین ما و سعودی روشن است و به رغم پرونده های اختلافی ما باید تلاش کنیم که روابط خود را عادی کنیم و منتفع این روابط عادی مردم منطقه و دو کشور هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید