با این ۱۰ کار پوستتان در زمستان خشک نمی‌شود/اینفوگرافیک

    کد خبر :877932
با این ۱۰ کار پوستتان در زمستان خشک نمی‌شود

هوا که سردتر می‌شود، عادت‌های مراقب از پوست هم باید کمی‌ تغییر کند. هوای زمستان می‌تواند پوست شما را خراب کند و این‌طور به نظر می‌رسد که راه فراری هم نیست. سرما و باد بیرون پوست شما را قرمز و خشک می‌کند و در داخل هم گرمای خانه رطوبت را از هوا از پوست شما می‌گیرد.

آنطور که آکادمی ‌پوست آمریکا اشاره می‌کند، کارهایی مثل نشستن جلوی شومینه یا بخاری که در زمستان لذتبخش به نظر می‌رسند، هم می‌تواند پوست شما را خشک کند. از طرف دیگر گرچه یک حمام گرم شما را سرحال می‌آورد و گرمتان می‌کند، بر اساس تحقیقات دانشگاه پزشکی تنسی، آب داغ پوست را از چربی‌های طبیعی‌اش خالی می‌کند.

خوشبختانه راه‌های زیادی برای مبارزه با دلایل ایجاد خشکی پوست وجود دارد. از جمله تغییرات کوچک در کارهای روزمره؛ این ۱۰ راهکار ساده را که توسط متخصصان پوست تأیید شده‌اند، امتحان کنید تا پوستتان در زمستان درخشان و شفاف باشد.

۱- برای یک دستگاه بخور خوب هزینه کنید

دکترنیسانو، ا، وسلی، دارای برد تخصصی پوست در بورلی هیلز، کالیفرنیای آمریکا می‌گوید: «در ماه‌های سرد زمستان هوای بیرون معمولا سرد و کمتر مرطوب است. یک دستگاه بخور در خانه یا محل کار شما می‌تواند رطوبت را به هوا برگرداند و به رطوبت پوست شما کمک کند. در تمام خانه یا اتاق‌هایی که زمان بیشتری را در آن می‌گذرانید، یک دستگاه بخور بگذارید و رطوبت داخل را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد نگه دارید. می‌توانید در طول شب و در حالی که خواب هستید، دستگاه را روشن بگذارید.

۲- محیط خانه را در دمای آسایش نگه دارید

شاید بخواهید برای این که از هوای خشک و سرد بیرون فرار کنید، دمای خانه را به محض این که می‌رسید، گرم‌تر کنید. ولی کالج پوست آمریکا هشدار می‌دهد دمای بالا هوای خانه را خشک می‌کند. دمای خانه را روی دمای آسایش، ۲۰ درجه سانتیگراد، نگه دارید تا از بیشتر خشک شدن پوستتان جلوگیری کنید.

۳- از آب با دمای پایین برای دوش گرفتن و شستن دست‌ها استفاده کنید

وقتی هوا سرد است، حمام طولانی با آب گرم احتمالا ایده خوبی به نظر می‌رسد، ولی دکتر ماری‌ هایاگ، دارای برد تخصصی پوست در نیویورک می‌گوید آب خیلی گرم می‌تواند پوست شما را خشک کند. ۵ تا ۱۰ دقیقه حمام آب گرم احتمال خشکی پوست را کم‌تر می‌کند.

همچنین باید از شستن دست‌ها با آب داغ پرهیز کنید. به خصوص اگر دستتان از سرما قرمز و زبر شده و خارش دارد، به هیچ وجه آن را با آب داغ نشویید.

۴- پاک‌کننده‌های ملایم و بدون بو را انتخاب کنید

دکتر وسلی می‌گوید صابون با از بین بردن چربی‌های طبیعی پوست، خشکی آن را بدتر می‌کند و دکترهایاگ به کسانی که پوست خشک دارند توصیه می‌کند از شامپو بدن استفاده کنند: از شوینده‌هایی استفاده کنید که روی آناع برچسب «برای پوست‌های خشک و حساس» یا «بدون بو» چسبانده شده است. در بیشتر موارد این شوینده‌ها مواد تشکیل دهنده‌ای که باعث خشکی شوند، ندارند و بیشتر شامل مواد مرطوب‌کننده مثل اسید هیالورونیک، سرامیدها، چربی و شی باتر هستند.

۵- روش مراقبت از پوستتان را در زمستان تغییر دهید

اگر پوستتان خشک است، ‌هایاگ توصیه می‌کند استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) و رتینوئیدها را برای صورت کاهش دهید. چراکه می‌توانند باعث شود پوست بدتر شود و حتی می‌توانند باعث تحریک آن شود. وقتی پوستتان درمان شد، می‌توانید از محصولات حاوی رتینوئید و اسید آلفاهیدروکسی استفاده کنید. علاوه بر AHA و رتینوئیدها مصرف محصولات پوستی بدون الکل و بو توصیه می‌شود.

به جای این‌ها از کرم‌های چرب برای مراقبت از پوست خشکتان استفاده کنید. شب‌ها می‌توانید مرطوب‌کننده قوی تری برای بدن مثل آرنج‌ها و پاها استفاده کنید.

۶- به دست‌هایتان بعد از هر بار شستن کرم بزنید

شستن دست‌ها این روزها به دلیل کووید ۱۹ ضروری است. ولی شستن مداوم دست‌ها باعث آسیب آنها می‌شود. بنابراین حتما بعد از هر بار شستن دست از کرم استفاده کنید. دکتر لیندا استین گلد، متخصص پوست در مرکز درمانی هنری فورد در میشیگان توصیه می‌کند زمانی که ظرف می‌شویید یا خانه را تمیز می‌کنید، حتما از دستکش استفاده کنید.

۷- حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، حتی در روزهای زمستان

بر اساس مطالعات بنیاد سرطان پوست آمریکا، در روزهای برفی روشن برف اشعه خورشید را بازتاب می‌دهد که به نوبه خود باعث می‌شود بیشتر در معرض اشعه UV قرار بگیرید که با سرطان، آفتاب سوختگی و پیر شدن پوست (مثل چین و چروک و لکه) در ارتباط است. این به این معناست که به هر دلیلی که در محیط بیرون هستید، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید، چه در زمستان و چه در تابستان.

روزهای غیرآفتابی و برفی و زمستان هم کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید، چراکه بیشتر از ۸۰ درصد اشعه مخرب UV می‌تواند از ابر بگذرد و همچنان خطرناک باشد.

۸- لباس مناسب و راحت که باعث خارش پوست نشود بپوشید

خیلی از الیاف لباس‌های زمستانی می‌تواند خشکی پوست را تشدید کند. دکتر استین گلد می‌گوید: «نگذارید لباس‌های پشمی‌ و زمخت مستقیم پوست شما را لمس کنند. این کار باعث می‌شود پوست خشک تحریک شود و به خارش بیفتد.» به جای این کار یک لایه لباس نازک و نرم بپوشید و بعد لباس ضخیم‌تر را تن کنید. حواستان باشد که دست‌هایتان را با دستکش در برابر هوای سرد محافظت کنید.

۹- درست غذا بخورید و آب زیاد بنوشید

انتظار نتایج شگفت‌آور را نداشته باشید، ولی شاید ممکن باشد که پوستتان را از بیرون و درون مرطوب نگه دارید. دکتر وسلی می‌گوید: «آب بدنتان را با نوشیدن مقدار کافی آب و مایعات تأمین کنید. این بهترین کاری است که می‌توانید از نظر تغذیه انجام دهید تا از خشکی پوست دور بمانید.

۱۰- پوستتان را خشک کنید و بعد به آن مرطوب‌کننده بزنید

دکتر هایاگ می‌گوید بعد از شستن دست‌ها آنها را خشک کنید. توصیه می‌شود به جای این که حوله را روی دست بکشید، با آن به پوست ضربه بزنید یا آرام روی پوست بگذارید. این کار رطوبت بیشتری برای پوست باقی می‌گذارد.

این کار را وقتی بعد از حمام می‌خواهید خودتان را خشک کنید هم انجام دهید. دکتر استین گلد می‌گوید پوست را خشک کنید و بعد از چند دقیقه مرطوب کننده بزنید تا رطوبت پوست تأمین شود.

همشهری آنلاین

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید