بیش از 10 هزار میلیارد تومان خسارت سیل به کشاورزی کشور

    کد خبر :928459

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیش بینی میزان خسارت به بخش کشاورزی حدود ۱۰هزار میلیارد تومان است، گفت: با توجه به شرایط جوی، روند گزارشات همچنان ادامه دارد و احتمال می‌رود تا نهایی شدن گزارش‌ها، این عدد افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، سید جواد ساداتی‌نژاد عصر روز شنبه در نشست بررسی میزان خسارت وارده به باغات شهرستان دماوند که با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: حادثه ای که طی دو روز گذشته در شهرستان دماوند اتفاق افتاد، در بخش کشاورزی نیز خسارت هایی وارد کرد و متاسفانه نتیجه تلاش کشاورزان زحمت کش آسیب دید.

وی ادامه داد: کشاورزان با تلاش یک سال زحمت می کشند تا محصولی را به ثمر برسانند که یک سال هم اقلیم یاری می کند اما در پایان فصل که زمان برداشت محصول است چنین حادثه ای رخ می دهد؛ حوادث غیر مترقبه پیش می آید و باید آماده باشیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه باغات شهرستان دماوند همچون نمایشگاهی بسیار جذاب و زیبا هستند، خاطرنشان کرد: کسی که بخواهد کیفیت باغداری را در ایران ببیند، دماوند از نظر تنوع، کیفیت و طعم بسیار مطلوب است؛ حدود ۹هزار هکتار باغات مدرن در این منطقه وجود دارد و اتفاقی که اکنون رخ داده جای نگرانی دارد اما تمام تلاش ما این است که در کنار کشاورزان منطقه باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیش‌بینی میزان خسارت به بخش کشاورزی در کشور ابتدا ۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود ولی اکنون که سیل استان های زیادی را درگیر کرده، حدود ۱۰هزار میلیارد تومان برآورد خسارت پیش بینی شده است، گفت: با توجه به شرایط جوی، روند گزارشات همچنان ادامه دارد و احتمال می رود تا نهایی شدن گزارش ها در بخش کشاورزی، این عدد افزایش یابد.

ساداتی‌نژاد با تاکید براینکه گزارش خسارات شهرستان را در جلسه هیات دولت و مکاتبات لازم را با سازمان مدیریت بحران انجام خواهیم داد، گفت: جبران خسارت باغداران چند بخش دارد که یک بخش آن امهال تسهیلات برای باغداران است؛ چراکه اکنون کشاورز به دنبال فروش محصول خود بود تا تسهیلاتی دریافتی را با فروش محصولات پرداخت کند اما اکنون محصولی ندارد که باید در ابتدا امهال تسهیلات صورت گیرد تا نگرانی باغدار برطرف شود.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر باید تسهیلات لازم نیز برای باغدار فراهم شود تا  کشاورز بتواند امورات خود را بگذراند، گفت: از دیگر اقداماتی که می توان برای باغداران انجام داد، نوسازی باغات فرسوده است که نیازمند کمک های امنیتی و اعتباری است و باید اقداماتی همچون احداث سایبان با ایجاد تسهیلات مطلوب برای باغدار در دستور کار قرار دهیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اگر تعدادی از باغداران اقدام به نوسازی باغات کنند، قطعا دیگر باغداران برای حفظ محصولات خود، پیشگام خواهد شد، گفت: در بحث شیلات، زنبور عسل و دام ها نیز برآورد خسارت صورت گیرد تا با پیگیری از سوی سازمان مدیریت بحران، حامی کشاورزان باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی به موضوع آبخیزداری و مرمت قنوات اشاره کرد و افزود: برخی باغات را باید آبرسانی کنیم تا رسوب برداری شده و موجب خفگی درختان نشود؛ تسهیلات لازم و ویژه ای به بخش آبخیزداری دو شهرستان دماوند و فیروزکوه به ویژه مناطق سیل زده و خسارت دیده در دستور کار قرار می گیرد.

ساداتی‌نژاد همچنین به استقرار سامانه ضد تگرگ در این منطقه تاکید کرد و خواستار پیگیری ایجاد این سامانه منطقه شد و گفت: موضوع خسارت به نهاده های دام، سوخت تراکتور و همچنین حوزه عشایر نیز بررسی و اعلام شود.

مشکلات بخش کشاورزی دو شهرستان بحث آبخیزداری است

سیداحمد رسولی نژاد، نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: یکی از مشکلات عمده ما در بخش کشاورزی دو شهرستان بحث آبخیزداری است؛ با توجه به اینکه عمده مراتع شهرستان های استان تهران در فیروزکوه و دماوند قرار دارد بودجه ۲.۵ میلیارد تومانی به فیروزکوه و ۳میلیارد تومانی به دماوند کافی نیست.

وی با بیان اینکه شرایط در منطقه به گونه ای است که هر بارندگی صورت گیرد تبدیل به سیل عظیم شده و خسارت سنگین وارد می کند، گفت: شب گذشته در دو شهرستان پاکسازی مسیرهای سیل زده توسط تیم های امدادی و عملیاتی صورت گرفت ولی با وجود بارش مجدد باران، تمامی زحماتی از بین رفت؛ اگر موضوع آبخیزداری برطرف نشود، این مشکل وجود دارد.

نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی به موضوع تگرگ و سرما زدگی باغات شهرستان اشاره کرد و گفت: این موضوع هرساله در منطقه شاهد هستیم؛ با تدبیر دولت خوشبختانه موضوع صادرات سیب دماوند حل شده ولی اکنون سیبی برای صادرات وجود ندارد.

رسولی نژاد ادامه داد: ۹۰درصد تولید سیب استان تهران در دماوند است؛ اکنون روستای جابان و سربندان و دیگر روستاهای اطراف درگیر خسارت های سیل هستند که باید تدبیر شود.

این مقام مسئول به موضوع بیمه باغداران اشاره کرد و گفت: اکنون حدود ۳۰درصد باغداران شهرستان بیمه هستند و می توانند خسارت ها را دریافت کنند ولی ما بقی را چه باید کرد و از سوی دیگر چه راهکاری وجود دارد تا دیگر باغداران هم محصولات خود را بیمه کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید