بیمار ضایعه نخاعی پس از جراحی به خدمات ۱۴ رشته پزشکی نیاز دارد

    کد خبر :453756

یک جراح مغز و اعصاب، گفت: یک بیمار ضایعه نخاعی، پس از عمل جراحی، حداقل به خدمات متخصصان و کارشناسان ۱۴ رشته پزشکی نیاز دارد تا بتواند به شرایط عادی زندگی باز گردد.

وفا رحیمی موقر، در نوزدهمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات، افزود: وجود حداقل یک بخش توانبخشی در تمامی بیمارستان های جنرال کشور ضروری است.

این جراح مغز و اعصاب، با اشاره به اینکه ما می توانیم از شواهد موفق جهان استفاده کنیم، ادامه داد: سال هاست که در دیگر کشورهای دنیا، حداقل یک بخش توانبخشی در بیمارستان های بزرگ و جنرال دایر کرده اند تا بیمار پس از انجام جراحی و برای دستیابی به نتیجه مطلوب در درمان، مستقیما به بخش توانبخشی همان بیمارستان منتقل شود و خدمات توانبخشی به مدت دو یا سه ماه بتواند به بازگشت وی به زندگی عادی و استقلال در انجام امور شخصی بیمار، کمک کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: یک بیمار با ضایعه نخاعی، پس از جراحی، نیاز به انواع خدمات متخصصان و کارشناسان حداقل ۱۴ رشته پزشکی و توانبخشی دارد تا بتواند به استقلال پیش از بیماری رسیده و به زندگی عادی برگردد. در صورتی که در ایران به دلیل عدم وجود بخش بستری توانبخشی در بیمارستان ها، بیمار پس از جراحی و دریافت خدمات پزشکی مربوط به آن، ترخیص شده و به خانه برمی گردد و از آن به بعد، او و خانواده درگیر مسائل کم توانی ناشی از بیماری هستند و چه بسا که به دلیل بعد مسافت، نتواند از خدمات توانبخشی استفاده کند و کم توانی، سبب وابستگی بیمار به اطرافیان و خانه نشینی او شود و تبعات این شرایط به مراتب علاوه بر مشکلات اقتصادی، سلامت روانی و اجتماعی فرد بیمار را به خطر می اندازد.

وی به وجود بیمارستان توانبخشی رفیده در تهران و امکانات بسیار ارزشمند آن اشاره کرد و افزود: ۸۰ تخت توانبخشی این بیمارستان پاسخگوی نیاز بیماران و نیازمندان در سراسر کشور و حتی استان تهران نیست، در صورتی که اگر در تمامی هزار بیمارستان سراسر کشور، یک بخش بستری برای خدمات توانبخشی دایر شود، تمامی بیماران در دورافتاده ترین نقاط کشور می توانند از خدمات توانبخشی استفاده کنند و در انجام امور شخصی و فعالیت اجتماعی به استقلال برسند.

رحیمی موقر، در سخنرانی با عنوان «معرفی ثبت ملی شکستگی ستون فقرات و آسیب های نخاعی» در نوزدهمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات، به اجرای این طرح تحقیقاتی از سوی معاونت تحقیقات وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: طرح تحقیقاتی «ثبت ملی شکستگی ستون فقرات و آسیب های نخاعی» از سه سال پیش، ابتدا در سه مرکز و هم اکنون در ۹ مرکز تحقیقاتی در هشت شهر کشور در حال اجراست.

وی افزود: این طرح با هدف بررسی کیفیت مراقبت ها در سیستم نظام درمانی کشور و مقایسه خدمات بیمارستان ها در داخل کشور با یکدیگر و همچنین با بیمارستان های خارج از کشور، اجرا می شود.

مجری این طرح پژوهشی در کشور، اظهارداشت: این طرح از طریق نرم افزار هوشمندی بعنوان زیرساخت این برنامه اجرا می شود و با توجه به ارتباط این سیستم با سامانه پرونده الکترونیک افراد، توانسته ایم طرح های متعددی را با استفاده از اطلاعات ثبت شده پیاده کنیم و علاوه بر کیفیت مراقبت ها، در پی آن هستیم که وضعیت بیماران را تا آخر عمرشان مورد بررسی و پیگیری مستمر قرار بدهیم.

وی افزود: هم اکنون ۶۰ ثبت اعم از سکته قلبی، بیماری های ریوی، ضایعه نخاعی، آسیب های مختلف بر روی اندام ها و…، برای هر فرد انجام می شود و این اطلاعات علاوه بر اینکه به درمان بیمار در طول زندگی او کمک می کند، در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های کشور حائز اهمیت است.

این جراح مغز و اعصاب در پایان، مجددا تاکید کرد: با بررسی وضعیت بیماران به ویژه مبتلایان به ضایعه نخاعی که حداقل با پنج آسیب حرکتی، حسی، ادراری، مدفوعی و جنسی روبه رو هستند، ارائه خدمات توانبخشی بلافاصله پس از جراحی، برای فرد در زندگی شخصی و آینده شغلی، اجتماعی و اقتصادی او بسیار موثر است و استفاده از تجربه کشورهای دیگر برای تاسیس حداقل یک بخش بستری توانبخشی در بیمارستان های بزرگ و جنرال، می تواند به سلامت جامعه کمک کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید