بازگشت نیروهای طالبان به زندان پل چرخی/تصاویر

    کد خبر :845192
بازگشت نیروهای طالبان به زندان پل چرخی

زندانیان طالبان که روزی در زندان بزرگ کابل گرفتار بودند اکنون و پس از به قدرت رسیدن، اداره زندان پل چرخی را به دست گرفته‌اند.

نیروهای طالبان که زمانی زندانی بودند، اکنون مسئول زندان کابل هستند؛ زندان پل چرخی مجموعه جزایی وسیعی در حومه شرقی کابل است که هزاران نفر ظرفیت دارد.

تا پیش از این، بخش عمده‌ای از زندانیان زندان اصلی کابل، هزاران طالبی بودند که توسط دولت دستگیر و مجازات شده بودند اما روز گذشته این افراد در سالن‌های خالی و بلوک‌های سلولی به هم ریخته این زندان گشت و گذار کردند.

این نشانه‌ای از تغییرات جدید، ناگهانی و حیرت‌انگیز افغانستان است؛ پس از آنکه طالبان تقریبا یک ماه پیش، با سرعتی برق‌آسا کنترل پایتخت افغانستان را به دست گرفت همه چیز در این کشور دگرگون شد.

طالبان که اکنون اداره زندان پل چرخی را به دست گرفته، پس از تصرف شهر، همه زندانیان آنجا را آزاد کرده است. یکی از فرماندهان طالب که از ذکر نام خود امتناع کرد، با گروهی از دوستان خود به این زندان برگشته؛ او گفت که حدود ۱۰ سال پیش در شرق استان کونر دستگیر و با دست و چشم بسته به پل چرخی منتقل شده.

این زندان سابقه‌ای طولانی از خشونت، اعدام‌های دسته جمعی و شکنجه دارد. گورهای دسته جمعی و سلول‌های شکنجه‌ای در این زندان کشف شده که متعلق به دولت‌های تحت حمایت شوروی در اواخر دهه ۱۹۷۰ و ۸۰ هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، در زمان دولت‌های تحت حمایت آمریکا اما این زندان بزرگ بیشتر به خاطر شرایط بد و ازدحام زیاد افراد شهرت داشت؛ ۱۱ بلوک سلولی در این زندان برای اسکان ۵۰۰۰ زندانی ساخته شده بود اما اغلب بیش از ۱۰ هزار نفر در آن گنجانده می‌شدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید