باد کردن واکسن‌های داخلی کرونا روی دست شرکت‌های تولیدکننده؛ نه مردم تمایلی به تزریق واکسن داخلی دارند و دولت تمایلی برای خرید!

    کد خبر :905061

به دنبال شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور در دو سال گذشته، دولت دوازدهم و نیز دولت فعلی تلاش مضاعفی برای تولید واکسن کرونای داخلی از طریق شرکت های مختلف را در دستور کار خود قرار دادند؛ تلاش هایی که حالا به انبار شدن میلیون ها دوز واکسن کرونا در انبارها منجر شده و این واکسن ها در حال فاسد شدن است.

بازتاب- در همین رابطه چند روز پیش پایگاه اطلاع رسانه مجلس شورای اسلامی گزارش داد که مسئولان هفت شرکت تولیدکننده واکسن روز پنج‌شنبه اول اردیبهشت (۲۱ آوریل) در جلسه کمیته دارو و غذا در کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی حضور یافتند و نسبت به بد عهدی های دولت در پرداخت مطالبات خود گلایه کردند.

 در این نشست، عبدالحسین روح‌الامینی، رئیس کمیته دارو و غذا در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران گفت که  قرار بود تا ”دولت، واکسن را پیش‌خرید و از تولیدکنندگان حمایت کند” اما دولت نه تنها چنین کاری نکرده بلکه حتی ”طلب این شرکت‌ها را نیز پرداخت نکرد”.

روح الامینی با تاکید بر اینکه نباید زیرساخت‌های تولید واکسن را رها کرد از دولت ابراهیم رئیسی خواست تا ”برای نگهداشت صنعت واکسن هزینه کند” و افزود: «تاریخ واکسن‌های ما در حال اتمام است و به آن توجهی نمی‌شود».

در این جلسه، علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور گفت که این انستیتو پول کمتر از ۳۰ درصد از واکسن‌های خود را دریافت کرده و همچنان نیز ۳ میلیون دوز واکسن در انبارهای انستیتو پاستور باقی مانده است.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن ‌و سرم‌سازی رازی هم اعلام کرد که این موسسه تنها حدود ۸ درصد از پول واکسن‌های تحویل داده شده خود را دریافت کرده و همچنان، ”۸۰۰ میلیارد تومان طلبکار است”.

 علی اسحاقی، در ادامه از باقی ماندن ۴ میلیون دوز واکسن کرونا در انبارهای موسسه رازی خبر داده و می‌گوید: «نمی‌دانیم با چه کسی باید قرارداد ببندیم و بلاتکلیف هستیم».

هاله حامدی‌فر، مدیرعامل شرکت سیناژن هم تصریح کرد که این شرکت در حال حاضر ۶ میلیون دوز واکسن در انبارها و ۴ میلیون دوز ماده اولیه در اختیار دارد و پول تنها نیمی از ۶ میلیون واکسن تحویل داده شده خود را دریافت کرده است.

علی آسیم، عضو هیات مدیره گروه دارویی اکتوورکو هم با یادآوری اینکه واکسن‌های تولید شده، تنها ۶ ماه اعتبار دارند، افزود: «نزدیک به ۷ ماه معطل تائیدیه هستیم و این برخلاف قول‌ها و قرارهای داده شده است».

به صورت کلی و بر اساس مطالب ذکر شده نزدیک به 20 میلیون دوز واکسن داخلی اکنون در انبارها ذخیره شده است و این در حالی است که نه تنها برای دریافت و تزریق این واکسن ها متقاضی چندانی وجود ندارد، بلکه دولت توان پرداخت مطالبات قبلی این شرکت ها را نیز ندارد!

بسیاری از کاربران با واکنش نشان دادن نسبت به این خبر آن را تناقضی آشکار در فرایند تولید از حمایت داخل توصیف کرده اند.

همچنین برخی نیز با یادآوری وعده های سال قبل رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مبنی بر اینکه 5 کشور متقاضی خرید واکسن های داخلی هستند، از وعده و وعیدهایی که جنبه عملیاتی نیافت، انتقاد کرده اند.

برخی کارشناسان نیز با بیان اینکه دلیل بروز این مشکل دیر آماده شدن واکسن های داخل است، این موضوع را مطرح کرده اند که به دلیل تشدید ویروس کرونا در کشور و طولانی شدن فرایند تولید واکسن داخلی، دولت نمی توانست بیش از این منتظر بماند و ناگزیر به سمت واردات واکسن خارجی رفت که باعث بروز چنین مشکلی شد.

همچنین برخی دیگر از کارشناسان نیز دلیل بروز چنین مشکلی و انبار شدن میلیون ها دوز واکسن در انبارها را عدم تمایل و مشارکت مردم برای تزریق دوزهای یادآور عنوان کرده اند و نیز اضافه کرده اند که بسیاری از مردم حتی دوز اول خود را نیز تزریق نکرده اند.

از طرفی هم به نظر می رسد در فرایند تزریق واکسن های کرونا، بی اعتمادی بسیاری از شهروندان به واکسن های داخلی سبب بروز چنین مشکلی شد که اکنون شاهد آن هستیم.

به هر صورت حالا نظام سلامت و بهداشت کشور در دوران پساکرونا با بحران جدیدی به نام تولید مضاعف واکسن کرونا رو به رو است که به نظر نمی رسد بتوان جز فاسد شدن دورنمای دیگری برای آن در نظر گرفت و این یعنی میلیاردها تومان سرمایه و پول بیت المالی که بنا به هر دلیل در این مسیر تلف شد.

هر چند دورنمای بهتری برای این روند نمی توان متصور شد ولی حداقل انتظار این است که از این اتفاق درس عبرتی گرفته شود برای آینده تا دیگر شاهد چنین محاسبات غلط و تحمیل هزینه های سنگین به جامعه نباشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید