واکنش وزیر صهیونیستی به بازگشت احتمالی بایدن به برجام

بازگشت بایدن به برجام منجر به تقابل خشونت‌بار ایران و اسرائیل می‌شود

    کد خبر :759428

یک وزیر رژیم صهیونیستی موضع نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را باعث تقابل میان ایران و این رژیم خواند.

تساهی هنگبی، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی در واکنش به سیاست‌های جو بایدن، نامزد حرب دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در خصوص برجام با بیان این که بایدن برای مدتی طولانی به طرز آشکاری گفته است به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد، این گفته بایدن را تقابل میان ایران و اسرائیل خواند.

وی با اشاره به اینکه برجام از نگاه وی، نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی یک “اشتباه است” ادامه داد: اگر بایدن به این سیاست خود ادامه دهد در نهایت تقابل خشونت‌باری میان ایران و اسرائیل رخ خواهد داد.

به گزارش ایسنا، این مقام صهیونیستی مدعی شد: هدف ترامپ برای رسیدن به توافق با ایران فرق داشته چرا که “توافقی خواهد بود که از طریق تحریم‌های فشار حداکثری حاصل خواهد شد”.

زوی هاسر، رئیس کمیته جنگ و روابط خارجی کنست رژیم صهیونیستی نیز روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی با رادیو ارتش این رژیم گفت: تصور می‌کنم که حتی اگر توافق هسته‌ای با ایران احیا شود … از [توافق] قبلی بهتر خواهد بود. این یک توافق جامع است که زمانی که منافع دنیای آزاد مطرح می‌شود، می‌بینیم که حفره‌های بزرگی دارد.

هاسر مدعی شد که خاورمیانه از زمانی که بایدن از دفتر ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ خارج شد فرق کرده است.

وی ادعا کرد: این خاورمیانه‌ای است که در آن ایران خطرناک‌تر شده و فناوری‌ها و تسلیحات دقیق‌تر و مرگ‌بارتر شده‌اند. این تنها مشکل اسرائیل نیست بلکه مشکل کل جهان است.

هاسر با اشاره به اینکه روش‌های ترامپ و بایدن برای حصول توافق با یکدیگر تفاوت دارد، عنوان کرد که نتیجه این تلاش‌ها از همه چیز مهم‌تر است.

وی در این خصوص گفت: آیا او [بایدن] ایران را محدود کرده و جلوی دسترسی این کشور به سلاح هسته‌ای را می‌گیرد؟

این مقام صهیونیستی مدعی شد که برجام “برای جلوگیری از توسعه” سلاح هسته‌ای توسط ایران کافی نبوده است.

وی آن‌چه آن را دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای می نامید را موجب آغاز مسابقه تسلیحاتی خواند و گفت: عربستان، ترکیه و مصر نیز در آن به توسعه سلاح هسته‌ای خواهند پرداخت‌.

وی در این خصوص مدعی شد: کسی رفتارهای ایران را نمی‌بیند؛ این کشور در حال ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه است و آن‌ها فکر می‌کنند اینکه بگذارند ایران پیروز شود درست است. نه آمریکایی‌ها و نه اسرائیلی‌ها اجازه‌ به تشکیل ایران هسته‌ای نخواهند داد.

ادعاهای این مقام صهیونیست در حالی مطرح شده که مقامات کشورمان بارها تاکید کرده اند که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.

همچنین مقامات ایران از جمله محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان بارها اعلام کرده‌اند که هیچ‌گاه دوباره بر سر مفاد برجام مذاکره نمی‌کنیم.

ظریف در گفت‌وگویی با سی بی اس نیوز با اعلام اینکه کمپین “فشار حداکثری” علیه ایران شکست خورده است، گفت: آن‌ها به ایران آسیب زده‌اند اما آن تغییرات سیاسی که آمریکا خواهان آن بود را به ارمغان نیاورده‌اند؛ حال این خواسته چه تغییر نظام باشد که این در ذهن بخش خاصی از دولت کنونی آمریکا است و چه خواسته دونالد ترامپ باشد که خواهان به زانو درآوردن ایران به منظور تعیین مفاد توافق است.

این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: من می‌دانم که بایدن معاون رئیس جمهور پیشین درک می‌کند که این اتفاق [مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای] نخواهد افتاد و ممکن است به گونه‌ای دیگری اقدام کند.

وزیر خارجه کشورمان عنوان کرد: اگر ما می‌خواستیم دوباره مذاکره کنیم، این کار را چهار سال پیش با ترامپ انجام می‌دادیم.

ظریف بیان کرد که “تحت هیچ شرایطی” تهران به مذاکره مجدد بر سر مفاد توافقی که به عنوان قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درآمده بود، فکر نخواهد کرد.

ظریف ضمن ابراز امیدواری نسبت به الحاق مجدد آمریکا به توافق هسته‌ای گفت: ما به شکل واضح راهی برای تعامل دوباره پیدا خواهیم کرد اما تعامل مجدد به معنای مذاکره مجدد نیست. به معنای آن است که آمریکا به پای میز مذاکره بازگردد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید