برنامه توسعه زبان اشاره و آموزشهای مهارتی برای ناشنوایان

    کد خبر :618490

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اقدامات این سازمان برای ارائه خدمات به کودکان ناشنوا را تشریح کرد.

 

محسن غفوریان معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همزمان با روز جهانی ناشنوایان، درباره تعداد دانش آموزان ناشنوا و خدماتی که به این دانش آموزان در سطح کشور ارائه می شود، گفت: در سازمان آموزش استثنایی، ۱۵ هزار دانش آموز با آسیب شنوایی را تحت پوشش داریم که شامل طیفی از ناشنوایی تا کم شنوایی و سخت شنوایی و نیمه شنوایی را شامل می شود. از این تعداد حدود ۱۰ هزار دانش آموز در مدارس عادی تحصیل می کنند و در کنار سایر دانش اموزان عادی تحصیل می کنند و از خدمات پشتیبانی این سازمان استفاده می کنند.

 

وی ادامه داد: ۵ هزار دانش آموز طیف ناشنوا نیز در بیش از ۱۵۰۰ کلاس درس تحصیل می کنند و در این میان ۱۰۰ مدرسه ویژه نیز در کشور داریم.

 

وی درباره این ۱۰۰ مدرسه ویژه در کشور و پراکندگی آن بیان کرد: کار شناسایی دانش آموزان استثنایی در همه بخش ها، از طریق سنجش سلامت جسمانی دانش آموزان که پیش از ورود به دبستان اجباری است صورت می گیرد و بنا بر ارزیابی اولیه آسیب شنوایی اعلام می شود و بر اساس میزان سطح گفتاری کودک تشخیص داده می شود که کودک به مدرسه عادی برود و یا مدرسه ویژه و در واقع کودک تعیین جایگاه مدرسه می شود.

 

غفوریان ادامه داد: در هر شهری که تعداد دانش آموزان طیف ناشنوایی که اعلام می کنند باید به مدرسه ویژه بروند، به حد نصاب برسد آنجا مدرسه تشکیل می شود. خوشبختانه با توجه به آموزش و پیشگیری هایی که در کشور در خصوص پیشگیری از معلولیت ها رخ داده است، میزان رشد ناشنوایی نسبت به کم توانی ذهنی کاهش چشمگیری داشته است. در ارزیابی اولیه بعد از تولد شنوایی سنجیده می شود و ارائه خدمات مداخله ای از لحظه تولد توسط سازمان بهزیستی شروع می شود.

 

وی در پاسخ به این پرسش که بودجه ای برای کاشت حلزون در سال ۹۸ منظور شده و این کار توسط این سازمان ادامه خواهد داشت؟، بیان کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور هزینه ای که والدین برای کاشت حلزون باید بپردازند را پرداخت می کند تا از طریق بیمارستان های مجری این کار را والدین پیگیری کنند. در سال ۹۸ نیز به محض تخصیص بودجه این بخش ما این کار را ادامه خواهیم داد.

 

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از اجرای طرح های ویژه برای کودکان ناشنوا در سال تحصیلی جدید خبر داد و در این باره گفت: ما برای توسعه زبان اشاره که ابزار ارتباطی برای ناشنوایان است، برنامه های ویژه ای در دستور کار داریم و رویکرد اصلی ما را شامل می شود. در سال ۹۸ بالغ بر ۸۵ هزار نفر معلمان مدارس ویژه و مدارس پذیرا در این خصوص آموزش دیدند و برای سال ۹۸ نیز به تعدادی از معلمان مدارس ویژه و پذیرا و والدین و مسئولان در ادارات آموزش و پرورش این آموزش را خواهیم داد.

 

وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار کتاب درسی پایه اول به صورت نرم افزار به زبان اشاره آماده شد و توزیع آن آغاز شده است. تبدیل کتاب های فارسی به زبان اشاره در پایه های بالاتر نیز در دستور کار ماست. همچنین توسعه رشته های مهارتی را در دستور کار داریم چرا که عموم دانش آموزان ناشنوا در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش ادامه تحصیل می دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید