برای حصول توافق خوب از موضع قدرت وارد شویم

  • سیاسی
  • جمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ ۱۸:۳۶
    کد خبر :902441
محمد مرندی، کارشناس مسائل آمریکا و مشاور تیم مذاکره کننده اظهار کرد:دولت بایدن جسارت لازم را برای حصول یک توافق را از دست داده؛ اما با توجه به جنگ اوکراین و مشکلات روزافزون آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها، توقف مذاکرات بیشتر به زیان آمریکاست تا ایران.

مشاور تیم مذاکره کننده ادامه داد: رهبر انقلاب به مسئولان کشور تاکید کردند به هیچ عنوان منتظر مذاکرات نمانید، این توصیه همیشگی مقام معظم رهبری بوده و در زمان دولت آقای روحانی هم چندین مرتبه این نکته را به دولتمردان گوش زد کردند، اما متاسفانه دولت قبل هیچ گاه این مسئله را مورد توجه قرار نمی‌داد.

وی تصریح کرد: طرف مقابل نباید در روند مذاکرات احساس کند که از سخت‌گیری و کارشکنی می تواند برای امتیازگیری در مذاکرات سوء استفاده کند، برای رسیدن به یک توافق خوب باید از موضع قدرت وارد شویم.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: در صورتی که بخواهیم یک توافق قوی‌تر و مفیدتری انجام دهیم باید در شرایطی مذاکره کنیم که طرف مقابل احساس کند ایران قدرتمند است؛ بهترین کار برای نمایش قدرت این است که اقتصاد کشور را به مذاکرات گره نزنیم.
مرندی در واکنش به سئوالی در خصوص دلیل تغییر رفتار آمریکایی‌ها بیان کرد: فشارهای داخلی مخالفین بایدن و طرفداران اسرائیل موجب شد تا روند پیشرفتی که به خصوص در آخر مذاکرات شاهد بودیم، متوقف شود.
وی تاکید کرد: امروز ایران نفت خود را با قیمت کامل می‌فروشد و ارز ناشی از آن هم وارد کشور می‌شود، تصمیم عاقلانه برای آمریکایی‌ها این است که دست از لجاجت، زیاده خواهی برداشته و با کنار گذاشتن ترس از مشکلات داخلی‌شان کار را تمام کنند.
انتخاب/
0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید